וורן באפט
צילום: יוטיוב

האם באפט באמת מהמר נגד הכלכלה האמריקנית?

דו"ח האחזקות האחרון של ברקשייר הצביע כי החברה הקטינה במהלך הרבעון האחרון פוזיציות בבנקים האמריקניים; בנוסף, החברה רכשה מניות בחברת כריה. בתקשורת וברשתות החברתיות כבר טוענים כי "באפט מהמר נגד הכלכלה", האמנם?
עמית נעם טל | (6)

למרות לא מעט פספוסים בשנה האחרונה, וורן באפט נותר עדיין אחד המשקיעים המוערכים ביותר בעולם. לפיכך, כל שינוי בפוזיציות של חברת האחזקות שלו - ברקשייר האת'ווי, מעורר באופן מיידי סקרנות מצד המשקיעים. בשישי האחרון פרסמה החברה את השינויים באחזקותיה לרבעון האחרון, מהם עולה כי ברקשייר פסימית על השווקים. עם זאת, חשוב לזכור כי הדוחות הרבעונים הללו יכולים להטעות, בפרט בתקופה כזו. 

ע"פ הדוחות שפרסמה החברה, היא הורידה משמעותית את הפוזיציות בבנקים האמריקנים: ברקשייר מכרה את כל הפוזיציה שלה בגולדמן זאקס (סימול: GS) והפחיתה משמעותית את הפוזיציות בג'יי.פי מורגן (סימול: JPM), וולס פארגו (סימול: WFC), פי. אן.ס פיינשל (סימול: PNC), בנק אוף מלון (סימול: BK). גם הפוזיציות בחברות כרטיסי האשראי וויזה (סימול: V) ומאסטרקארד (סימול: MA) ירדו ברבעון האחרון. 

במקביל, אחת ההפתעות מהדוחות האחרונים הייתה כי ברקשייר קנתה מניות של חברה הכריה באריק גולד (סימול: GOLD). מדובר ברכישה מפתיעה שכן באפט ידוע בסלידתו מהשקעות בזהב. בנאום ב-1998 טען באפט בנוגע לזהב כי "מוציאים אותו מהאדמה באפריקה או מקום אחר, אחר כך מתיכים אותו, חופרים עוד בור, קוברים אותו שוב, ומשלמים לאנשים כדי שיעמדו מסביב וישמרו עליו. אין לו שום שימוש. אם מישהו ממאדים היה רואה הוא לא היה מבין את זה". 

אם צריך לסכם עד כה, אז לפי הדוחות האחרונים נראה כי ברקשייר פסימית מזה כתקופה: מכירה של בנקים ורכישת זהב בפעם הראשונה. ברשתות החברתיות ובתקשורת הכלכלית בעולם כבר מפרשים כי "באפט מהמר נגד הכלכלה האמריקנית". האמנם?

 

הדוחות נכונים לסוף יוני, כלומר לפני כחודש וחצי - מדובר בנצח בתקופה כזו וברקשייר יכולה לשנות את דעתה עוד מליון פעם. כך לדוגמה: בחודש האחרון דווח כי ברקשייר הגדילה משמעותית את הפוזיציות בבנק אוף אמריקה (סימול: BAC), הבנק הרגיש ביותר מבין הבנקים הגדולים לשינויים בריביות (לכתבה המלאה). אם אכן באפט מהמר נגד הכלכלה האמריקנית, הדבר האחרון שהוא היה רוצה לבצע הוא השקעה בבנק אוף אמריקה. 

לגבי ההשקעה שלו בזהב, ברקשייר רכשה מניות של באריק בהיקף של 500 מיליון דולר. מבחינת אחוזים, מדובר על 0.28% בלבד מהתיק הכולל של ברקשייר - רכישה משמעותית?

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שוב באפט פספס את הרכבת (ל"ת)
    דוד הגנן 18/08/2020 07:29
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 17/08/2020 19:34
    הגב לתגובה זו
    יש לציין גם שלרוב בהשקעות "קטנות" באפט לא אחראי על קבלת ההחלטה, כמו שההשקעה בטבע לא בוצעה על ידיו
  • 4.
    דוד 17/08/2020 17:49
    הגב לתגובה זו
    מי שקנה ממנו מניות בנקים לא פרייר
  • 3.
    באפט קונה זהב במחיר שיא.חגיגת הזהב מתחילה (ל"ת)
    ח 17/08/2020 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי 17/08/2020 17:13
    הגב לתגובה זו
    רק שימו לב המניה המדוברת GOLD באפט קנה אותה במחיר קרוב לגבוה שנתי סביבות ה27$ ביותר מחצי מיליון $$$$ תחשבו מה זה אומר על הזהב .
  • 1.
    מה נתפסתם על הזקן הסנילי הזה?? (ל"ת)
    אנונימי 17/08/2020 16:54
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.