לקראת הדוחות של ״גוגל הסינית״
באידו BAIDU.COM (סימול:BIDU) הסינית שמספקת מגוון מוצרים אינטרנטיים כשבראשם מנוע החיפוש בסינית, היא בעצם גוגל של המזרח. מניית החברה, שתפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי מיד אחרי סגירת המסחר, זינקה בכ-18% במהלך שלושת החודשים האחרונים, מעל ענקיות סיניות אחרות כמו עליבאבא ALIBABA GROUP (סימול:BABA) וטנסנט TENCENT HOLDINGS (סימול:TCEHY).
הדוחות של באידו מגיעים על רקע שינוי עצום עבור חברות סיניות, במיוחד אצל ענקיות הטכנולוגיה המתפתחות. "כשרוחות השינוי מנשבות, ישנם אנשים שבונים חומות, אחרים בונים טחנות רוח" - חוכמת פתגם סיני ידוע. נראה כי הוא מטיב לתאר את רוח התקופה - בעיצומו של משבר הקורונה, כשכל העולם התמודד עם גלים וסגרים, סין, המעצמה השנייה בגודלה בעולם, החליטה לקדם סדר עולמי חדש. לא עלה בדעתה לתת לקשיים בגלל הנגיף או לעוינות האמריקאית לשבש לה את התוכניות. היא תהיה בצד של טחנות הרוח. (לכתבה המלאה)
במהלך השבוע האחרון, החברה קיבלה דחיפה נוספת, כאשר הממשל הסיני הציג רגולוציות מחמירות חדשות שנועדו לפגוע בהתנהלות המונופוליסטית של חברות האינטרנט הסיניות, בעיקר על מנת לרסן את כוחן של הענקיות עליבאבא וטנסנט. אלו הגיבו בירידות של 10.2% ו-2.7% בהתאמה, בעוד באידו הראתה יציבות ואף נצבעה בירוק. למרות זאת, באידו היא ספקית החיפוש המקוון הגדולה ביותר בסין, וכפועל יוצא שואבת את מרבית ההכנסות מפרסום. וחולשה בענף הפרום משמעה - פגיעה בשורה העליונה.
חוץ מהרעש הפוליטי, האנליסטים יחפשו התחדשות וצמיחה בעסקי השיווק המקוון של באידו, לאחר שברבעון השני צנחו בכ-8% והסתכמו בכ-2.5 מיליארד דולר, כאשר ההכנסות ממודעות פרסום צנחו בכ-28%. אלו מהווים את פעילות הליבה של החברה. סך ההכנסות במהלך הרבעון השני בשנת 2020 הסתכמו בכ-3.7 מיליארד דולר, כאשר ההכנסות משירותי הסטרימינג (iQIYI) עלו בכ-4% והסתכמו בכ-1.1 מיליארד דולר.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השפעות הנגיף עלולות לזלוג גם לרבעון השלישי, בו החברה מצפה שההכנסות יסתכמו בין 3.7 מיליארד דולר לבין 4.1 מיליארד דולר- כאשר הקצה התחתון מייצג ירידה של 6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ואילו הקצה העליון מציג עלייה של 2%. האנליסטים "לא מוותרים" לחברה, ומצפים להכנסות בסך 4.14 מיליארד דולר עלייה קלה של כ-3.4% לעומת 4.01 מיליארד דולר בתקופה המקבילה.
הציפיות בוול סטריט הן שבאידו תרשום רווח בסך 2.05 דולר למניה, זינוק של כ-40% לעומת 1.47 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. ובכן, החברה מנפצת את צפי האנליסטים בכל ארבעת הרבעונים האחרונים ברציפות, השאלה אם זה יימשך? ברבעון האחרון, בשורה התחתונה החברה דיווחה על רווח בסך 2.18 דולר למניה, הרבה מעל צפי בסך 1.42 דולר למניה. למרות זאת, מניות החברה הגיבו לפרסום הדוח בירידות שכן החברה חשפה כי היא רשות לניירות ערך בארה״ב בודקת את הדיווחים שלה. מאז כאמור המניה התאוששה.
כדי למנוע גורל דומה, על באידו להראות שההכנסות מפרסום נמצאות במגמת תיקון, יחד עם הימנעות מכאבי ראש פוליטיים נוספים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
