ראדא
צילום: צילום מסך, אתר החברה

ראדא מדווחת על קבלת הזמנות בהיקף של 20 מיליון דולר מאמצע ספטמבר

היקף ההזמנות החדשות המצטבר מתחילת השנה הגיע לכ-80 מיליון דולר, גידול של מעל ל-90% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד
ערן סוקול |

חברת ראדא הישראלית, הנסחרת בנאסד"ק (סימול: RADA) העוסקת בפיתוח וייצור מכ"מים טקטיים לכוח המתמרן, דיווחה אתמול על הזמנות חדשות בהיקף מצטבר של 20 מיליון דולר מאמצע חודש ספטמבר 2020. נכון להיום, סך ההזמנות החדשות המצטבר מתחילת 2020 הגיע ל-79 מיליון דולר, גידול של מעל ל-92% בהשוואה ל-41 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנת 2019. המניה זינקה ב-7% בתגובה.

לקריאה נוספת:

> מניה מתחת למכ"ם - ראדא צפויה להמשיך לצמוח חזק בשנים הקרובות

על פי הדיווח, ההזמנות החדשות, בהיקף של 20 מיליון דולר, הן עבור המכ"מים הטאקטיים מבוססי התוכנה של ראדא לשוק האמריקאי, ומשקפות את הצרכים המיידים במכ"מים הטאקטיים של ראדא בכל פלחי השוק הרלוונטיים אליהם מופנים מכ"מים אלה: הגנה מפני כלי טיס קטנים בלתי מאוישים (C-sUAS), הגנה אווירית לטווח קצר (SHORAD), התראה מפני פגזי מרגמה, טילים וארטילריה קצרת-טווח (C-RAM), ומערכות הגנה לרכב (VPS). מרבית ההזמנות הינן הזמנות המשך מלקוחות קיימים, אשר ביצעו הזמנות ראשוניות מוקדם יותר השנה והחליטו להגדיל את היקף ההזמנות לאחר ניסויים אינטנסיביים שביצעו.

ראדא צפויה לספק את ההזמנות במהלך המחצית הראשונה של 2021.

דב סלע, מנכ"ל ראדא: "היקף ההזמנות החדשות אשר התקבלו במהלך 2020 משרה בנו אופטימיות באשר להמשך צמיחה חזקה אל תוך שנת 2021. ההזמנות האחרונות מתחילות לבנות צבר משמעותי ל-2021, מבססות את הציפיות שלנו לצמיחה ומעידות על המעבר שחל בשוק משלב ה'צורך הבהול' לשלב ה'צמיחה'. אנו מצפים לקבל הזמנות חדשות נוספות ביתרת 2020, בדגש על תוכנית ה-IM-SHORAD של צבא ארה"ב אשר בה זכתה לאחרונה General Dynamics (GD) ותגיע בהמשך גם לראדא. אנו חוזרים על התחזית שלנו להמשך צמיחה רבעונית וגידול ברווח התפעולי לאורך סיום שנה זו ולתוך שנת 2021."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.