
מי אמור לטפל במשבר - בנקים מרכזיים או ממשלות?
בימים האחרונים מתרבות הכותרות על כך שהבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה מיצו את הכלים שיש להם. חלק מהכותרות האלה מגיעות מהבנקים המרכזיים עצמם (או מדוברים שמקושרים אליהם), ויש להן מטרה עיקרית אחת: לנסות לדחוף את הממשלות לספק עוד חבילות סיוע. האמת היא שהבנקים המרכזיים באמת די מיצו את רוב התחמושת שלהם. התפקיד העיקרי של בנקים מרכזיים הוא לא לייצר תעסוקה, אלא לשמור על יציבות מחירים. באופן מעשי, זה אומר שהם צריכים לשמור את האינפלציה באזור ה-2 אחוזים. כדי לנסות להשיג את זה, הם משתמשים בכל כלי שיש להם בארסנל, והמציאו עוד כמה. בארה"ב ובישראל, הריביות של הבנק המרכזי אפסיות. באירופה, הריבית של הבנק המרכזי שלילית. גם בארה"ב וגם באירופה הם רוכשים אג"ח של הממשלה (ושל חברות) כדי להבטיח שהריבית בשווקים תהיה אפסית גם בטווחים הבינוניים והארוכים. בנוסף, הם ממציאים כל מיני שיטות כדי לתת הלוואות נוחות לעסקים שצריכים אותן במיוחד (לא בהצלחה גדולה). גם אצלנו, בנק ישראל מנסה להתערב בריבית שהבנקים נותנים לעסקים קטנים (גם פה, לא בהצלחה אדירה). לפני מספר שבועות, הבנק המרכזי האמריקאי אפילו השתמש בנשק יום הדין. הוא הודיע שהוא כבר לא מתכוון להגן על אינפלציה של 2%, ונתן את ההרגשה שהוא יהיה מוכן לחיות בשלום גם עם אינפלציה של 3% וקצת יותר. כל מי שלמד תיאוריה מוניטרית בשנים האחרונות יודע שאם השוק מאמין לבנק המרכזי, התוצאה של הכרזה כזאת חייבת להיות עלייה בציפיות האינפלציוניות. אבל בפועל, גם בארה"ב, גם באירופה, וגם בישראל, האינפלציה, והציפיות לאינפלציה, נשארות הרחק מתחת ליעדים. אם הבנקים המרכזיים לא מסוגלים לטפל ביעד העיקרי שלהם, האינפלציה, זה יהיה קצת יומרני להאמין שהם מסוגלים לטפל בתעסוקה. למעשה, בכל המודלים שאנשים בבנקים מרכזיים מאמינים בהם, אף פעם לא חשבו שבנק מרכזי יכול לסייע לתעסוקה מעבר לטווח הקצר מאוד. כל הכלים שהבנקים המרכזיים מפעילים נועדו לסייע לכלכלה להתגבר על החלק הראשוני של המשבר, כדי שהמשבר לא יהיה כל-כך עמוק. משם, זה כבר אמור להיות התפקיד של הממשלה. אבל הממשלות לא מספקות את הסחורה, והן לא באמת מסוגלות. כלומר, הממשלות מסוגלות (וגם עושות את זה) לדחוף הרבה מאוד כסף לשוק. בארה"ב ובישראל הדחיפה של הכסף לשוק הגיעה לרמה של לשלוח לאנשים צ'קים הביתה. אבל עד היום, הן התחמקו מלטפל בבעיות היותר קשות. זה בולט במיוחד באירופה, ששם הממשלות של צרפת, איטליה וספרד יודעות מאז 2008 מה הן צריכות לעשות. הן צריכות לצמצם המגזר הציבורי, להקטין את הכוח של ארגוני העובדים, ולאפשר לחברות יותר גמישות עם שכירה ופיטורים של עובדים. מאז 2008, הן כמעט לא הצליחו לעשות שום דבר בכיוון הזה. כשהן ניסו, הן קיבלו אפודים צהובים ברחובות. גם בארה"ב ובישראל, קיימת כעת בעיה דומה. הקורונה הבליטה את החשיבות של תעשיות ההיי-טק, ופגעה קשות בתעשיות כמו תיירות, מסעדנות, ועוד. חלק מההשפעות האלה לא הולך להעלם מהר, ומדינות שלא ישקיעו בלהיערך לכך, ימצאו את עצמן בבעיה קשה. בישראל, הממשלה ניסתה לעשות משהו סימלי כחלק מההיערכות הזאת, והקצתה כמה מאות מיליונים להכשרה של עובדים. אבל בגלל ויכוחים בין משרדי ממשלה, הכסף הזה לא מגיע לשום מקום. זאת לא בעיה רק של ישראל; ממשלות בכל העולם מעדיפים להשקיע כסף בעסקים קיימים כדי שהם לא יסגרו, ולא בלייצר מקומות עבודה לסביבה שמתעצבת עכשיו. זה ברור למה הן עושות את זה: הרבה יותר קל לחלק כספים, מאשר לתת לאנשים את הבשורה הרעה שהעסק שלהם כבר לא רלוונטי. אבל כשהממשלות עושות את הדברים הלא נכונים, והבנקים המרכזיים כמעט בלי תחמושת, זה מתכון למשבר שהזנבות שלו ימשכו עוד הרבה מאוד זמן. מה שיותר גרוע, זה שיהיה מאוד מפתיע אם המשבר הבא לא יקרה הרבה לפני שהזנבות האלה ייעלמו. ד"ר אביחי שניר, האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי
- 2.ליאור 03/11/2020 17:42הגב לתגובה זוקיצוצים זה מה שיפתור את המשבר שבו אנחנו נמצאים? פה בישראל? ברור שיש מה לקצץ, אבל זה מה שיפתור? הקביעות שלך יוצאות מתפיסה צרה או אינטרסנטית.
- 1.סופ סוף 03/11/2020 16:45הגב לתגובה זומשבר 2008 עדיין כאן וחזק.הבועה עוברת מצד לצד ומתנפחת עוד.עכשיומזה השכירויות וכרטיסי האשראי

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- לעבור באדום ולהישאר בחיים - המכונית המעופפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

איך 270 כלכלנים ישראליים בכירים טעו לגמרי וכמה הפסיד מי שהקשיב להם?
על נבואות הזעם, על המשק הישראלי ועל הישראלים - הכלכלה הישראלית מפגינה עוצמה
בסוף ינואר 2023 יצא נייר עמדה שהתפרסם בכל כותרות העיתונים ותפס את הבמה המרכזית גם בערוצי הטלוויזיה ובו אזהרה חריפה "קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תביא לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק, ובאיכות החיים של תושבי ישראל".
החותמים, קבוצה של 270 פרופסורים ודוקטורים לכלכלה ומנהל עסקים שמהווים את רוב האקדמיה הישראלית בתחומים אלו.
מה יגרום לפגיעה הזו בצמיחה? "הפגיעה ביכולת הממשלה והחברות לממן את עצמם, תביא לירידה בהיקף ההשקעות, והירידה תפגע בענף ההייטק הישראלי המהווה את הקטר של המשק ... וחברות ההייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ למדינה".
מה קרה בפועל?
חלפו שנתיים וחצי. זמן מספק לבחון את הדברים. רבים מאמינים שמעשי הממשלה גרמו לכך שמערכת המשפט נפגעה באופן חסר תקנה (נקווה שהם טועים ובכל מקרה דברים ניתנים לתיקון במהלך הזמן). אין כל ספק שרוטמן ולוין שהובילו את הקו ולאחריהם מספר שרי ממשלה, פעלו בשחצנות, בדורסנות ועשו כמיטב יכולתם על מנת לצמצם ולדחוק את כוחה של מערכת המשפט.
התקיפות משולחות הרסן, ההתעלמות החמורה מפסיקות בג"ץ, הניסיון לפוליטיזציה של המערכת והחשש העצום מלא פחות מאשר פירוק המדינה שחשים ציבורים מסוימים - נראה שכל אלו לא ממש הטרידו את מנוחתם של לוין, רוטמן ונוספים.
- בנק אוף אמריקה: "צפויה צמיחה חזקה בישראל ביחס לעולם; האינפלציה תהיה 2.9%"
- מודי'ס: הסכם הפסקת האש מקטין את הסיכונים לכלכלה הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נראה שהחששות של הכלכלנים הבכירים בנוגע לפגיעה במערכת המשפט התממשו. אך מה קרה למשק הישראלי - תחום מומחיותם שבגינו התריעו?