סמארטפון
צילום: Obi Onyeador Unsplash

שוק ה-5G בארה"ב רותח - אבל איזו מניה מובילה במרוץ?

מניות הטלקום בארה"ב לא ממריאות - פרט לאחת. מי מובילה במרוץ ואיך זה שהחברות המובילות בתחום נסחרות במכפילי רווח נמוכים?
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה אינטר תקשורת

בעוד בישראל נערכים לפרוש את תשתיות הסיבים, יחד עם השלמתו של מכרז דור ה-5G, לפני מספר שבועות נערך כנס וירטואלי של בנק ההשקעות גולדמן זאקס, שבו השתתפו בכירי ענקיות הטלפונייה האמריקאיות ורייזון (VZ), טימובייל (TMUS) ו-AT&T .כולם שם דיברו על הדור הבא של האינטרנט, מה שהבליט את הפערים בין החברות וגם את הפוזיציות שלהן.

 

מנכ"ל ורייזון, האנס ווסטברג תיאר לאחרונה את האסטרטגיה של החברה שלו, כשהודיע על שת"פ בהיקף של 7 מיליארד דולר עם המפעיל טראקפון – שעובד עם לקוחות פרי פייד, כלומר תשלום מראש – בניסיון להגדיל את נתח השוק הלואו אנד. כ-13 מיליון מתוך 21 מיליון המשתמשים של טראקפון כבר משתמשים ברשת של ורייזון, כשווסטברג אמר כי החברה מסוגלת לקלוט גם את יתר הלקוחות בשירותי ה-5G.

 

ווסטברג גם הסביר איך בחברה ינסו לגרום ללקוחות לשלם יותר על השירותים החדשים. למחצית מהלקוחות של החברה יש חשבון של שימוש בדאטה ללא הגבלה, אבל רק ללקוחות הפרימיום יש גישה ל-5G. ורייזון נמצאת רק בשלבים הראשונים של הצעת השירות, כשהם משתמשים ברשת של המתחרים בטי מובייל.

 

עם זאת, למרות הראלי בשווקים מאז מארס והתחזקות השימוש בדטה, לפחות בינתיים, מניית ורייזון עדיין מפגרת אחרי השוק, כשמתיחלת השנה מחיר המניה ירד ממ-61 דולר ל-59.5 דולר נכון לכתיבת שורות אלה.

 

מנכ"ל AT&T, ג'ון סטנקי, אמר שהחברה שלו ממוקדת על רווחים מהפרוטפוליו בתחום הטלקום  והמדיה. בין היתר, HBO MAX ותשתיות סיבים שיניעו תשתית 5G ואת שירותי הפס הרחב הביתי. הרעיון הוא שמי שמבטל את אופציית הטלוויזיה הישירה ( (DirecTV יתחבר ל-HBO ולשירותים עם עלות גבוהה יותר, כולל אפשרות לבאנדלים משתלמים, שימנע זליגת לקוחות למפעילים אחרים.

 

סטנקי גם אמר שהחברה תמשיך לחלק דיבידנדים, שנכון לכרגע עומדים על כ-7% בשנה. במקביל היא תמשיך להוריד את רמת החוב. בינתיים, זה לא מרגיע את המשקיעים, כשגם המניה הזו לא מצליחה להתרומם. בתחילת השנה היא נסחרה ב-39 דולר, היום היא ב-28 דולר למניה. למעלה מ-28% נפילה.

 

מנכ"ל טימובייל, מייק סיוורט, הדגיש את היתרונות של ספקטרום האלחוטי, לאחר רכישת המפעיל ספרינט שזה עתה הושלמה, כשיחד עם היכולת של החברה לעשות סקיילינג – כלומר להגדיל משמעותית את כמות המשתמשים – ומאפשר לחברה לשמור על מחירים נמוכים יחסית למתחרים. "אנחנו חושבים שאנחנו בונים את רשת ה-5G הטובה בעולם והמתחרים שלנו לא ידעו מה פגע בהם", אמר סיוורט.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

נראה שהמשקיעים דווקא אוהבים את תוכניות החברה. מתחילת השנה המניה עולה ב-41%. מרמה של 78.6 דולר למניה, ל-112 דולר, כשככל הנראה, המיזוג עם ספרינט נותן לחברה רוח גבית.

הזינוק במניה של טימוביילה מבטא התייחסות שונה של המשקיעים בווריזון ו-AT&T לעומת טימובייל. האחרונה היא סוג של מניית צמיחה. היא צפויה להערכת המשקיעים לגדול בקצב מעל הממוצע בתעשייה ובמקביל לייצר גידול משמעותי ברווחים. זו הסיבה שמכפיל הרווח העתידי שלה לשנה הבאה הוא גבוה - באזור ה-60.

מנגד, התמחור של ווריזון שהיא מענקיות התקשורת בארה"ב הוא יחסית נמוך - מכפיל רווח של כ-11.7, ואילו AT&T נסחרת במכפיל נמוך של כ-8.8 על הרווחים בשנה הבאה. הסיבה היא צמיחה מאוד נמוכה ואולי גם ספקות לגבי יכולת הצמיחה העתידית מה-5G. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שלשתם חארע 27/09/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
    לגבי מניות דיבידנד של שמונה אחוז על מחיר נמוך שווהההה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.