בפעם הראשונה מזה תקופה ארוכה - הפד' מאכזב את השווקים
"רוב הנציגים שדנו בסוגיה ציינו כי לקיבוע תשואות האג"חים יש מעט מאוד יתרונות. בנוסף, חלק מהנציגים בוועדה הציגו את העלויות הגבוהות שיש למהלך זה, כמו למשל גידול משמעותי ומהיר במאזן הפד'", כך פורסם הערב בפרוטוקול ההחלטת הריבית האחרונה של הפד' (לכתבה המלאה). המשמעות של הפרוטוקול היום: לראשונה מזה מספר חודשים - הפד' מאכזב את השווקים. בשווקים היו לא מעט הערכות על השקה של תוכנית שכזו בחודש הבא, ולפי ההודעה הערב נראה כי הסיכויים נמוכים במיוחד. בתקופה האחרונה הלחצים לעליית התשואות, בפרט בטווחים הארוכים של העקום, מתחילים להצטבר. זה גם סימני האינפלציה בחודש האחרון, גם תהליך טבעי לאחר מיתון (כפי שהסברנו בשבוע שעבר) וגם אירוע טכני - בדומה למשבר של 2008, משרד האוצר האמריקני הנפיק בחודשים האחרונים בעיקר אגרות חוב לטווח קצר (T-BIIL). הממשל האמריקני מתחיל להעביר חלק ניכר מהמימון לאגרות החוב ארוכות יותר של 10-20-30 שנים. לפיכך, הצפי הוא לגידול משמעותי בהנפקות לטווח ארוך. לנוכח הציפיות האינפלציוניות ההולכות וגדלות - קשה לראות איך הביקושים להנפקות הארוכות נותרים גבוהים. ב-2011 ביצע הפד' תוכנית שנקראית Operation Twist. במסגרת תוכנית זו, הפד' מכר אגרות חוב קצרות של ארה"ב ורכש אגרות חוב לטווח הארוך. בשוק ציפו שהפד' ירמוז בצורה אגרסיבית על תוכנית שכזו, אך לא קיבלנו את היום. גם לא רמיזה על תוכנית הדומה לתוכנית ב-2011.
במילים פשוטות: הפד' מנסה היום לגמול (לפחות זמנית וחלקית) את השווקים מהכסף הזול. האם הוא יצליח? אף פעם בעשור האחרון הפד' לא הצליח במהלך,אין סיבה לחשוב שהוא יצליח הפעם. שורה תחתונה, בלי תמיכה של הפד', הסיכונים לאגרות החוב הארוכות של ארה"ב עולים משמעותית. קשה לראות ביקושים לאגרות החוב הארוכות של ארה"ב בסיטואציה הנוכחית. עבור השווקים המנייתיים, מדובר בחדשות רעות. הגדלת הביקושים יכול להתרחש רק ע"י הגדלת החששות בשוק--> תיקון בשוק בפתח?
- 7.מוטי מהצפון 20/08/2020 10:30הגב לתגובה זושגוללים למטה? ממש מעצבן.
- 6.מה יהיה נעם? 20/08/2020 07:15הגב לתגובה זוחי בדיכאון
- 5.ינשוף 20/08/2020 01:29הגב לתגובה זווממשיכים הזרמה חזקה עד נובמבר על תהיו תמימים עכשיו לא זמן לירידות
- 4.ההסבר 20/08/2020 00:05הגב לתגובה זוכולם רוצים לצאת לפני הבחירות והפד פוחד מהתרסקות ולכן הוא מנסה לצנן כבר עכשיו
- 3.[email protected] 19/08/2020 23:35הגב לתגובה זוהפד מבין שהוא יוצר פונזי בעצמו
- 2.עם כל הכבוד אז אין כבוד והכל שקר וחרטא בונא (ל"ת)אוי ואבוי אוי 19/08/2020 23:00הגב לתגובה זו
- 1.מאיר 005 19/08/2020 22:57הגב לתגובה זומימוש קטן אחרי עליה אין סופית " מאכזב את השווקים ".. בדיחה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
