רשתות השיווק בעידן החדש - שופרסל מובילה בגדול
אי אפשר שלא להבחין בשינוי הגדול בסופרים בישראל. על כל קונה שמסתובב בסניף מסתובבים 3 מלקטים המטפלים בהזמנות אונליין. כל מי שגילה במהלך הקורונה בעל כורחו את האפשרות להזמנה באינטרנט מתקשה לחזור אחורה: הקלות, הזמינות וההגעה של מוצרים עד לפתח הבית משאירים את האנשים מול המחשב. עכשיו כשאחוז גבוה מההזמנות מבוצע באינטרנט, רשתות השיווק מבינות שלהיות גדול זה לאו דווקא אומר פריסה רחבה של סניפים. ההתאמה לעידן החדש והיכולת לכבוש נתח שוק תלויים היום הרבה יותר באלגוריתמים ובטכנולוגיה והרבה פחות בסניפים, סדרנים וקופאים.
רשתות השיווק הגדולות טרום עידן הקורונה היו מאופיינות במספר גדול של סניפים אשר הבטיח להם חשיפה גדולה לקהל, זמינות וכפועל יוצא היקף מכירות גדול. אך כעת כשהקונים מדירים את רגליהם מהסניפים הפיזיים, הגישה חייבת להשתנות. דוגמא כזו לשינוי גישה ניתן לראות בדמותה של QUIK - שירות סופר אונליין שלמעשה לא מחזיק כלל בסניפים אלא בשיתופי פעולה. החברה שנמצאת בבעלות סופר-פארם והחברה המרכזית למעשה נוקטת בגישה של חדשנות משבשת וחדרה לשוק דווקא דרך הפלח הקטן של האונליין שלא זכה ליחס רב אי שם ב-2018. כיום עם העלייה המטאורית בנפח הקניות אונליין דרושים כל השחקנים לבצע התאמות לעידן החדש.
כיצד נמדדת ההתאמה לעידן החדש? ישנם 3 פרמטרים משמעותיים שיכולים לנבא הצלחה ונתח שוק עתידי: יכולות שיווק דיגיטלי, חווית הלקוח באתר ויעילות שירותי ההפצה. להלן השוואה של מדדים אלו בקרב השחקנים המשמעותיים בשוק (שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, פרשמרקט המחזיקה ביינות ביתן, יוחננוף ו-QUIK)
המדד הראשון - השיווק הדיגיטלי
מטרתו של השיווק הדיגיטלי, בדומה לשיווק המסורתי, היא לתקשר את המותג לקהל הלקוחות ולשכנע אותם לבצע פעולות בעלות ערך - מעורבות, רכישה וכו'. שיווק דיגיטלי כולל הקמה של אתר סחר אונליין, קמפיינים פרסומיים, ניתוח נתונים והתנהגות ואופטימיזציה של כלל המרכיבים. כלומר, מי שהקמפיינים שלו יהיו הכי אפקטיביים, מי שהאתר שלו יהיה הכי מניע לפעולה ומי שידע לאבחן בעיות ולטפל בהן בצורה יעילה - יזכה ביתרון משמעותי על חשבון המתחרים.
- כיצד מטמיעים מערכות ERP בארגונים ועסקים
- היוניקורן הישראלי קפיטוליס רוכש את Capitalab ב-46 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשוק כיום קיימות טכנולוגיות מתקדמות המשלבות יכולות של התאמה אישית (פרסונליזציה), דינמיות ואינטליגנציה מלאכותית המאפשרים לכל שחקן לייעל את תקציבי הפרסום. הטמעה של טכנולוגיות אלו ומעקב אחר מדדי הביצועים מחייבים פונקציה בעלת ידע רחב בתחום ויכולת הנעה לפעולה בתוך הארגון או לחלופין עבודה עם חברות מתמחות.
הציונים: במדד זה אין כיום שחקן משמעותי אשר הרים את הכפפה והטמיע טכנולוגיות מתקדמות לפרסום, ככל הנראה עקב התפיסה שהתקבעה בתקופת טרום הקורונה אודות הפוטנציאל הנמוך (?) של הרכישות אונליין - אך זהו המדד שטומן בחובו את הפוטנציאל הגדול ביותר לצמיחה עתידית. QUIK, שלה אין סניפים פיזיים, הינה המתקדמת ביותר בפרסום אונליין מבחינת היקף והשימוש בטכנולוגיה, אך עקב העובדה כי למעשה זוהי רשת ללא סניפים משלה שאמורה להצעיד את השוק קדימה, מדובר פה למעשה באכזבה.
בראיון מ-2019 מציין איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, את ההתמקדות של החברה בטכנולוגיה והמעבר לרכישה מקוונת. לכן, הנקודות במגרש זה מוענקות ל-QUIK על ההובלה היחסית ולשופרסל על ההתמקדות בטכנולוגיה.
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
המדד השני - חווית הלקוח
מדוע נמנעים ישראלים רבים מלבצע קנייה בסניפי רמי לוי למרות שסל הקניות של הרשת לרוב הינו הזול ביותר? התשובה היא חווית הקניה הבעייתית המאופיינת במחסור בעגלות, תורים בקופות, צפיפות ועוד. נושאים אלו המאפיינים סניפים פיזיים מכונים באינטרנט חווית משתמש (UX - user experience) - כלומר: החוויה של הלקוח באתר לפני, תוך כדי ולאחר הרכישה, בכל הערוצים. כדי ליצור חוויית משתמש טובה צריך להבין מי הלקוח, מה הצרכים וההעדפות שלו, מתי ומה הוא רוכש, למה ואיך.
גם בקטגוריה זו אף רשת לא משכילה להשתמש ביכולות הטכנולוגיות הקיימות של פרסונליזציה, ניתוח התנהגות הלקוח והתאמת הערך ללקוח. לאתר QUIK יש יתרון קל על פני המתחרים עם שימוש נכון וטוב בשפה אנושית (מיקרו קופי), ממשק נוח ונעים לרכישה ואמצעי תקשורת מגוונים להשלמת החוויה לפני ואחרי הרכישה. שופרסל מקבלת נקודה נוספת על השימוש בקופונים אישיים לחברי המועדון ובייעוץ קניה אישי שמציג בפני הלקוח השוואה בין פריטים דומים לאלו שרכש ומציע פריטים זולים יותר, מבצעים רלוונטיים ופריטים בריאים יותר. לסיכום, נקודה נוספת לשופרסל ול-QUIK. רמי לוי מציע אתר נוח יחסית אך ללא יכולות למידה ופרסונליזציה מתקדמות. שאר השחקנים מציעים אתרי סחר בסיסיים על מנת לצאת ידי חובה למעט יוחננוף שאינו מציע כלל אפשרות רכישה באונליין.
המדד השלישי - יעילות שירותי ההפצה
שירותי ההפצה מהווים היום למעשה את החסם המשמעותי ביותר להתחזקות מגמת הרכישה המקוונת. עלויות ההובלה וחוסר היכולת לדייק את ההזמנות, עקב חוסרים רבים, גורמים לחלקים נרחבים באוכלוסיה להמשיך וללכת לסניפים. מאחר שהקמת מרכז הפצה מרכזי עולה מאות מיליוני שקלים ונמשכת זמן רב, נראה שאנחנו כצרכנים נשאר עם פתרון חלקי בלבד אשר אינו מתקרב למאפיינים של למקבילו האמריקני. אברכהן ציין בראיון כי יקח לשופרסל 3-4 שנים להקים מרכז כזה ונשאלת השאלה כמה זמן אחריו ידביקו המתחרים את הפער? בינתיים מתמקדות הרשתות בציון מהירות וזמינות המשלוחים ושוכחות פן חשוב נוסף: איכות השירות לפני, במהלך ולאחר הרכישה. מירב התלונות כיום מתרכזות בנושא החוסרים וטעויות בהזמנה - ולאו דווקא בזמינות המשלוחים, שאותה כולן השכילו לשפר במהלך הסגר בתקופת הקורונה. היטיבה לעשות QUIK שמציעה גם איסוף עצמי מהסניף ללא יציאה מהרכב ללא עלויות של משלוח או ליקוט.
שופרסל (שוב) מובילה גם כאן עם מענה שירותי במגוון רחב של ערוצים ובזמינות ותגובתיות גבוהה. אחריה QUIK וויקטורי עם מענה במספר ערוצים, ולאחריהן כל יתר השחקנים עם אפשרויות יצירת קשר במייל או באמצעות הטלפון בלבד.
מסקנות
נראה כי שופרסל קראה נכון את המפה וכעת בתקופה שלאחר פרוץ מגפת הקורונה היא המובילה בכל המדדים וככל הנראה תמשיך להוביל את השוק גם לאחר המעבר לרכישה מקוונת.
רמי לוי נהנה בתקופת הקורונה מעלייה חדה ברכישות אונליין, זמן קצר לאחר השקת האתר החדש - והרוויח את מקומו כמספר שתיים הן בשל המחירים הנמוכים והן בשל הביקוש הגבוה למותג, אך דווקא החוזקה הזו נמצאת בסיכון עקב כניסתם של שחקנים נוספים לאונליין אשר מהווים למעשה שיבוש של השוק הקיים. המשבשת הראשית של השוק היא רשת QUIK שמנצלת את העבודה במקביל עם מספר רשתות מקומיות על מנת להציע שירות משלוחים מהיר ואת ההתמקדות שלה באתר אינטרנט ולא בתפעול סניפים פיזיים. אלה מאפשרים לה להיות מאמצת החדשנות המובילה ולסכן את רמי לוי בקרב על המקום השני ככל שמגמה זו תימשך.
בשעה שיוחננוף נמצא לחלוטין מחוץ למשחק (עם ירידה במחיר המניה של כ-30% מאז פרוץ משבר הקורונה לעומת עליות של מניות שאר השחקנים), נראה כי ויקטורי ויינות ביתן, שלא אימצו אסטרטגיה וטכנולוגיות חכמות באונליין, ילחמו על מקומות 4-5 בעיקר באמצעות הורדת מחירים, דבר שעלול לפגוע ברווחיות בטווח הארוך.
הכותב הינו יוסי אלחנן, סמנכ"ל השיווק של Adcore, המפתחת טכנולוגיות פרסום אונליין
- 7.לקוחה מאוכזבת 28/07/2020 12:09הגב לתגובה זוממש התאכזבתי מהמשלוח ומהשירות תוכ ואחרי! לא נוטה להשמיץ ברשת אבל הם כבר ממש הגזימו. לא ממליצה לקנות אצלם אונליין
- 6.אורי 27/07/2020 14:31הגב לתגובה זויוחנוף בעיקר ביחסו המשפיל לאיכרים שמביאים לו את עמל ידיהם והוא בעזרת רשת מחסנאים מתעללים בספקים הנאמנים שלהם אז יש צדק
- 5.ירון 27/07/2020 12:27הגב לתגובה זוהם אחלה אבל ניסיתי את קוויק בגלל שקיבלתי הטבה שם דרך הכרטיס של מזרחי. היה לי 35 שקל מתנה. פעם ראשונה שהזמנתי דרכם והאמת שהם מעולים.
- 4.ג'ק 26/07/2020 13:10הגב לתגובה זוהעולם משתנה תדיר ,בפרט בימי קורונה שמטילה מגבלות קשות וגם הזדמנויות רבות . מי שמזהה את הצרכים המשתנים ומתארגן בהתאם זוכה בגדול .
- 3.ניר 26/07/2020 11:58הגב לתגובה זויש לרמי לוי שירות מצויין ומענה מהי, בנוסף יש להם מחירים הכי טובים וזולים
- 2.עינת 26/07/2020 11:54הגב לתגובה זואני קונה קבוע ברמי לוי ומעדיפה את המחירים שלו והמשלוח שלו שהמוצרים איכותיים
- 1.אלי 26/07/2020 09:55הגב לתגובה זולא תמיד מקבלים סחורה טובה במיוחד בירקות ופירות. מה גם שחסרים פריטים שהוזמנו כך שזה לא חוסך הליכה לסופרים להשלמות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiהדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?
צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה
אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.
ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40.
ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".
בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים.
- המשקיע הגדול ביותר של אנבידיה מוכר מניות ב-150 מיליון דולר
- היום שאחרי באפט - מה תעשה ברקשייר עם קופת המזומנים העצומה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל.
ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.
