אנרגיה מתחדשת
צילום: Istock

לא פחות מ-30% תשואה ב-2020: קרנות האנרגיה המתחדשת הכי מעניינות

כן מגפה - לא מגפה, האנרגיה המתחדשת זה טרנד שלא הולך לשום מקום ובתקופה שאנשים פוחדים לשים את הכסף על מניה בודדת, הנה 3 קרנות שעשו תשואה של למעלה מ-30% השנה
ארז ליבנה | (4)

הרבה משקיעים ותיקים, אלה שכבר ראו דבר או שניים בחיים, חשבו בהתחלת הגל של האנרגיה הירוקה, זה שהחל לעלות לאחר קבלת פרוטוקול קיוטו ב-1997 – הפרוטוקול הראשון, והלא מיושם, שמרבית הכלכלות המפותחות לקחו על עצמן להפחתת זיהום אוויר – כי בוודאי שמדובר בקוריוז, שלא יעמוד במבחן הזמן מול האנרגיות המתכלות, המורכבות בעיקר מדלקים פוסיליים – מאובנים – מזהמים.

 

אבל אז הגיע הסכם פריז ב-2016, כשהטרנד של אנרגיה סולארית ורוח – ופתרונות ירוקים נוספים למגוון תעשיות, בהן הכימיקלים – כבר החל לתפוס תאוצה בעולם ובעצם הפך את היוצרות. את הפרק של הכדאיות שבדלקים הישנים חתמה הקורונה, כשבעקבות מלחמת המחירים בין רוסיה לסעודיה, באפריל השנה מחירי החוזים העתידיים על הנפט הגולמי הגיעו למינוס 38 דולר והפכו את הנפט – פחות או יותר – ללא כדאי כלכלית, או לפחות כזה שלא באמת לתכנן על פיו תוכנית כלכלית לטווח ארוך.

 

אבל אם יש החלטה אחת שמעידה יותר מכל על חוסנה של התעשייה החדשה של האנרגיות המתחדשות, זו הודעתה של בלאקרוק בתחילת השנה. למי שלא יודע, בלאקרוק היא מנהלת הנכסים הפרטית הגדולה בעולם, שמנהלת נכסים בהיקף שמתקרב ל-6.5 טריליון דולר. מה עשה לארי פינק מנכ"ל הקרן? הוא הודיע שמעתה היא מתמקדת בהשקעות בחברות המושקעות באנרגיות ירוקות או כאלה העושות תהליכים לקראת מעבר לאנרגיות ירוקות.

 

ההצהרה הזו לא הייתה איום ללא שיניים. ממש לא. האיום הזה קרם עור וגידים ממש בחודש שעבר, כשבלאקרוק הודיעה ל-53 חברות, בהן דיימלר הגרמנית (סימול: DAI.DE), לופטהאנזה (סימול: LHA.DE) וסימנס, שתמנע תמיכה מחברי דירקטוריון או מהדירקטוריונים במלואם, מאחר והם לא התיישרו לגיידנס החדש.

 

אבל בלאקרוק לא לבד בעניין הזה. יותר ויותר חברות ביטוח וקרנות ניהול מעניקות תנאים מועדפים לחברות שמפגינות התקדמות ורצינות בקיימות, בחברה ובממשל (ESG). הטרנד הזה, יחד עם המעבר לקפיטליזם של בעלי עניין, הם צפויים להוביל את הטרנדים בעולם העסקי בשנים הקרובות.

הקרנות שמכות את המשבר הכלכלי

בכל מקרה, השוק כמובן מלא באינספור הזדמנויות. עם זאת, בשל הרתיעה של משקיעים רבים "להמר" על מניות בודדות – למרות שהאנרגיות המתחדשות נחשבות להשקעות דפנסיביות – אספנו 3 קרנות (ETF) המתמקדות במניות של קיימות ואנרגיה ירוקה, שלרוב מהוות חלופה בטוחה למניות בודדות – אבל כאמור, בתקופתנו אין ערובה לדבר.

 

הקרן הראשונה היא קרן אינווסקו סולאר (סימול: TAN), שמעניקה חשיפה ל-24 מניות טכנולוגיה ושירותים בתחום הסולארי, בהן פירסט סולאר (סימול: FSLR) וסולראדג' הישראלית הדואלית. הנכסים של הקרן עולים על 632 מיליון דולר, כשמתחילת השנה מחיר יחידה עלה מ-31.94 דולר ליחידה ל-52 דולר ליחידה. עלייה של יותר מ-60%.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

השנייה זו iShares גלובל (סימול: ICLN). הקרן שלה נכסים בהיקף של 721 מיליון דולר, עלתה מתחילת השנה ממחיר של 11.93 דולר ליחידה, למחיר של כ-16 דולר. עלייה של 3יותר מ-33%. הקרן עוקבת אחר חברות מכל תחומי האנרגיה המתחדשת, בהן גם סולראדג' וגם הענקית ווסטאס הדנית, הנחשבת לאחת מהחברות הגדולות בעולם בתחום הרוח.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מה עם הetf הנפוץ pbw ?? (ל"ת)
    אנונימי 21/08/2020 00:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אמנון דיין 18/08/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
    האם יש .קרנות עוקבות ישראליות?
  • ורד 01/09/2020 21:53
    הגב לתגובה זו
    זה יהיה להיט בעוד זמן מה.
  • 1.
    אנרגיה ירוקה 18/08/2020 08:10
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו סייבר וענן
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.