הכלכלה האמריקנית רותחת, אך לא מדובר בחדשות טובות לשוק
למרות החששות מגל נוסף של נגיף הקורונה ועל רקע נתונים חלשים שפורסמו מוקדם יותר היום באירופה - מדד מנהלי הרכש לחודש נובמבר בארה"ב הפתיע ובגדול.
מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים עלה בחודש האחרון מרמה של 56.9 נק' לרמה של 57.7 נק' - שיא של 68 חודשים. מדד מנהלי הרכש במרכז הייצור קפץ בחודש האחרון מרמה של 53.4 נק' לרמה של 56.7 נק' - שיא של 74 חודשים. המדד המשולב עלה לרמה של 57.9 נק' - שיא של 68 חודשים. נזכיר כי כל קריאה מעל לרף ה-50 נק' מאותת על צפי לצמיחה כלכלית בחודשים הבאים ולהיפך.
מדד מנהלי הרכש המשולב בארה"ב - הכלכלה האמריקנית מתחילה לרתוח
"נתוני הסקר של חודש נובמבר מספקים לנו הצצה ראשונה בנוגע לפעילות הכלכלית בארה"ב, ומדובר בנתונים מעודדים מאוד", טוען כריס וויליאמסון, הכלכלן האחראי על הסקר מחברת IHS. ווילאמסון מוסיף כי "הפעילות הכלכלית בתחום השירותים והייצור עלה בחודש האחרון לרמות שיא מאז 2015".
נציין הנתונים היום מגיעים לאחר שבשבוע שעבר דווח על נתונים שיא של עשרות שנים בסקטור הנדל"ן (לכתבה המלאה).
האם הנתונים צריכים להפתיע? לא ממש. כפי שאנחנו מדגישים בתקופה האחרונה, הבעיה העיקרית בשווקים כרגע היא שיש יותר מידי תמריצים ביחס לפעילות הכלכלית. בסיטאוציה כזו, הכלכלה הריאלית צפויה להמשיך להתחמם, אך במקביל מתחילים להיווצר לחצי אינפלציה שצפויים להעמיד את הפד' בחודשים הבאים.
לקריאה נוספת: מצ'רנוביל ועד לשווקים היום, מקבלי ההחלטות יצליחו לאזן?
- 2.אבי 24/11/2020 14:16הגב לתגובה זוכשטוב לא טוב כשלא טוב לא טוב ובינתיים הסוסים בורחים מהאורווה... תמשיכו לישון
- 1.דור 24/11/2020 03:42הגב לתגובה זולפד אין כוונה ללחוץ על הברקה כי הרעיון הוא שאינפלציה תשחוק את החוב של הממשלה שכבר ברור לכולם שמיסים לבדם זה לא מספיק. וגם כדי לאושש את השוק מהקורונה שהיא בכלל לא מאחורינו וגוברים הסיכויים לסגר בארה"ב מה שיוביל לעוד תמריצים.. בקיצור להפך ביזפורטל להפך
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
