קאר שולץ
צילום: טוויטר

S&P מורידים לטבע את הדירוג - שוק האג"ח אדיש

בסוכנות הדירוג מעלים את התחזיות בנוגע להפרשות שהחברה תאלץ לבצע לטובת הבעיות המשפטיות. בשוק לא מתרגישים: התשואה על החוב של טבע ל-2026 עומד על 4.8% בלבד
עמית נעם טל | (11)
נושאים בכתבה טבע שער הדולר

אם צריך דוגמה נוספת לחוסר הרלוונטיות של סוכניות הדירוג בעולם לנוכח שינוי חוקי המשחק בשוקי האג"ח, המשקיעים מקבלים אותה היום בטבע (סימול:TEVA). על רק הפרשות החדשות שדווח עליהן בשבועות האחרונים, בסוכנות הדירוג S&P מורידים את הדירוג אשראי לטבע. התגובה בשוק? שוק האג"ח אדיש לחלוטין. במקביל, המניה עולה קלות לאחר ירידות חדות בימים האחרונים.

בסוכנות הדירוג הורידו את הדירוג של החברה מרמה של "BB" לרמה של "BB-" שלמעשה מדובר בדירוג "זבל". בסוכנות הדירוג נותנים תחזית יציבה לדירוג העתידי של החברה.  "טבע מתמודדת עם סיכונים רבים ממספר רב של תביעות, כולל פוטנציאל להתחייבויות גדולות בפרשות משככי הכאבים, תיאום מחירי התרופות. "אנחנו רואים פוטנציאל כי ההתפחויות בפרשות אלו יפגעו במוניטין של החברה וישימו את החברה בעמדת נחיתות בסקטור".  ב-S&P מעלים כעת את התחזית שלהם בנוגע להתחייבויות של החברה לטובת הפרשות המשפטיות מרמה של 2.5 מיליארד דולר לרמה של 3 מיליארד דולר. לפיכך, בחברת הדירוג טוענים כי הדבר יפעיל לחץ נוסף על החברה בשוק האג"ח. הטיעונים של S&P אולי נשמעים הגיוניים, אך בעולם נורמלי שבו אין התערבות של הבנקים המרכזיים. התשואה על אגרות החוב לשנת 2026  אדישה לאירועים בשבועות האחרונים והיא נסחרת כעת ב-4.8% בלבד. אחד ההסברים לתגובה המאופקת בשוק האג"ח הוא שחוקי המשחק בשוק השתנו.  בעולם שבו הפד' קונה תעודות כמו HYG ו-JNK (המשקיעות באג"ח זבל), הסיכון שנובע מתנאי השוק יורד משמעותית. יש כרגע (ובעתיד הנראה לעין) כל כך הרבה נזילות בשוק, שגם חברות שנחשבו לבעייתיות לפני תחילת 2020 יכולות כעת לגייס/למחזר חוב ללא קושי מיוחד. אז אם טבע תקבל קנס בפרשות האחרונות? החברה פשוט תגייס עוד חוב. קונים לחוב שלה (בטח בתשואה הנוכחית שעדיין גבוהה) יש בשפע בתנאי השוק הנוכחיים.

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    דוד 06/09/2020 01:39
    הגב לתגובה זו
    לדעתי הכתבה מגמתית כדי שאנשים ימכרו.טבע לפני טיסה
  • 10.
    בוריס 05/09/2020 23:49
    הגב לתגובה זו
    ויחנקו כל השורטים והקנאים
  • 9.
    רועה חשבון 05/09/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
    לדעתי התחתית תהיה סביב ה4-5 $ובתום חילוקי הדעות מול הממשל האמריקאי החברה תירכש
  • 8.
    בני גור 05/09/2020 17:23
    הגב לתגובה זו
    חוץ מקופקסון לא היה בחברה הזו כלום, מנהלים אדיוטים שקנו חברה פושטת רגל במקסיקו, וכל הזמן עסקו בשוחד, כדי למכור תרופות. עוד תביעה עוד תגלית, ושוב תביעה, והחברה תלך פיפן, כי יש תרופות גנריות הרבה יותר זולות.
  • 7.
    טבע 05/09/2020 14:18
    הגב לתגובה זו
    בסוף במציאות יקבלו קנסות קטנים יותר מההפחדות לכן גם הקריסה במניה, מ 12$ ל 9$, מוגזמת.
  • 6.
    ההמראה של טבע מעבר לפינה (ל"ת)
    שי 05/09/2020 10:26
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אזרח ותיק 05/09/2020 08:21
    הגב לתגובה זו
    נכון, מנכ"ל ישראלי (קיבל שוחד?), ומי צריך לפתור את הבעיות? נכון, מנכ"ל גוי.
  • 4.
    טבע 05/09/2020 07:44
    הגב לתגובה זו
    הבעיה החמורה היא שמדינת ישראל השאירה להם את חוק עדוד השקעות הון בטענה שטבע יכולה לעבור מישראל . שיקול דעת לקוי את כל ריווחי ההון שישראל נתנה להם הם בזבזו על הרפתקאה. העיקר מכיל לקחו את חוק עדוד השקעות הון למרות שהדרום מתפרנס מכיל . וכל זה נעשה רק לרצות את השמאל שמא יצאו להפגנות נוספות. מקווה שביבי למד לקח ששוחד וסחיטה זה רק מגביר סחיטה כמו בחמאס וכמו בשוק ההון עם המס הגבוה. ביבי לא מנהיג וכל החלטה שלו היא אסון לאומי לא פחות
  • 3.
    שמואל ברגר 05/09/2020 00:44
    הגב לתגובה זו
    המצב הזה לא יכול להמשיך לנצח
  • 2.
    תרופות זה נראה לכם מכוניות חשמליות, זה נראה לכם פל 05/09/2020 00:23
    הגב לתגובה זו
    תרופות זה נראה לכם מכוניות חשמליות, זה נראה לכם פלאפונים, מחשבים,, סה תרופות תרופה יש בריאות, אז תעשו 1 ועוד 1
  • 1.
    פרופסור הרוש 04/09/2020 22:14
    הגב לתגובה זו
    לכן המציאות הגלובלית תתקדם בכיוונים צפויים
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.