וול סטריט
צילום: istock

סגירה ירוקה: הנאסד"ק עלה ב-1.6%, נטפלקס הוסיפה 3.7%

המדדים המובילים התאוששו מהיום הגרוע מאז יוני. בבנק המרכזי באירופה ממתינים עם תוכנית תמריצים חדשה. במקביל, עונת הדוחות בוול סטריט מגיעה לשיאה עם דוחות של אפל, אמזון, פייסבוק ואלפבית. הנפט איבד 2.9%
עמית נעם טל | (6)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 1.6% כאשר התנודתיות בשוק ממשיכה להיות גבוהה. נזכיר כי אמש רשמו המדדים המובילים את יום המסחר הגרוע ביותר מאז חודש יוני האחרון, עם ירידות שערים של עד 3.7%. 

המדדים המרכזיים

S&P 500 0.13%   

דאו ג'ונס 0.16%       

נאסד"ק -0.21%        

  • טרם החל המסחר הרציף

בעוד המשקיעים התרכזו בתקופה האחרונה סביב סוגיית הבחירות בארה"ב בשבוע הבא, נראה בימים האחרונים כי הסיכון העיקרי לשווקים כרגע הוא השוק האירופאי. לנוכח הזינוק במספר הנדבקים בנגיף הקורונה חלק מהמדינות החמירו משמעותית את ההגבלות על הפעילות הכלכלית. בצרפת לדוגמה הוכרז על סגר כללי לתקופה של כחודש. בגרמניה הודיעו על סגירת המסעדות והברים לתקופה של חודש. 

האירועים בימים האחרונים לוחצים עוד יותר עד הבנק המרכזי באירופה (ECB) להשיק תוכנית תמריצים חדשה. נציין כי בשווקים בטוחים כי הבנק יודיע על פעולות חדשות בפגישה בדצמבר הקרוב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בתוך כך, נראה כי "החוליה החלשה בשרשרת" ממשיכה להיות טורקיה. הלירה הטורקית ממשיכה לאבד גובה גם היום על רק ההגבלות באירופה ומשלימה צניחה של קרוב ל-40% מתחילת 2020. כפי שציינו אמש בביזפורטל - מדובר בסיכון מערכתי.

בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 2.9% מערכו ונסחר ברמה של 36.3 דולרים לחבית. הזהב איבד 0.5% ונסחר ברמה של 1,870 דולרים לאונקיה.

במרכז

עונת הדוחות בוול סטריט צפויה להגיע היום לשיאה עם דוחות של חברות הטכנולוגיה הגדולות. בהקשר זה נציין את אפל ׁ(סימול:AAPL)  APPLE , אמזון (סימול:AMZN) AMAZON פייסבוק FACEBOOK (סימול:FB) ואלפבית GOOGLE .

חברת הסחר האלקטרוני אטסי (סימול:ETSY) מנפצת את צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה. הכנסות הרבעון הסתכמו ב-451.5 מיליון דולר, זינוק של כ-128% לעומת 197.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. החברה ניפצה את צפי האנליסטים שהעריכו כ-411 מיליון דולר בלבד, ואף עקפה את אומדני החברה, שהעריכה הכנסות בין 366 מיליון דולר לבין 426 מיליון דולר ׁ(לכתבה המלאה). 

מניות ג׳נרל אלקטריק  General Electric (סימול:GE) צפויה להמשיך לרכז עניין  כאשר הקונגלומרט התעשייתי הפתיע אתמול לטובה את המשקיעים כשדיווח על רווח מתואם ותזרים מזומנים חיובים בתוצאות הרבעון השלישי. סך ההכנסות הסתכמו ב-19.42 מיליארד דולר, ירידה של 17% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אך מעל לצפי האנליסטים בסך 18.73 מיליארד דולר. 

 

בגזרת הישראליות

חברת פתרונות השיווק הדיגיטליים הדואלית פריון נטוורק -1.44%     (סימול: PERI) דיווחה אתמול על הכנסות של 83.4 מיליון דולר ברבעון השלישי ועל רווח מתואם של 21 סנט למניה. צפי האנליסטים היה להכנסות של 79.2 מיליון דולר. ברמה שנתית, צפויה פריון לסיים את 2020 עם הכנסות של 290-300 מיליון דולר (צפי האנליסטים היה ל-292 מיליון דולר) ו-EBITDA מתואם של 25-27 מיליון דולר. 

מניית פייבר (סימול:FVRR)  פייבר   עלתה ב-7.7% במהלך המסחר אמש על רקע דוחות טובים. החברה הצליחה להכות את התחזיות המוקדמות עם הכנסות של 52.3 מיליון דולר, לעומת הכנסות של 27.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד (לכתבה המלאה). 

חברת אג-ביולוג'יקלס, חברה בת של אבוג'ן (סימול:EVGN) הודיעה היום על תוצאות ניסויים חיוביות של שניים ממוצריה המובילים לקטילת פטריות (ביו-פונגיצידים). התוצאות המוצלחות מהניסוי עבור LAV311 ו-LAV312, שהתמקד במחלות ריקבונות האשכול, מאפשרות את התקדמותם של מוצרים מועמדים אלו לשלב פיתוח 2.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עליות 30/10/2020 06:46
    הגב לתגובה זו
    כבר חוזים אדומים ימחקו את כל מה שעלה אתמול
  • 3.
    מניות הבנקים בעיקר לאומי ודיסקונט תעלנה בגדול (ל"ת)
    לא קופץ 30/10/2020 00:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בונקר 29/10/2020 22:28
    הגב לתגובה זו
    יושבים כמו להקת עורבים ומחכים למפולת הגדולה כדי לנצל הזדמנות ולהתעשר מיאושם של אחרים. אז היום קיבלתם סטירה קטנה. הלוואי עוד הרבה כאלה.יחד עם זה חשוב להבין מהגרף היומי שהשוק נשלט על ידי סוחרי יום קצרי נשימה. כשיגדלו המשקיעים, הרצים למרטונים, השוק ייתיצב. זו עוד לא השעה.
  • 1.
    איצ100 29/10/2020 14:58
    הגב לתגובה זו
    בכלכלות ובשווקים.
  • ועוד.. 29/10/2020 18:12
    הגב לתגובה זו
    חסר אונים. מה שאולי (ואנו בטוחים שלא)שהמדינה או המימשל עדיין מסוגלות לעשות משהו...אז ממש שלא. כל כך הרבה שטויות ושקרים ובזיונות נעשו שנים ששום דבר לא יועיל.
  • נדב 29/10/2020 17:27
    הגב לתגובה זו
    התזמון מאוד חשוב.... לאנשים כמוני שמחכים לנפילות שברור שיגיעו..חשוב התזמון ואתה לא עוזר בזה.. בסוף כמו שעון מקולקל תיהיה צודק פעמיים ביממה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.