עליות בוול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

סגירה ירוקה: אפל קפצה ב-10.4%, פייסבוק זינקה ב-8.3%

יום מסחר תנודתי נסגר בצורה חזקה במיוחד עם ראלי בשעת המסחר האחרונה. מניות הטכנולוגיה בלטו לאחר הדוחות החזקים אמש. במקביל, הסיכון ל"מצוק פיסקלי" בארה"ב עולה. הזהב עלה ב-1.5%, צ'ק פוינט עלתה ב-1.5%, אופקו התרסקה
עמית נעם טל | (21)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים בהובלת מדד הנאסד"ק שטיפס ב-1.5%. מניות ענקיות הטכנולוגיה זינקו לאחר שהציגו אמש תוצאות מצוינות לרבעון האחרון. במקביל, השיתוק הפוליטי בארה"ב מעיב כאשר חלק מתוכניות התמריצים הפיסקליות צפויות להסתיים היום. 

 מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

ברקע לנתוני התמ"ג ההיסטורים שפורסמו אמש לרבעון ה-2 בארה"ב (לכתבה המלאה), ארה"ב עשויה למצוא את עצמה בימים הקרובים בפני "צוק פיסקלי" כאשר לא מעט תוכנית תמריצים שהציג הממשל האמריקני בחודש מארס האחרון צפויות להסתיים היום. כך לדוגמא, החל ממחר הממשל האמריקני צפוי להפסיק לשלם תוספת של 600 דולר לשבוע לדמי אבטלה. באופן די מדהים, למרות שיעור האבטלה הגבוה בארה"ב, המחוקקים בארה"ב מתקשים בימים האחרונים להגיע להסכם כאשר הפערים בין הצדדים גדולים במיוחד: הרפובליקניים מציעים תוכנית תמריצים חדשה בהיקף של 1 טריליון דולר, בעוד הדמוקרטיים מצידם מציעים תוכנית תמריצים בהיקף של 3.5 טריליון דולר. נציין כי למרות חוסר ההסכמה בין הצדדים, בשווקים עדיין מעריכים כי בסופו של דבר ייחתם הסכם בימים הקרובים. 

סיבה נוספת להתעלמות של השווקים הפיננסים מה"צוק הפיסקלי" הקרוב היא העובדה כי חוסר ההסכמות בין הצדדים צפויות לפגוע בעיקר בכלכלה הריאלית. התמיכה מצד הממשל האמריקני והפד' צפויה להמשיך להיות גבוהה בחודשים הקרובים ולספק רוח גבית לשוק. 

בגזרת הסחורות, הזהב טיפס הערב לרמה של 1,980 דולרים לאונקיה. במקביל, הנפט עולה ב-1.5% לרמה של 40.3 דולרים לחבית. 

במרכז

עונת הדוחות בוול סטריט נמצאת בשיאה כאשר הפוקוס היום התמקד בעיקר בחברות הטכנולוגיה הגדולות. אפל (סימול:AAPL), אמזון (סימול:AMZN), פייסבוק (סימול:FB) ואלפבית (סימול:GOOG) הצליחו להציג תוצאות טובות במיוחד לרבעון האחרון. 

לקריאה נוספת: דוחות של אפל

לקריאה נוספת: דוחות של אמזון

לקריאה נוספת: דוחות של פייסבוק 

לקריאה נוספת: דוחות של אלפבית

מניית יצרנית המנועים והציוד הכבד לתעשייה קטרפילר (סימול:CAT) איבדה הערב 2.8% לאחר שהחברה דיווחה על ירידה של כ-31% בהכנסות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד (לכתבה המלאה).  

עוד מדווחות בולטות היום: אקסון מובייל (סימול:XOM), שברון (סימול:CVX), גיליאד (סימול:GILD). 

קיראו עוד ב"גלובל"

בגזרת הישראליות, וויקס (סימול:WIX) טיפסה ב-1.9% בהמשך לעליות של 2% במהלך המסחר אמש. טבע (סימול:TEVA) איבדה 0.2% בהמשך לירידות של 2.4% אמש. פייבר (סימול:FVRR)עלתה ב-2.2%. 

לאחר שהשלימה זינוק של יותר מ-480% מהשפל הבמארס האחרון אופקו (סימול:OPK) נפלה ב-12.6% לאחר הדוחות שפרסמה אמש לאחר סגירת המסחר (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    פופי 01/08/2020 12:53
    הגב לתגובה זו
    בועה שביום מסחר אחד מוסיפה 180 מיליארד לשווי השוק שלה!? זה לא יכול להיגמר טוב!
  • 7.
    ברוש 31/07/2020 23:11
    הגב לתגובה זו
    כל העולם מדשדש/יורד רק ארהב שהכלכלה שלה על הפנים עולה!!! הסבר מישהו?
  • יוסי 01/08/2020 18:29
    הגב לתגובה זו
    שמישהו מפיל עליך כסף ואתה אוספו
  • טראמפי 01/08/2020 10:28
    הגב לתגובה זו
    מה שיהיה יהיה
  • 6.
    תמיד בעליה (ל"ת)
    נסדאק 31/07/2020 20:49
    הגב לתגובה זו
  • לנאסדאק 31/07/2020 22:21
    הגב לתגובה זו
    ישראל אירופה יפן(נמוכה מלפני 40 שנה)דרום אמריקה אוסטרליה ועוד ועוד...אתה כולך בנאסדאק ? חחחחח
  • יוסי 01/08/2020 18:31
    במיתון מ 1980,אירופה במיתון יחסי מאז השקת האירו
  • 5.
    הצלף 31/07/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
    המכירות של אפל ברבעון הקודם היו 62מיליארד ב 20.1 היו 90 מיליארד לפני כן 60 מיליארד ועכשיו רק 60 מיליארד כלומר יש האטה חמורה במכירות מה הנוולות עשו הורידו את הצפי ל 50מיליארד ובפועל הם מכרו 60 מיליארד טוב שהם לא הורידו ל 10 מיליארד ואז הם מכרו 60 והמנייה בשיא הנייר חייב להתרסק 30% לפי המכירות הדי עלובות של אפל היא לא מצליחה להגיע ליעד 90מיליארד אותו סיפור עם אמזון אז חברים משקרים למשקיעים בעיניים
  • יוסי 01/08/2020 18:34
    הגב לתגובה זו
    חדשים,"לעולם לא תריץ מניה" וכלל נוסף"אל תשכח הכלל הקודם"
  • לא מבין כלום 01/08/2020 16:38
    הגב לתגובה זו
    משווים כל רבעון לרבעון זהה שנה שעברה, לא לרבעון הצמוד אליו. כל רבעון בעל מאפיינים שונים. ההשוואה שלך לא רלוונטית
  • שלום 01/08/2020 13:55
    הגב לתגובה זו
    וואלה הצלף את גאון כלכלי. המכירות העלובון כלשונך היו ב 11 אחוז יותר מרבעון מקביל ב 2019. והרווחים הסתכמו ב 11 מיליארד דולר רווח נקי. איזה צלף אתה? של גולות
  • סורי התכוונתי לאמזון (ל"ת)
    שמואל 01/08/2020 08:52
    הגב לתגובה זו
  • שמואל 01/08/2020 08:48
    הגב לתגובה זו
    זה דוח 10 מיתוך 10 אין דברים כאלה
  • 4.
    . 31/07/2020 16:34
    הגב לתגובה זו
    העיטורים שניתנו.
  • גליה מקיבוץ בערבה 31/07/2020 17:20
    הגב לתגובה זו
    לעם ישראח..את מדינת ישראל לתיפארה. אני גם מודעת לפגיעות הנוראיות בנפש ובגוף שקשה לכם לחיות עימן. גם בן זוגי אבי בנותיי צויין בעיטור המופת שהוא פחות ערך מהגבורה אך אני לצידו באש ובמיים.
  • 3.
    גיבור ישראל 31/07/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
    חברות. כמה שעות לפני כן פורסמה חולשתה הנוראה של אמריקה בכלכלה..בריאות ועוד ועוד..ארצות הברית שועטת להיקבר קבורת חמור נוראה.
  • המשך משלנו 31/07/2020 17:31
    הגב לתגובה זו
    כסף מת..ובעצם כסף הורג והורס. גם השקרים הבדיות והסחי מוסיפות נידבח לטימטום ולאיוולת שהרסה את עולמנו.
  • 2.
    חברים כמה עודיבשר לנפח בגלל 4 כרשים הבורסה מנופחת (ל"ת)
    דוד 31/07/2020 15:55
    הגב לתגובה זו
  • תם הטכס. (ל"ת)
    איצ 31/07/2020 17:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סתם אחד 31/07/2020 15:54
    הגב לתגובה זו
    טוב שחזרת
  • זיוכוסברה 31/07/2020 18:06
    הגב לתגובה זו
    יודעים שסוף הקורונה יהא בתחילת מלחמת חורמה , פיזית ומלחמתית עם כלי נשק כדי לחסל את סין הגנבת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.