מי אמור לטפל במשבר - בנקים מרכזיים או ממשלות?
בימים האחרונים מתרבות הכותרות על כך שהבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה מיצו את הכלים שיש להם. חלק מהכותרות האלה מגיעות מהבנקים המרכזיים עצמם (או מדוברים שמקושרים אליהם), ויש להן מטרה עיקרית אחת: לנסות לדחוף את הממשלות לספק עוד חבילות סיוע.
האמת היא שהבנקים המרכזיים באמת די מיצו את רוב התחמושת שלהם. התפקיד העיקרי של בנקים מרכזיים הוא לא לייצר תעסוקה, אלא לשמור על יציבות מחירים. באופן מעשי, זה אומר שהם צריכים לשמור את האינפלציה באזור ה-2 אחוזים.
כדי לנסות להשיג את זה, הם משתמשים בכל כלי שיש להם בארסנל, והמציאו עוד כמה. בארה"ב ובישראל, הריביות של הבנק המרכזי אפסיות. באירופה, הריבית של הבנק המרכזי שלילית. גם בארה"ב וגם באירופה הם רוכשים אג"ח של הממשלה (ושל חברות) כדי להבטיח שהריבית בשווקים תהיה אפסית גם בטווחים הבינוניים והארוכים. בנוסף, הם ממציאים כל מיני שיטות כדי לתת הלוואות נוחות לעסקים שצריכים אותן במיוחד (לא בהצלחה גדולה). גם אצלנו, בנק ישראל מנסה להתערב בריבית שהבנקים נותנים לעסקים קטנים (גם פה, לא בהצלחה אדירה).
לפני מספר שבועות, הבנק המרכזי האמריקאי אפילו השתמש בנשק יום הדין. הוא הודיע שהוא כבר לא מתכוון להגן על אינפלציה של 2%, ונתן את ההרגשה שהוא יהיה מוכן לחיות בשלום גם עם אינפלציה של 3% וקצת יותר. כל מי שלמד תיאוריה מוניטרית בשנים האחרונות יודע שאם השוק מאמין לבנק המרכזי, התוצאה של הכרזה כזאת חייבת להיות עלייה בציפיות האינפלציוניות. אבל בפועל, גם בארה"ב, גם באירופה, וגם בישראל, האינפלציה, והציפיות לאינפלציה, נשארות הרחק מתחת ליעדים.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- הפד בדרך להורדת ריבית נוספת - אך חושש לאבד שליטה על האינפלציה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם הבנקים המרכזיים לא מסוגלים לטפל ביעד העיקרי שלהם, האינפלציה, זה יהיה קצת יומרני להאמין שהם מסוגלים לטפל בתעסוקה. למעשה, בכל המודלים שאנשים בבנקים מרכזיים מאמינים בהם, אף פעם לא חשבו שבנק מרכזי יכול לסייע לתעסוקה מעבר לטווח הקצר מאוד. כל הכלים שהבנקים המרכזיים מפעילים נועדו לסייע לכלכלה להתגבר על החלק הראשוני של המשבר, כדי שהמשבר לא יהיה כל-כך עמוק. משם, זה כבר אמור להיות התפקיד של הממשלה.
אבל הממשלות לא מספקות את הסחורה, והן לא באמת מסוגלות. כלומר, הממשלות מסוגלות (וגם עושות את זה) לדחוף הרבה מאוד כסף לשוק. בארה"ב ובישראל הדחיפה של הכסף לשוק הגיעה לרמה של לשלוח לאנשים צ'קים הביתה. אבל עד היום, הן התחמקו מלטפל בבעיות היותר קשות.
זה בולט במיוחד באירופה, ששם הממשלות של צרפת, איטליה וספרד יודעות מאז 2008 מה הן צריכות לעשות. הן צריכות לצמצם המגזר הציבורי, להקטין את הכוח של ארגוני העובדים, ולאפשר לחברות יותר גמישות עם שכירה ופיטורים של עובדים. מאז 2008, הן כמעט לא הצליחו לעשות שום דבר בכיוון הזה. כשהן ניסו, הן קיבלו אפודים צהובים ברחובות.
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
גם בארה"ב ובישראל, קיימת כעת בעיה דומה. הקורונה הבליטה את החשיבות של תעשיות ההיי-טק, ופגעה קשות בתעשיות כמו תיירות, מסעדנות, ועוד. חלק מההשפעות האלה לא הולך להעלם מהר, ומדינות שלא ישקיעו בלהיערך לכך, ימצאו את עצמן בבעיה קשה. בישראל, הממשלה ניסתה לעשות משהו סימלי כחלק מההיערכות הזאת, והקצתה כמה מאות מיליונים להכשרה של עובדים. אבל בגלל ויכוחים בין משרדי ממשלה, הכסף הזה לא מגיע לשום מקום.
זאת לא בעיה רק של ישראל; ממשלות בכל העולם מעדיפים להשקיע כסף בעסקים קיימים כדי שהם לא יסגרו, ולא בלייצר מקומות עבודה לסביבה שמתעצבת עכשיו. זה ברור למה הן עושות את זה: הרבה יותר קל לחלק כספים, מאשר לתת לאנשים את הבשורה הרעה שהעסק שלהם כבר לא רלוונטי. אבל כשהממשלות עושות את הדברים הלא נכונים, והבנקים המרכזיים כמעט בלי תחמושת, זה מתכון למשבר שהזנבות שלו ימשכו עוד הרבה מאוד זמן. מה שיותר גרוע, זה שיהיה מאוד מפתיע אם המשבר הבא לא יקרה הרבה לפני שהזנבות האלה ייעלמו.
- 2.ליאור 03/11/2020 17:42הגב לתגובה זוקיצוצים זה מה שיפתור את המשבר שבו אנחנו נמצאים? פה בישראל? ברור שיש מה לקצץ, אבל זה מה שיפתור? הקביעות שלך יוצאות מתפיסה צרה או אינטרסנטית.
- 1.סופ סוף 03/11/2020 16:45הגב לתגובה זומשבר 2008 עדיין כאן וחזק.הבועה עוברת מצד לצד ומתנפחת עוד.עכשיומזה השכירויות וכרטיסי האשראי
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא?
פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%.
רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.
לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.
נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה.
- חברת הארנק באילת: הערעור שהתקבל והזיכוי שנשלל
- מיסוי חברות ארנק ב-2025: הכסף על השולחן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס
מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).
