ירידות
צילום: istock

"יום הכישוף המרובע": הנאסד"ק איבד 1.1%, אפל השילה 3.3%

הערב התרחשה הפקיעה הרבעונית בארה"ב, דבר שהשפיע על המסחר. בהמשך לימים האחרונים, לחץ מכירות  הורגש בשווקים המתעוררים. הבנקים במוקד לאחר פרסום התרחישי למבחני הלחץ של הפד', אמזון ירדה ב-1.9%, אבוג'ן זינקה ב-19.7%
עמית נעם טל | (16)

יום המסחר בוול סטריט נסגרה בירידות של עד 1.1%, כאשר התנודתיות בארה"ב המשיכה להיות גבוהה. נציין כי היום  התרחשה בארה"ב הפקיעה הרבעונית, נתון שהשפיע על התנהלות השוק.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                        
דאו ג'ונס 0.16%                                         
נאסד"ק -0.21%     


    הערב הוא "יום הכישוף המרובע" (quad-witching day). אחת ל-3 חודשים מתרחשת פקיעה בו זמנית של החוזים על המדדים, האופציות על המדדים, האופציות על מניות והחוזים על מניות. הביטוי "כישוף" הודבק לימים אלו, כיוון שלעיתים קרובות שחקני האופציות יוצרים תנודות חדות לא מוסברות במדדים/מניות לקראת הפקיעה במטרה למקסם רווחים, ולמעשה "מכשפים את השוק". 

    בגזרת המאקרו, החלטת הריבית של הפד' מוקדם יותר השבוע עדיין משפיעה על השוק.  כזכור הבנק המרכזי בארה"ב את הריבית ללא שינוי ברמה של 0%-0.25%. בבנק מעריכים כי הריבית תישאר ברמה זו עוד תקופה ארוכה, אך לא מכריזים על תמריצים נוספים כלשהם. בבנק טוענים כי הריבית בארה"ב תישאר ברמתה הנוכחית לפחות עד שהאינפלציה תעלה ל-2%, כאשר התחזית של הבנק מצביעה כי המהלך לא צפוי להתרחש לפני 2023 (לכתבה המלאה).

    בתוך כך, שוק המט"ח חוזר בימים האחרונים למרכז הבמה, כאשר הלחץ של הדולר מתחזק בחלק מהשווקים. טורקיה שוב עומד במוקד, כאשר הלירה הטורקית נסחרת כעת בצמוד לשפל כל הזמנים - רמה של 7.55 לירות לדולר. התפתחות מצוקת הנזילות במדינה עשוי לגרור לבעיות במערכת הבנקאית באירופה (לכתבה המלאה). נציין כי הלחץ התפשט הערב לעוד שווקים מתעוררים.

    בגזרת הסחורות, הנפט איבד 0.2% ונסחר ברמה של 41 דולרים לחבית. הזהב טיפס ב-0.4% לרמה של 1,950 דולרים לאונקיה. 

    במרכז

    בגזרת הישראליות, ננוקס (סימול: NNOX) עלתה ב-24% והמשיכה לרכז עניין לאחר שהתרסקה  ביותר מ-60% בשבוע האחרון (לכתבה המלאה וגם כאן על המלצה עם מחיר יעד של אפס). 

    קיראו עוד ב"גלובל"

    מניית אבוג'ן (סימול:EVGN) קפצה ב-19.7% והמשיכה לרכז עניין על רקע ראיון של עופר חביב, מנכ"ל אבוג'ן לביזפורטל: "אבוג'ן היא מפלצת שמייצרת ערך; אני מניח שבשנים 2021-2022 החברה הזאת תתפוצץ, אנחנו מתחילים לראות את זה כבר עכשיו" ;נשמע מעניין ואפילו מפתה, רק צריך להיזהר - אבוג'ן היא סוג של חממת סטארטאפים וחביב תמיד היה אופטימי (לכתבה המלאה). 

    עוד ישראליות בולטות: טבע (סימול:TEVA) עלתה ב-2.1%.. טאואר (סימול:TSEM) הוסיפה 0.8%.

    ההנפקה הגדולה של השנים האחרונות: חברת שירותי הענן סנופלייק (Snowflake) השלימה מוקדם יותר השבוע את הנפקתה בוול סטריט והיא התחילה להיסחר תחת הסימול SNOW. המניה זינקה ב-111% למחיר של 254 דולר למניה ביומה הראשון בוול סטריט אך ואיבדה  אמש 10% מערכה (לכתבה המלאה).

    סקטור הבנקאות צעמד במוקד על רקע פרסום התרחישים של הפד' למבחני הלחץ. תוצאות המבחנים צפויות להתפרסם בסוף החודש והן צפויות לקבוע האם הבנקים הגדולים בארה"ב יוכלו לחלק דיבידנדים במהלך הרבעון האחרון של 2020 (לכתבה המלאה). בהקשר זה נציין את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), סיטי בנק (סימול:C) וגולדמן זטקס (סימול:GS). 

    תגובות לכתבה(16):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 10.
      דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
      דירה=קורת גג 27/09/2020 05:40
      הגב לתגובה זו
    • 9.
      שוקי 20/09/2020 13:37
      הגב לתגובה זו
      נסדאק מנופח בטירוף על.. כבר ירד 12% מהשיא בלי הכישוף... והכיוון ברור
    • 8.
      חברים יש ' קורונה לצאת מהבורסה אחרת לו ישאר לכם כסף לפל (ל"ת)
      דוד 19/09/2020 11:51
      הגב לתגובה זו
    • 7.
      רק ביבי 19/09/2020 11:00
      הגב לתגובה זו
      ביבי מלך ישראל חי וקיים
    • צודק בהחלט! (ל"ת)
      הנביא 21/09/2020 06:33
      הגב לתגובה זו
    • 6.
      קיפו 19/09/2020 10:45
      הגב לתגובה זו
      שמדובר בירידות של ממש - נסדאק כבר יהיה ב 9,000. לפני הבחירות הבעייתיות. חיסון אפקטיבי רק בשלהי שנה הבאה, בואו נודה על האמת. חג שמם
    • 5.
      רן 19/09/2020 08:31
      הגב לתגובה זו
      זה יהיה מעניין אחרי שהבורסה שם יורדת וטבע עולה
    • 4.
      מזיינים לנו הצורה החכמים הפרוספרים הכלבים צדקו (ל"ת)
      דב -קוס אומומ 18/09/2020 20:35
      הגב לתגובה זו
    • 3.
      רשמתי המשך לניר ואבירם יקירינו ואני לא רואה שהיא עלתה.. (ל"ת)
      איצ100 18/09/2020 17:33
      הגב לתגובה זו
    • . 18/09/2020 18:33
      הגב לתגובה זו
      צורת עבודה זאת היא וודאית ב100% כמעט מוחלטים כייוון שהיא נשענת על איתור ממש מדעי של מניות " " משובחות " בעיקר באזור שיאן..ושאילתן עבורנו כמובן בעבור עמלות גבוהות ובטחונות מספקים למשאיל.. זוהי תורה מקובלת בעולם שלצערי לא רבים עובדים בה ונהנים מתוצרתהב..וההזדמנות זאת שנה מבורכת..ושימרו על עצמכם וממונכם.
    • . 18/09/2020 18:27
      הגב לתגובה זו
      נידבח ניכר מתיק הנוסטרו נשען על סחורות מתכלות וגם S&S לרוב..שתי שיטות עבודה אלו הן בוודאות הצלחה מוחכת של למעלה מ99% ונותנות תוצאות פי 4 עד 6 טובות מכל השקעה כולל הלונג האיכותי שציינתי.
    • 2.
      ..... 18/09/2020 17:22
      הגב לתגובה זו
      לכל המקטרגים החביבים שמרססים רעל לכיווננו...זה בסדר מבחינתנו. אנו אוהבים וסולחים...בכל מקרה אנו ממש לא כמהים לריסוק השווקים למרות שתרחיש זה מתגשם בזמן האחרון וימשיך במלוא עוזו.
    • הנביא 18/09/2020 21:22
      הגב לתגובה זו
      כל הפנסיה תלויה בעליות. לא שורטים של גרושים.
    • מרגול 18/09/2020 22:20
      עבור משפחות הפשע מקבלים גרושים ואין פנסיה.
    • 1.
      כץ 18/09/2020 16:19
      הגב לתגובה זו
      של מי ?
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

    מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

    מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

    רן קידר |
    נושאים בכתבה JP Morgan

    מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

     לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

    עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

    "סגור את הדבר הארור הזה" 

    דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

    לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.