וול סטריט
צילום: istock

סגירה ירוקה: וויקס קפצה ב-3.8%, הנאסד"ק עלה ב-0.9%

התנודתיות הגבוהה המשיכה לללות את המסחר גם היום. אלפבית עלתה ב-1%, שאר הטכנולוגיות עלות ב-0.6%. טבע ירדה ב-1.3% הזהב והכסף איבדו עד 1.2%, טסלה עלתה ב-2.5%
עמית נעם טל | (2)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 0.9%, כאשר התנודתיות הגבוהה בשווקים נמשכת. נזכיר כי אמש נסגרו המדדים המובילים בירידות שערים של עד 1.2%.

המדדים המרכזיים

S&P 500 0.13%                                                  

דאו ג'ונס 0.16%                                                      

נאסד"ק -0.21%                                                      

  • טרם החל המסחר הרציף

המשקיעים ממשיכים להעריך גם היום את ההודעות האחרונות של פייזר PFIZER    (סימול:PFE)  ומודרנה MODERNA    (סימול:MRNA) בנוגע לחיסון לנגיף הקורונה. כזכור, מודרנה דיווחה מוקדם יותר השבועכי החיסון שפיתחה הראה אפקטיביות של יותר מ-94% במניעת הידבקות בנגיף. אתמול דיווחה פייזר יעילות החיסון שפיתחה עומד על 95% וכי היא צפויה להגיש בקשה לאישור הרגולטור בארה"ב כבר בימים הקרובים. 

2 השאלות הגדולות כעת לנוכח האירועים האחרונים הן כיצד תראה המדיניות המוניטרית של הפד' וכיצד תיראה המדיניות הפיסקלית של הממשל החדש. 2 שאלות אלו יוצרות שוני רב בין הסקטורים השונים וחוסר וודאות - בעיקר בשוקי האג"ח. 

בגזרת הסחורות, הנפט נסגר בעליות של 0.1% ונסחר ברמה של 41.8 דולרים לחבית. הזהב והכסף איבדו 0.5% ו-1.2% בהתאמה. 

במרכז

מניית בואינג BOEING    (סימול:BA) צפויה להמשיך לרכז עניין לאחר שנסגרה אמש בירידות שערים חדות על רקע ההודעה של רשות התעופה בארה"ב כי היא מאשרת את חזרת מטוסי ה-737 מקס לפעילות (לכתבה המלאה). 

קיראו עוד ב"גלובל"

טסלה  TESLA INC           (סימול:TSLA) ריכזה עניין לאחר שאתמול דווח כי יצרנית הרכבים החשמליים תתווסף למדד ה-SP500 בעוד כחודש - ב-21 בדצמבר. טסלה תהיה אחת מעשר החברות היקרות ביותר במדד. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ביותר מ-12%, שכן מנהלי כספים עם קרנות העוקבות אחר S&P 500 יצטרכו לקנות את המניה לתיקים שלה (לכתבה המלאה).

אנבידיה (סימול:NVDA) NVIDIA COR פרסמה את דוחותיה לרבעון ה-3 של 2020. החברה דיווחה על הכנסות של 4.7 מיליארד דולר, גבוה מהצפי המוקדם בשוק שעמד על הכנסות של 4.4 מיליארד דולר ונתון המהווה עלייה של 57% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (לכתבה המלאה).

ישראליות

טבע (סימול:TEVA) ירדה ב-1.3% לאחר ירידות של 3% במהלך המסחר אמש. אופקו (סימול:OPK) ירדה ב-0.8% לאחר ירידות של 3.2% במסחר אמש. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
    דירה=קורת גג 20/11/2020 13:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ילד מדען 19/11/2020 16:03
    הגב לתגובה זו
    על המגפה. נראה בפנים פשוטות יגעות ואפורות שכל הסיפורים הם בובקס. שאלו היום בסטנפורד אם השווקים יכולים להתאפס ואף הרבה פחות מזה..שאלה מוזרה..וממש יש תשובה..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.