רשתות השיווק בעידן החדש - שופרסל מובילה בגדול
אי אפשר שלא להבחין בשינוי הגדול בסופרים בישראל. על כל קונה שמסתובב בסניף מסתובבים 3 מלקטים המטפלים בהזמנות אונליין. כל מי שגילה במהלך הקורונה בעל כורחו את האפשרות להזמנה באינטרנט מתקשה לחזור אחורה: הקלות, הזמינות וההגעה של מוצרים עד לפתח הבית משאירים את האנשים מול המחשב. עכשיו כשאחוז גבוה מההזמנות מבוצע באינטרנט, רשתות השיווק מבינות שלהיות גדול זה לאו דווקא אומר פריסה רחבה של סניפים. ההתאמה לעידן החדש והיכולת לכבוש נתח שוק תלויים היום הרבה יותר באלגוריתמים ובטכנולוגיה והרבה פחות בסניפים, סדרנים וקופאים.
רשתות השיווק הגדולות טרום עידן הקורונה היו מאופיינות במספר גדול של סניפים אשר הבטיח להם חשיפה גדולה לקהל, זמינות וכפועל יוצא היקף מכירות גדול. אך כעת כשהקונים מדירים את רגליהם מהסניפים הפיזיים, הגישה חייבת להשתנות. דוגמא כזו לשינוי גישה ניתן לראות בדמותה של QUIK - שירות סופר אונליין שלמעשה לא מחזיק כלל בסניפים אלא בשיתופי פעולה. החברה שנמצאת בבעלות סופר-פארם והחברה המרכזית למעשה נוקטת בגישה של חדשנות משבשת וחדרה לשוק דווקא דרך הפלח הקטן של האונליין שלא זכה ליחס רב אי שם ב-2018. כיום עם העלייה המטאורית בנפח הקניות אונליין דרושים כל השחקנים לבצע התאמות לעידן החדש.
כיצד נמדדת ההתאמה לעידן החדש? ישנם 3 פרמטרים משמעותיים שיכולים לנבא הצלחה ונתח שוק עתידי: יכולות שיווק דיגיטלי, חווית הלקוח באתר ויעילות שירותי ההפצה. להלן השוואה של מדדים אלו בקרב השחקנים המשמעותיים בשוק (שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, פרשמרקט המחזיקה ביינות ביתן, יוחננוף ו-QUIK)
המדד הראשון - השיווק הדיגיטלי
מטרתו של השיווק הדיגיטלי, בדומה לשיווק המסורתי, היא לתקשר את המותג לקהל הלקוחות ולשכנע אותם לבצע פעולות בעלות ערך - מעורבות, רכישה וכו'. שיווק דיגיטלי כולל הקמה של אתר סחר אונליין, קמפיינים פרסומיים, ניתוח נתונים והתנהגות ואופטימיזציה של כלל המרכיבים. כלומר, מי שהקמפיינים שלו יהיו הכי אפקטיביים, מי שהאתר שלו יהיה הכי מניע לפעולה ומי שידע לאבחן בעיות ולטפל בהן בצורה יעילה - יזכה ביתרון משמעותי על חשבון המתחרים.
- כיצד מטמיעים מערכות ERP בארגונים ועסקים
- היוניקורן הישראלי קפיטוליס רוכש את Capitalab ב-46 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשוק כיום קיימות טכנולוגיות מתקדמות המשלבות יכולות של התאמה אישית (פרסונליזציה), דינמיות ואינטליגנציה מלאכותית המאפשרים לכל שחקן לייעל את תקציבי הפרסום. הטמעה של טכנולוגיות אלו ומעקב אחר מדדי הביצועים מחייבים פונקציה בעלת ידע רחב בתחום ויכולת הנעה לפעולה בתוך הארגון או לחלופין עבודה עם חברות מתמחות.
הציונים: במדד זה אין כיום שחקן משמעותי אשר הרים את הכפפה והטמיע טכנולוגיות מתקדמות לפרסום, ככל הנראה עקב התפיסה שהתקבעה בתקופת טרום הקורונה אודות הפוטנציאל הנמוך (?) של הרכישות אונליין - אך זהו המדד שטומן בחובו את הפוטנציאל הגדול ביותר לצמיחה עתידית. QUIK, שלה אין סניפים פיזיים, הינה המתקדמת ביותר בפרסום אונליין מבחינת היקף והשימוש בטכנולוגיה, אך עקב העובדה כי למעשה זוהי רשת ללא סניפים משלה שאמורה להצעיד את השוק קדימה, מדובר פה למעשה באכזבה.
בראיון מ-2019 מציין איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, את ההתמקדות של החברה בטכנולוגיה והמעבר לרכישה מקוונת. לכן, הנקודות במגרש זה מוענקות ל-QUIK על ההובלה היחסית ולשופרסל על ההתמקדות בטכנולוגיה.
- נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר
- חברת בת של גיקס קונה חברה בתחום הקוונטים והמניה מזנקת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
המדד השני - חווית הלקוח
מדוע נמנעים ישראלים רבים מלבצע קנייה בסניפי רמי לוי למרות שסל הקניות של הרשת לרוב הינו הזול ביותר? התשובה היא חווית הקניה הבעייתית המאופיינת במחסור בעגלות, תורים בקופות, צפיפות ועוד. נושאים אלו המאפיינים סניפים פיזיים מכונים באינטרנט חווית משתמש (UX - user experience) - כלומר: החוויה של הלקוח באתר לפני, תוך כדי ולאחר הרכישה, בכל הערוצים. כדי ליצור חוויית משתמש טובה צריך להבין מי הלקוח, מה הצרכים וההעדפות שלו, מתי ומה הוא רוכש, למה ואיך.
גם בקטגוריה זו אף רשת לא משכילה להשתמש ביכולות הטכנולוגיות הקיימות של פרסונליזציה, ניתוח התנהגות הלקוח והתאמת הערך ללקוח. לאתר QUIK יש יתרון קל על פני המתחרים עם שימוש נכון וטוב בשפה אנושית (מיקרו קופי), ממשק נוח ונעים לרכישה ואמצעי תקשורת מגוונים להשלמת החוויה לפני ואחרי הרכישה. שופרסל מקבלת נקודה נוספת על השימוש בקופונים אישיים לחברי המועדון ובייעוץ קניה אישי שמציג בפני הלקוח השוואה בין פריטים דומים לאלו שרכש ומציע פריטים זולים יותר, מבצעים רלוונטיים ופריטים בריאים יותר. לסיכום, נקודה נוספת לשופרסל ול-QUIK. רמי לוי מציע אתר נוח יחסית אך ללא יכולות למידה ופרסונליזציה מתקדמות. שאר השחקנים מציעים אתרי סחר בסיסיים על מנת לצאת ידי חובה למעט יוחננוף שאינו מציע כלל אפשרות רכישה באונליין.
המדד השלישי - יעילות שירותי ההפצה
שירותי ההפצה מהווים היום למעשה את החסם המשמעותי ביותר להתחזקות מגמת הרכישה המקוונת. עלויות ההובלה וחוסר היכולת לדייק את ההזמנות, עקב חוסרים רבים, גורמים לחלקים נרחבים באוכלוסיה להמשיך וללכת לסניפים. מאחר שהקמת מרכז הפצה מרכזי עולה מאות מיליוני שקלים ונמשכת זמן רב, נראה שאנחנו כצרכנים נשאר עם פתרון חלקי בלבד אשר אינו מתקרב למאפיינים של למקבילו האמריקני. אברכהן ציין בראיון כי יקח לשופרסל 3-4 שנים להקים מרכז כזה ונשאלת השאלה כמה זמן אחריו ידביקו המתחרים את הפער? בינתיים מתמקדות הרשתות בציון מהירות וזמינות המשלוחים ושוכחות פן חשוב נוסף: איכות השירות לפני, במהלך ולאחר הרכישה. מירב התלונות כיום מתרכזות בנושא החוסרים וטעויות בהזמנה - ולאו דווקא בזמינות המשלוחים, שאותה כולן השכילו לשפר במהלך הסגר בתקופת הקורונה. היטיבה לעשות QUIK שמציעה גם איסוף עצמי מהסניף ללא יציאה מהרכב ללא עלויות של משלוח או ליקוט.
שופרסל (שוב) מובילה גם כאן עם מענה שירותי במגוון רחב של ערוצים ובזמינות ותגובתיות גבוהה. אחריה QUIK וויקטורי עם מענה במספר ערוצים, ולאחריהן כל יתר השחקנים עם אפשרויות יצירת קשר במייל או באמצעות הטלפון בלבד.
מסקנות
נראה כי שופרסל קראה נכון את המפה וכעת בתקופה שלאחר פרוץ מגפת הקורונה היא המובילה בכל המדדים וככל הנראה תמשיך להוביל את השוק גם לאחר המעבר לרכישה מקוונת.
רמי לוי נהנה בתקופת הקורונה מעלייה חדה ברכישות אונליין, זמן קצר לאחר השקת האתר החדש - והרוויח את מקומו כמספר שתיים הן בשל המחירים הנמוכים והן בשל הביקוש הגבוה למותג, אך דווקא החוזקה הזו נמצאת בסיכון עקב כניסתם של שחקנים נוספים לאונליין אשר מהווים למעשה שיבוש של השוק הקיים. המשבשת הראשית של השוק היא רשת QUIK שמנצלת את העבודה במקביל עם מספר רשתות מקומיות על מנת להציע שירות משלוחים מהיר ואת ההתמקדות שלה באתר אינטרנט ולא בתפעול סניפים פיזיים. אלה מאפשרים לה להיות מאמצת החדשנות המובילה ולסכן את רמי לוי בקרב על המקום השני ככל שמגמה זו תימשך.
בשעה שיוחננוף נמצא לחלוטין מחוץ למשחק (עם ירידה במחיר המניה של כ-30% מאז פרוץ משבר הקורונה לעומת עליות של מניות שאר השחקנים), נראה כי ויקטורי ויינות ביתן, שלא אימצו אסטרטגיה וטכנולוגיות חכמות באונליין, ילחמו על מקומות 4-5 בעיקר באמצעות הורדת מחירים, דבר שעלול לפגוע ברווחיות בטווח הארוך.
הכותב הינו יוסי אלחנן, סמנכ"ל השיווק של Adcore, המפתחת טכנולוגיות פרסום אונליין
- 7.לקוחה מאוכזבת 28/07/2020 12:09הגב לתגובה זוממש התאכזבתי מהמשלוח ומהשירות תוכ ואחרי! לא נוטה להשמיץ ברשת אבל הם כבר ממש הגזימו. לא ממליצה לקנות אצלם אונליין
- 6.אורי 27/07/2020 14:31הגב לתגובה זויוחנוף בעיקר ביחסו המשפיל לאיכרים שמביאים לו את עמל ידיהם והוא בעזרת רשת מחסנאים מתעללים בספקים הנאמנים שלהם אז יש צדק
- 5.ירון 27/07/2020 12:27הגב לתגובה זוהם אחלה אבל ניסיתי את קוויק בגלל שקיבלתי הטבה שם דרך הכרטיס של מזרחי. היה לי 35 שקל מתנה. פעם ראשונה שהזמנתי דרכם והאמת שהם מעולים.
- 4.ג'ק 26/07/2020 13:10הגב לתגובה זוהעולם משתנה תדיר ,בפרט בימי קורונה שמטילה מגבלות קשות וגם הזדמנויות רבות . מי שמזהה את הצרכים המשתנים ומתארגן בהתאם זוכה בגדול .
- 3.ניר 26/07/2020 11:58הגב לתגובה זויש לרמי לוי שירות מצויין ומענה מהי, בנוסף יש להם מחירים הכי טובים וזולים
- 2.עינת 26/07/2020 11:54הגב לתגובה זואני קונה קבוע ברמי לוי ומעדיפה את המחירים שלו והמשלוח שלו שהמוצרים איכותיים
- 1.אלי 26/07/2020 09:55הגב לתגובה זולא תמיד מקבלים סחורה טובה במיוחד בירקות ופירות. מה גם שחסרים פריטים שהוזמנו כך שזה לא חוסך הליכה לסופרים להשלמות.
מניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AIהעולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א
רבל התעשייתית הכבדה - מצליחה להתרומם; סי-לאב מנסה להימחק ללא-הצלחה; ג'י סיטי נלחצת מרכישת מניות המיעוט - ומה קורה בחברות החלום?
אנחנו פותחים את השבוע הראשון של המסחר, כשהיום נרשמת מגמה חיובית מתונה עד יציבה במדדי הדגל של הבורסה לסקירת בורסת תל אביב. מחזורי המסחר ברמות נמוכות יחסית לשעות הצהריים, מחזור הרצף נע סביב 800 מיליון שקל, די אופייני לימי ראשון, ואם כבר הזכרנו את ראשון אז כדאי לציין שנותרו עוד 9 ימי מסחר בלבד עד למועד שבו תעבור הבורסה למתכונת החדשה - ימי מסחר שני עד שישי (14:00) ללא מסחר בראשון בדומה לסדר בשאר בורסות העולם.
למרות "השקט" היחסי, יש מניות שמושכות את תשומת הלב וזזות בחדות. בהמשך נסקור את המניות שבולטות היום וגם מה הסיבות שמאחורי התנועות.העולות
נתחיל בטבלת העולות. לפני שקופצים למסקנות מזינוקים "דו ספרתיים" צריך לזכור שהרבה מהמניות שמככבות בטבלה הזאת עולות על בסיס מחזורי מסחר נמוכים במיוחד מאות עד עשרות אלפי שקלים בודדים. במצבים כאלה, גם עסקה בודדת שנעשית על ה-BID, היא קנייה במחיר שמנותק ממחיר השוק, והיא מייצרת תנועת פייק. ולכן אין לזה משמעות ממשית, והעלייה הזאת יכולה להתהפך באותה מהירות שבה היא נוצרה. באמירת אגב זה גם, בעצם, אחת הרעות החולות של הבורסה המקומית - הסחירות הנמוכה. יש לא מעט מניות שבמהלך יום שלם לא עובר בהן כמעט שקל, מה שמקשה על תמחור אמיתי של שווי החברות ומייצר תנודתיות מלאכותית.סי-לאב - סי-לאב 0% תופסת את העין עם עלייה של כ-10%. זו חברת מערכות מחשוב שהצטרפה לבורסה בפברואר 2021, בעיצומה של עונת ההנפקות, אז נכנסה לבורסה לפי שווי
של כ-180 מיליון שקל ומחיר מניה של כ-18 שקל. כיום היא מבקשת להימחק מהמסחר לפי מחיר של 9 שקלים למניה סביב ה-78 מיליון שקל בשווי. אבל היום המניה מזנקת מעל לרמת מחיר הרכישה המוצעת, מה שמרמז שהמשקיעים מבקשים שהמחיקה תתבצע
בפרמיה גבוהה יותר. סי-לאב עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות מחשב מתקדמות, הן במתכונת של מחשבים "ארוזים" במארזים תעשייתיים והן ככרטיסים אלקטרוניים ייעודיים שמוטמעים במערכות אחרות. החברה פועלת מול לקוחות מוסדיים ותעשייתיים בארץ ובעולם, ונחשבת לשחקנית נישתית
בתחום המחשוב המותאם לצרכים ביטחוניים וייעודיים.
- אוקטובר הירוק: ת"א רושמת שיא גיוסים היסטורי למדדי המניות
- עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות - ג'ין טכנולוגיות 2.67% מזנקת היום סביב ה-7% למרות שאין הודעה שיכולה להסביר את התנועה. GEEN AI “רוכבת” על גל ההתעניינות הגובר סביב תחום ה-AI, והיא לוקחת את זה ליישומים ארגוניים. ג׳ין, נולדה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה במאי האחרון, מפתחת פתרונות בינה מלאכותית לארגונים גדולים, בהם חברת החשמל, מכבי שירותי בריאות וגם התעשייה האווירית. לאחרונה הודיעה החברה על הרחבת הפעילות הבינלאומית, עם הקמת שני מרכזי הפצה בסינגפור - שיתפקד כמרכז הפעילות לאזור אסיה-פסיפיק, ובסן פרנסיסקו לשוק האמריקאי. ג'ין רחוקה מרווחיות, ברבעון השני היא שרפה 20 מיליון שקל, קפיצה משמעותית מהפסדים רבעוניים שנעים סביב ה-5 מיליון בחודש כשבקופה שלה יש רק 17 מיליון שקל, כך שסביר להניח שהיא תיאלץ לגייס הון בקרוב אם ע"י דילול או בדרכים אחרות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגאוגווינד מאבדת 5%, ניו-מד ב-2.7%; נקסט ויז'ן עולה 1.2% - המדדים עולים עד 0.9%
מגמה חיובית בת"א ברקע העליות בחוזים העתידיים (להרחבה - השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות) מדד ת"א 35 עולה 0.4% ומדד ת"א 90 מוסיף 0.8%.
במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.3%, מדד הביטוח עולה 0.6%, מדד הנדל"ן עולה 0.8% ומדד הנפט והגז יורד 0.3%.
החשב הכללי במשרד האוצר פרסם כי הגירעון התקציבי המשיך לעלות גם באוקטובר, והגיע
ל-4.9% מהתוצר כ-102.5 מיליארד שקל ב-12 החודשים האחרונים, לעומת 4.7% בספטמבר. מתחילת השנה נרשם גירעון של 71.5 מיליארד שקל, כאשר הכנסות המדינה עמדו על כ-457.5 מיליארד שקל עלייה של כ-14.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בעוד שההוצאות הסתכמו בכ-529 מיליארד
שקל, עלייה של 5.1%. באוצר מזכירים כי יעד הגירעון לשנת 2025 עודכן כבר שלוש פעמים, וכעת הממשלה צפויה להגדילו ל-5.2% בעקבות עלויות הביטחון והסיוע למפונים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הציב יעד גירעון של 3.2% לשנת 2026, יעד שנראה מאתגר על רקע דרישות מערכת הביטחון וההוצאות
החריגות של השנה החולפת.
המשקיעים מצפים להורדת ריבית, כאשר מה שצפוי לסגור סופית את הנושא יהיה מדד המחירים שיתפרסם ביום שישי. הציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%. אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
ג’י סיטי ג'י סיטי 2.56% ממשיכה לרכז עניין, לאחר ההודעה בשבוע שעבר על רכישת מניות נוספות בחברת הבת הפינית סיטיקון והתחייבותה להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט. מאז ההודעה של מעלות ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות, מניית החברה איבדה גובה והאג"ח של החברה רשמו ירידות, סימן לכך שהמשקיעים מתחילים להפנים את ההשלכות האפשריות על המינוף והנזילות. למרות שהחברה הצהירה כי ההשפעה על רמת המינוף תהיה “זניחה”, חברת הדירוג הזהירה כי במקרה של היענות רחבה להצעת הרכש, יחס החוב להון העצמי עלול לטפס לטווח של 70%-75%, ובתרחישים שונים אף לעבור את רף ה־80%. זה אומר שיש עלייה ניכרת בסיכון הפיננסי של החברה, בדיוק בזמן שבו היא מנסה ליישם תוכנית ארוכת טווח לצמצום חוב ומינוף עד 2028. ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%.
- ג'י סיטי ירדה 6.8%, נקסט ויז'ן עלתה 7.1%, סגירה יציבה במדדים
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ירידות השערים במניה ובאג"ח משקפות את החשש שהמהלך, שנועד לחזק שליטה ולנצל תמחור חסר לכאורה של סיטיקון, עשוי להפוך לעומס פיננסי שיחזיר את ג’י סיטי למסלול של לחץ באגרות החוב, הורדות דירוג ומכירת נכסים, תסריט שהמשקיעים כבר ראו בעבר. הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?
