דגל סין
צילום: גיא בן סימון

יום הרווקים הסיני: הקמעונאים האמריקאים יושבים לבד בחושך

מלחמת הסחר נותנת את אותותיה דווקא מכיוונו של הצרכן הסיני, כששני שליש מהסינים אמרו כי בכוונתם לרכוש מוצרים מקומיים, ו-57% מהצרכנים הסיניים אמרו כי יפחיתו בצריכת מוצרים אמריקאיים במכוון; כמה עליבאבא הכניסה כבר?
ארז ליבנה | (1)

בינתיים, למרות הנפילות בשווקים בשל החשש משינויים רגולטוריים, נראה שהארכת יום הרווקים הסיני ב-24 שעות משתלמת לג'ק מא, המייסד והבעלים של עליבאבא (BABA), כשנכון לשעה זו, היקף המכירות בפלטפורמות של החברה כבר חצה את ה-54 מיליארד הדולר.

לקריאה נוספת:

> עליבאבא מציגה צמיחה חזקה ויכולת יוצאת דופן לנצל את משבר הקורונה

מי שפחות מרוצות מהמצב הן החברות האמריקאיות. אם במלחמת הסחר נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ רצה להשיג "סחר הוגן" בין המעצמות, התוצאה שהוא השיג היא, איך נאמר בעדינות, אמביוולנטית. מצד אחד הוא קיבל התחייבויות מצד הממשל הסיני לרכוש סחורות, בעיקר חקלאיות, מהשוק האמריקאי – אלה בינתיים לא מולאו בשל וירוס הקורונה והשפעתו על הסחר העולמי.

 

מצד שני, הן המגפה והן הסנטימנט השלילי שבו ניהל את הקרב המתוקשר מעל מצגי הטוויטר, יחד עם קרב מתוקשר נגד ענקיות טכנולוגיות כמו Huawei וטיקטוק, הביא את הצרכן הסיני להתמקד במוצרים סיניים ולהחרים מוצרים אמריקאיים.

 

למה זה חשוב במיוחד היום? כי היום זה יום הרווקים הסיני, יום המכירות המקוון הגדול בעולם, שצפוי להניב רווחים יפים לחלק מהחברות – אבל כנראה שהשורה התחתונה של לא מעט חברות אמריקאיות צפויה להיפגע בגלל הסנטימנט הלאומי העולה של הצרכן הסיני.

כי בעוד הממשל האמריקאי בראשותו של טראמפ יצא בחרם ממסדי נגד חברות סיניות, מתודלקים בפרופוגנדה של הממשל בראשות שי ג'ינפינג, מרבית הצרכנים הסיניים מתכננים לקנות תוצרת אדומה מקומית.

 

לפי מכון המחקר AlixPartners, 57% מהצרכנים שנשאלו בסקר של השוק ענו כי ירכשו פחות מוצרים אמריקאיים ביום הרווקים הקרוב. זה לא אומר שיחרימו לחלוטין, כי הסינים, שרוצים מותגי איכות מחו"ל, ימשיכו לקנות. זה רק אומר שחלקם בעוגה הולך לקטון. עד כמה? את זה נדע בימים הקרובים – למי שלא יצליח למתג את עצמו כ-Made in China, יהיה קשה מאוד להראות ריווחיות דומה לאשתקד.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

עד כמה גדול יום הרווקים הסיני?

יום הרווקים הסיני הוא יום המכירות הגדול בעולם והוא המצאה של עליבאבא, שבא לחגוג את הרווקות. בקיצור, כמו יום המעשים הטובים של שרי אריסון, קשקוש. אבל קשקוש ששווה הרבה מאוד כסף.

 

השנה הוארך החג, אבל בשנה שעברה נמכרה סחורה ב-38.4 מיליארד דולר ביממה אחת. בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי, ביחד, גרפו "רק" 14 מיליארד דולר. פריים דיי של אמזון, שנמשך יומיים, גרף 7.2 מיליארד דולר. ברבעון השלישי של 2019, אמזון הכניסה 70 מיליארד דולר. אז כן, מעמד הביניים החדש בסין הוא עוצמתי ויכולת הקנייה שלו עוצמתית לא פחות.

בשנה שעברה השתתפו בחגיגה מעל 200,000 מותגים, כש-299 חברות עברו מכירות בהיקף של 14 מיליון דולר. המדינות שהכי נהנו ממכירות פרט לסין, היו יפן, ארה"ב, קוריאה, אוסטרליה וגרמניה. המכירות ביחס ל-2018 עלו משמעותית ב-26%. כיום, בעקבות עבודת שיווק אינטנסיבית של עליבאבא באזורים כפריים ועירוניים מרוחקים, הצפי הוא להמשך עלייה במכירות.

העולם מצפה לראות את ההתאוששות הסינית

בכל מקרה, סין מתאוששת יפה מהמגפה. מהלך חשוב נוסף שממעטים לדבר במחוזותינו, הוא שמלחמת הסחר גרמה לסין לעשות חישוב מסלול כלכלי מחדש ובשנים הקרובות היא מתכננת לצמוח על חשבון מעמד הביניים שלה.

בהרבה מאוד מובנים, כשהיחסים בינה לבין המערב מעורערים ולא צפויים להשתפר בקרוב, לא בטוח שיש לה כל כך ברירה. הבעיה היא שפנייה פנימה אינה מתכון מוצלח במיוחד להראות צמיחה אמיתית.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שיהנו 11/11/2020 20:31
    הגב לתגובה זו
    מדינה דמוקרטית מול דיקטטורה זה לא יעבוד בנתים יש יותר סינים שעובריםלאקהב מאשר הפוך
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.