גנרל אלקטריק
צילום: iStock

שינוי מגמה? ג'נרל אלקטריק משלימה ראלי חד

ג׳נרל אלקטריק זינקה בכ-65% בחודשיים האחרונים ועדיין נסחרת מתחת ל-100 מיליארד דולר: צמיחה בליבה העסקית לצד התאוששות בפעילות התעופה יכולים להחזיר את המניה לימי הזוהר 
אור צרפתי | (1)
נושאים בכתבה ג'נרל אלקטריק

מניות ג׳נרל אלקטריק General Electric (סימול:GE) מטפסות הערב בכ-3.5% נוספים ומשלימות זינוק של מעל ל-65% בתוך חודשיים בלבד. הקונגלומרט התעשייתי הפתיע לטובה את המשקיעים כשדיווח על רווח מתואם ותזרים מזומנים חיובים בתוצאות הרבעון השלישי, וכאשר הציפיות להתאוששות המשק על רקע הודעות החיסון המיוחל, המשקיעים חוזרים לסמל האמריקאי. 

 

לאחר מגמת ירידה ירידה ארוכת טווח, נראה שהמשקיעים אהבו את השינוי הארגוני שביצעה החברה עם פתיחת שנת 2020. המטרה המרכזית הייתה לשפר את שולי הרווחיות ולהגדיל את תזרים המוזמנים החופשי, אך אף אחד לא ציפה להתרסקות שהיווה עמה מגפת הקורונה. עיקר הרה-ארגון בוצע במגזרי פעילות GE Power ובמגזר האנרגיה המתחדשת, כאשר בטווח הקצר המטרה הייתה ליצור מהפעילויות הללו תזרים מזומנים חיובי, ובטווח הארוך להגיע לשולי רווחיות בדומה למתחרות הגדולות: ענקית אנרגית הרוח מדנמרק Vestas, והמתחרה הגרמנית Siemens .

 

ברבעון השלישי הכנסות האנרגיה צמחו ב-3% ל-4.03 מיליארד דולר, ומעל לצפי של 3.89 מיליארד דולר, כאשר הכנסות מגז עלו ב-7%. ההכנסות מאנרגיה מתחדשת עלו ב-2% ל-4.53 מיליארד דולר, ובדומה לצפי האנליסטים, מונעת בעיקר מאנרגיית רוח. 

 

משקיעים רבים תלו תקוות בתחום הבריאות המתפתח, אשר צפוי לספק תזרים מזומנים חיובי של כמיליארד דולר בשנת 2020. הכנסות מתחום הבריאות צנחו ב-7% ל-4.57 מיליארד דולר במהלך הרבעון השלישי מכיוון ש-״הביקוש הקשור למגפה המתמתן״ אמר המנכ״ל, אך יחד עם זאת GE Healthcare צפוי להישאר כמגזר פעילות יציב וחזק שיתמוך בחברה בהמשך. 

 

ללא ספק שהתחום שהכי נפגע ממשבר הקורונה הוא מגזר התעופה. לפני הפנדמיה, מגזר התעופה GE Aviation, היה צפוי להפיק תזרים מזומנים חיובי של כ-4.4 מיליארד דולר בשנת 2020. למרבה הצער, המציאות הכתה את החברה ועיכבה את השאיפות הללו. תעופה נותר המגזר העסקי החלש ביותר ב-GE והוא צפוי להישאר ככזה גם במהלך שנת 2021. ההכנסות ממגזר התעופה במהלך הרבעון השלישי צנחו ב-39% ל-4.92 מיליארד דולר, מתחת לצפי של 4.95 מיליארד דולר, וזאת כאשר נמכרו 385 מנועים פחות משנה שעברה, לצד ירידה בביקושים נוספים.

 

ג׳נרל אלקטריק היא אחת מהחברות הוותיקות בבורסה האמריקאית, כאשר רשמית החברה נוסדה בשנת 1879, ובשנת 1896 כבר נכנסה אל מדד הדאו. הסמל האמריקאי הגיע לשווים של מעל ל-400 מיליארד דולר, אך כיום החברה נסחרת לפי שווי של כ-85 מיליארד דולר בלבד. לצורך השוואה, זום ZOOM TECHNOLOGIES INC (סימול:ZM) ושופיפיי SHOPIFY INC (סימול:SHOP) שקיבלו דחיפה חזקה מנגיף הקורונה נסחרות לפי שווי של כ-122 מיליארד דולר וכ-120 מיליארד דולר בהתאמה. ההכנסות של שופיפיי ברבעון השלישי לשנת 2020 זינקו ב-96% לכ-767 מיליון דולר, וההכנסות של זום צפויים להסתכם בכ-694 מיליון דולר. ההכנסות הכוללות של ג׳נרל אלקטריק במהלך הרבעון הסתכמו ב-19.42 מיליארד דולר, ירידה של 17% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אך מעל לצפי האנליסטים בסך 18.73 מיליארד דולר. 

 

GE מספרת סיפור שמתחיל בימיו של אדיסון, ואת עתידו ניתן לחלק לשני סיפורים מרכזיים. הראשון הוא סיפור על הזדמנויות צמיחה המבוססוץ על ארגון מחדש של עסקי הכוח והאנרגיה המתחדשת של החברה. הנרטיב השני יכלול את סיפור ההחלמה הארוך והאיטי של GE Aviation (תעופה). ובכן, על מנת שלסיפור הזה יהיה סוף טוב, העלילה תצטרך לחלול החלמה מהירה של המשק ותפוצה רחבה של חיסונים יעילים כנגד הווירוס. למרבה המזל, האירועים האחרונים מרמזים על כך שלסיפור הצמיחה של חברת הערך הוותיקה יהיו עוד פרקים נוספים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למעלה למעלה (ל"ת)
    חן 23/11/2020 20:55
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.