ביומד
צילום: iStock
המרוץ לתרופה

גם אסטרה זנקה בדרך לניסוי שלב 3 בחיסון לקורונה

לפי כתב העת הרפואי The Lancet החיסון שמפתחת יצרנית התרופות לקורונה, הצליח לייצר נוגדנים ותאי T בקרב משתתפים בניסוי קליני שלב 1/2; המשמעות - החברה מתקדמת לעבר ניסוי שלב 3 - במטרה להוכיח את יעלות החיסון
ערן סוקול | (1)
נושאים בכתבה ביומד קורונה

כתב העת הרפואי The Lancet פרסם מחקר שמצא כי החיסון שמפתחת יצרנית התרופות אסטרה זנקה (סימול: AZN) לקורונה, הצליח לייצר נוגדנים ותאי T בקרב משתתפים בניסוי קליני שלב 1/2. המשמעות - החברה מתקדמת לעבר ניסוי שלב 3 - במטרה להוכיח את יעלות החיסון שהיא מפתחת.

לקריאה נוספת: 

> UBS: תמכרו את מניות אסטרה זנקה

> מיזוג ענק בתחום התרופות: אסטרה-זנקה הציעה לגיליאד 96 מיליארד דולר

במסגרת הניסוי נמצא כי תגובות של נוגדנים כנגד נגיף הקורונה נצפו בקרב 91%-100% מתוך 35 החולים. עוד נמצא, כי התגובות לתאי T הגיעו לשיא ביום ה-14 לניסוי.

בשורה התחתונה, מציינים עורכי המחקר כי החיסון שמפתחת החברה -ChAdOx1 nCoV-19, הראה פרופיל בטיחות מקובל, והגברת נוגדנים. תוצאות הניסוי, תומכות בהערכה רחבה של החיסון במסגרת ניסוי שלב 3 מתמשך.

בכל זאת, מניית החברה נסחרת היום בירידות. למה? קנו בשמועה ומוכרים בידיעה. במהלך ימי המסחר האחרונים, מניית החברה זינקה בכ-7.5% ביום רביעי וב-6.4% ביום שישי, וזאת על רקע דיווחים לפיהם החברה צפויה לפרסם תוצאות חיוביות.

נזכיר, כי בסוף מאי יצרנית התרופות קיבלה מימון בהיקף של 1.2 מיליארד דולר לצורך פיתוח חיסון לקורונה, אשר מתבצע באמצעות שיתוף פעולה עם אוניברסיטת אוקספורד. 

המימון ניתן לחברה מרשות המחקר והפיתוח הרפואי. במסגרת קבלת המימון התחייבה אסטרה זנקה לספק במהירות (המטרה היתה כבר בחודש ספטמבר, אבל זה כנראה לא יקרה) 400 מיליון חיסונים ושדרגה את מערך הייצור שלה כך שתוכל לייצר עד מיליארד מנות חיסון.

קיראו עוד ב"גלובל"

הפיתוח של אסטרה זנקה ואוניברסיטת אוקספורד נחשב לאחד הפיתוחים המבטיחים ביותר של חיסון לקורונה. למעשה הפיתוח הוא של קבוצת מחקר באוניברסיטת אוקספורד אליו חברה בחודש אפריל האחרון אסטרה זנקה במטרה לעבור משלב הניסוי (ככל שיוכח כי הוא יעיל ובטוח) לשלב הייצור וההפצה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זהירות השחלות! (ל"ת)
    עמוקה 20/07/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.