אל על
צילום: freepik, unsplash

כנפיים שבורות - אל על מתרסקת וגוררת את החברה האם, כנפיים

כנפיים מחזיקה באל על ובכנפיים ליסינג שמחכירה מטוסים - שתי הפעילויות "על הפנים"; הפסד ענק ברבעון הראשון, הפסד ענק צפוי גם ברבעון השני
אור צרפתי | (28)
נושאים בכתבה כנפיים

חברת כנפיים 0%   בבעלות משפחת בורוביץ' היא בעלת השליטה האפקטיבית בחברת התעופה אל על 2.32% ובחברת גלובל כנפיים ליסינג, שעוסקת ברכישת מטוסים והחכרתם לחברות התעופה בעולם

 

החברה נמצאת במשבר גדול בעיקר בגלל הקורונה - אל על עברה לגירעון בהון העצמי אחרי הפסד של 140 מיליון דולר. אלא שההפסד האמיתי הוא 250 מיליון דולר בהינתן הפסדים מנגזרים על הדלק והנפט. נראה שבדוח הבא הגירעון יעלה בעוד עשרות מיליוני דולרים במקרה הטוב ומאה-מאתיים מיליון דולר במקרה הרע. עד סוף השנה אל על עלולה להגיע לגירעון של חצי מיליארד דולר. מטורף.

מטורף עוד יותר הצעד של המדינה - לתמוך בה בסכום של 400 מיליון דולר. מדובר בחברה חדלת פירעון, ובמצב כזה הולכים להסדר חוב שבמסגרתו המלווים מוותרים על חלק מחובם ובעלי המניות מוותרים על אחזקתם. האמת הם לא מוותרים - אין להם ברירה. אבל אצלנו -   המדינה רוצה להציל את כנפיים, בעלת השליטה ואת הגופים המממנים והבנקים. אבסורד (הרחבה כאן - צריך לתת לאל על למות)

בנוסף לאל על, יש לכנפיים פעילות של החכרת מטוסים שגם היא בתקופה מאתגרת. הנהלת כנפיים מדגישה כי "משבר נגיף ה"קורונה" הביא לפגיעה בפעילות גלובל ליסינג, כפועל יוצא של הפגיעה בפעילות חברות התעופה הנמנות על לקוחות גלובל ליסינג, אשר נפגעו גם הם ורשמו ירידה מהותית בפעילות".  מספר לקוחות פנו לגלובל  בכלל זה חוכרים מהותיים מאוד, כבר במהלך חודש מרץ 2020, בבקשה לדחיות מועדים לתשלומי דמי חכירה, כחלק מפניות רוחביות אשר אותן חברות תעופה ביצעו למחכירים רבים. החל מאותו מועד מנהלת גלובל ליסינג שיח שוטף עם אותם חוכרים, במטרה לסייע להם, במידת האפשר לצלוח את המשבר. לאחר תאריך המאזן, ביום 21 באפריל 2020 ,הודיעה Australia Virgin ,שהינה הלקוח המהותי ביותר של גלובל ליסינג, על כניסה מרצון להליכים תחת ניהול מיוחד והחל מחודש מאי 2020 חדלה חוכרת זו לשלם דמי חכירה בגין המטוס, וגלובל ליסינג אינה צופה תזרים מהותי מחוכרת זו עד לסיום הליכי ה- administration voluntary. משבר זה הביא לפגיעה בתוצאותיה הכספיות של גלובל ליסינג כאשר בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון לשנת 2020, רשמה גלובל ליסינג הפרשות לירידת ערך מטוסים בסך כולל של כ- 19.4 מיליון דולר, אשר חלקן הגדול הינה הפרשה לירידת ערך בסך של כ-14.3 מיליון דולר בגין המטוס המוחכר ל- Australia Virgin. חלקה של כנפיים בתוצאות גלובל ברבעון הראשון הסתם בהפסד של מעל 10 מיליון דולר. 

הכנסות כנפיים כולה ברבעון הראשון קטנו ב-24.4%, ל-331.2  מיליון דולר, בהשוואה ל-439.6 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019. בעקבות התפשטות  נגיף הקורונה  חלה ירידה של 23% בכמות הנוסעים בנתב״ג, כמו כן דוח  זה אינו משקף את השפעת הנגיף שכן ההגבלות החלו לקראת  סוף מרץ, הרבעון השני ישקף את ההפסד הממשי מתקופת הקורונה.

 

לצורך השוואה הוצאות ההפעלה הסתכמו ב-367.7 מיליון שקל, כלומר הפסד גולמי של 36.5 מיליון שקל. בשורה התחתונה, ההפסד הנקי הסתכם ברבעון הראשון של 2020 ב-153.4מיליון דולר, לעומת 49.6  מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. החברה הכירה בהוצאות מימון על סך 67.5 מיליון שקל, מתוכם 40.9 מיליון דולר עבור תוצאות גידור הדלק הסלוני על פעילות אל-על.

 

החברה הכירה בהפסד כולל אחר בסך של 108 מיליון דולר, הנובע בעיקרו הפסד גידור תזרימי המזומנים. כלומר ההפסד הכולל של החברה הסתכם ב-262 מיליון דולר לעומת 13.6 מיליון דולר ברבעון הראשון אשתקד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

המזומנים נטו שנבעו מפעילות שוטפת הסתכמו ב-11.4 מיליון דולר, לעומת 97 מיליון דולר  ברבעון המקביל בשנת 2019. מרבית הפסדי החברה נכללים ברווח הכולל אחר ועל כן אין השפעה משמעותית על תזרימי המזומנים.

 

מיליארד דולר בהסכמי חכירה

כאשר  בוחנים את הדוח של חברת האחזקות כנפיים, השורה המעניינת היא התחייבויות החברה. בהתחייבויות השוטפות, כלומר התחייבויות שעתידות להיפרע השנה, לחברה יש אשראי לזמן קצר וחלויות שוטפות בסכום דמיוני של 1.3 מיליארד דולר וכ-100 מיליון דולר נוספים בגין חכירות. בהתחייבות לזמן ארוך, לחברה קיימת התחייבות בגין חכירות של 919 מיליון דולר.

 

חברות תעופה לא רוכשות מטוסים אלא שוכרות אותם לטווח ארוך מאד ומכירה בהתחייבות בגינם. מרבית מההתחייבות הנ״ל הם כתוצאה מעסקת רכישת מטוסי הדימליינר, התזמון הכי לא מדויק שחברת תעופה יכלה לעשות. החברה הצטיידה בכ-16 מטוסי דרימליינר חדשים, על מנות לעדכן את צי המטוסים שבראשותה ולהוות תחרות אמתית אל מול ענקיות התעופה, היקף העסקה מוערך בכ-1.25 מיליארד דולר.

 

בצד הנכסים כנפיים מחזיקה במזומנים ובשווה מזומנים בסך של 145 מיליון דולר, וכי סך הנכסים השוטפים בחברה מסתכמים ב-381 מיליון דולר, כשליש מהתחייבויות החברה.

 

 

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    מוזר מאד שהמדינה שוקלת להוציא את אל על מהבוץ. החברה לא (ל"ת)
    משה 06/07/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    ישראלים 05/07/2020 20:16
    הגב לתגובה זו
    בישראל קריסתה של אל על נובעת מחזירות של הטייסים מוועדים מושחתים ממנופול שנבנה בצורה מכוערת לאט לאט הבכירים כרסמו ואכל את החברה מבפנים על לקריסתה ולעומת זאת , בחול הקורונה היא שפגעה בחברות התעופה ולא החזירות והמשכורות המנופחים כמו באל על . מתי תתרסק אל על זה יהיה טוב למדינת ישראל ובמקמה תקום חברה חדשה מחול .
  • 20.
    א 05/07/2020 18:30
    הגב לתגובה זו
    לאל על אין שום בעיה להיות חברה תחרותית ורלוונטית ומרוויחה. היא רק צריכה להיוולד מחדש ולא לוותר לחרדים ולא למאחרים ולא לבעלים "חזיריים".
  • 19.
    נו 05/07/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
    מוכרים את החברה במחיר מבצע לטייקון-החבר-של-הדיקטטור. כל עוד אפשר לשחק עם המספרים ולהציג "רווחים", הטייקון מושך דיבידנדים ומבריח אותם למקלטי-מס. כנראה הדיקטטור גם. כשהעסק מפסיד, פשוטי העם צריכים לכסות את החוב מכיסם.
  • 18.
    שמואל ברגר 05/07/2020 17:00
    הגב לתגובה זו
    שתיסגר כבר אמן. לא אטוס בה אם אוכל להימנע מכך. שכולם יממשו גם את נקודות הנוסע המתמיד שלהם
  • 17.
    תמים 05/07/2020 16:40
    הגב לתגובה זו
    וועדים סחטנים שסחטו את אל על ומנהלים מושחתים, שקרנים וגנבים שעשקו את אל על הרסו את החברה
  • 16.
    משיח 05/07/2020 16:21
    הגב לתגובה זו
    מי שלא רוצה לטוס בשבת, שלא יטוס. למה שאר האזרחים השפויים שרוצים לטוס אל על בשבת, סובלים ? בגלל דרעי הגנב וליצמן תומך הפדופילים ? בטח שהחברה מפסידה.
  • 15.
    ישראלים 05/07/2020 15:54
    הגב לתגובה זו
    ביום שישי הקרוב בבית העלמין ירקונים , יש לבו בלבוש איך שבה לכם כיבוד קל ושירה במקהלת , אל על מתחת לאדמה בניצוחו של החזירים והוועדים אוכלי חינם , עם צוות הטייסים החזירים שיש לסלק אותם ואת כל התעשייה של אל על מחול לישראל איי שם בעזה . ובמקומם להביא חברה חדשה מצרפת או ארצות הברית .
  • 14.
    שרגא 05/07/2020 14:35
    הגב לתגובה זו
    חברת אל על עברה איתנו מלחמות מאז קום המדינה באיזו חברה נסמוך חס וחלילה אם תפרוץ מלחמה
  • בוריס אבזיקוב 05/07/2020 20:20
    הגב לתגובה זו
    ולא בבעלות של חברה פרטית עם ניהול כושל
  • 13.
    אבי 05/07/2020 14:00
    הגב לתגובה זו
    ה' שולח מסר חשוב לכל הגנבים שפשוט הגיע זמנם. ה' מכה את אלעל ולא שכחנו את הנזק שעשיתם לספקים שלכם כשהייתם הבעלים של קלאבמרקט. והמבין יבין.
  • 12.
    האמיתי 05/07/2020 13:56
    הגב לתגובה זו
    זה בהשוואה להרבה חברות אל טובה לישראלים!
  • 11.
    ישראלים 05/07/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
    אל על זו חברה חזירית שיהיה טוב אם תתרסק סופית לקריסה של מחיקה כללית ממדינת ישראל , טוב יהיה אם חברת התעופה אל על תימכר לידיים זרות וזו תהיה העדנה למדינת ישראל , כל המנופול החזירי של אל על עם הוועדים והטייסים שילכו הביתה ויחפשו עבודה במזבלה בכירייה .ובמקומם חברה חדשה מחול בעדיפות תהיה למדינת ישראל .
  • 10.
    רועי 05/07/2020 13:08
    הגב לתגובה זו
    להקים חברה חדשה רעננה ובריאה בלי ועדים כוחניים בעלי אינטרסים זרים ופרימדונות שבטוחים שאין להם תחליף .והכי חשוב מינוי מנכ"ל כמו שולץ בטבע .
  • 9.
    כלכלן 05/07/2020 13:01
    הגב לתגובה זו
    הממשלה חייבת למצוא אלטרנטיבה . אלעל גמורה . המדינה נרדמה בקטע אסטרטגי חשוב שמחייב פתרון שורש רציני ביותר .
  • 8.
    אזרח מודאג 05/07/2020 12:45
    הגב לתגובה זו
    כנפיים ואל על חברות בקשיים .זה לא מתפקידי לתת להם את כספי אף פעם לא טסתי באל על בחינם מדוע אני צריך לממן אותם יעלו לכו חפשו
  • 7.
    [email protected] 05/07/2020 11:22
    הגב לתגובה זו
    רק וועדת חקירה ממלכתית או משטרתית תוכל לברר כמה כסף נטו לשנה מרוויחה אל-על מקבלנות בטחון התעופה שהיא מבצעת עבור עצמה ושאר החברות. גם.כעת כשהכל סגור הקבטיו"ת עובדות בכל העולם על מנת לא לוותר על מקור הכנסה אדיר. כל ההכרזות על פתיחות קווים לאוסטרליה סן פרנסיסקו וטוקיו עלו לנו כסף להקמת קבטיו"ת
  • על מה אתה מתלונן. זו חברה פרטית. חכירה ממלכתית. (ל"ת)
    lazar01 05/07/2020 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מתתיהו פישר 05/07/2020 11:12
    הגב לתגובה זו
    חילול שבת זהו מישקולת כבדה מאד על אל על. תפסיקו עם חילולי השבת ותראו רווח.אמן.
  • אלוהים 05/07/2020 16:18
    הגב לתגובה זו
    זה שלא טסים בשבת ממוטט את החברה. הפסד של 40 אחוז כתוצאה מההחלטה המטורפת הזאת
  • גוטה 05/07/2020 14:22
    הגב לתגובה זו
    בגלל שהם לא טסו בשבת הם פשטי רגל, והפסידו מיליארדים
  • להפך. לא יכולה להתחרות בגלל שלא טסה בשבת. (ל"ת)
    אני 05/07/2020 13:56
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    צ.ב 05/07/2020 11:03
    הגב לתגובה זו
    כל אילו הרגו את אל על הרבה לפני הקורונה, הקורונה בסה"כ עשתה המתת חסד.
  • 4.
    רוצה קורונה טוב אל על עם הדתיים (ל"ת)
    שוש 05/07/2020 11:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    העיתונאי תפקידו להציג עובדות ולא לתת את דעתו... (ל"ת)
    יוני 05/07/2020 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נוסע מתמיד 05/07/2020 10:40
    הגב לתגובה זו
    ההבראה אמיתית מתחילה בלפטר את קבוצת הטייסים החזירים עם דרישות שכר מכופלות לטייסים בחול. 60,000 שקל בחודש לא מספיק טייס נפוח ? הטובים לטייס נכון בצבא ! הטובים באופי נכון לאזרחות
  • אחד ש.. 05/07/2020 18:40
    הגב לתגובה זו
    את ההנהלה הכושלת שאיפשרה דברים כאלה, עשתה עסקעות מפוקפקות עם בעלי עניין, ומשכה בונוסים כאשר החברה בהפסדים
  • 1.
    חברות תעופה שוכרות מטוסים לטווח ארוך ( כתוב - משכירות) (ל"ת)
    Z 05/07/2020 10:12
    הגב לתגובה זו
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוזדניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוז
ראיון

מנכ"ל הקרן שעשתה 120% ב-3 שנים חושף את הסודות

דניאל לייטנר לקח את הקרן של תמיר פישמן מאפס ל-1.5 מיליארד שקל - בדרך הוא פגש את הקורונה, מהפיכה משפטית, מלחמות בעזה וטילים מאיראן - עדיין הוא פרו-שוק: מאמין בסקטור האנרגיה (דלק ונאוויטס) חותך פוזיציות כשמנכ"לים נוטשים; וגם - האם הורדת ריבית תמנע את הקריסה של הנדל"ן?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תמיר פישמן ראיון

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, לקח את קרן המניות של בית ההשקעות מאפס עגול ליותר מ־1.5 מיליארד שקל בשווי נכסים. ומה שמדהים זה שזה קרה תוך כדי רצף של טלטלות. מהקורונה דרך המהפכה המשפטית ועד המלחמה בעזה וטילים מאיראן ובכל זאת הקרן מציגה בשלוש השנים האחרונות תשואה של יותר מ־120%, שזה לא רק הכי טוב בשוק אלא אפילו עוקף את מה שהביא ה-S&P בתקופה הזאת. בנוסף, חשוב לציין שלכל בית השקעות יש קרנות מוצלחות יותר וכאלו שפחות, לא באנו לנתח את המכלול כולו אלא להבין איך לייטנר הצליח לקחת את הקרן המנייתית לרמות כאלו גבוהות.

השאלה הכי בוערת שנדרשנו אליה הייתה כמובן לאיך הוא מתייחס כמנהל השקעות אל "נאום הספרטה" של נתניהו שאותו הוא הגדיר כ"לא חכם ולא במקום", והוסיף והזהיר שמסרים על "מדינת ספרטה" יכולים להחריף את הלחץ הבינלאומי על ישראל ולקבל גם ביטוי בשוק המקומי. 

וכדאי שנקשיב לו. במהלך השנים לייטנר צבר תובנות על מה כדאי - ובעיקר על מה לא כדאי - לעשות. "בהשקעות יותר חשוב זה מה לא לקנות מאשר מה לקנות" וכשמדברים איתו הוא לא מסתיר את ההעדפות שלו: להשקיע באנרגיה, כמו בדלק ובנאוויטס, לזהות בזמן את החולשה של סקטורים בעייתיים כמו נדל"ן, ולהיות עם יד על הדופק כל הזמן. אחד הכללים שהוא פיתח לאורך הדרך הוא "פרדוקס המנכ"ל העוזב" זאת אומרת שכשמנכ"ל עוזב בשיא זה הזמן גם שלנו לממש - ככה עשתה הקרן בנייס כשברק עילם פרש, באייל טרייבר במיטרוניקס וגם בפנינסולה. ואם כבר הזכרנו את נייס - הוא עוקב מקרוב אחרי חברות הצמיחה כמו מאנדיי וגם נייס, הוא מסתכל על מהפכת ה־AI ותוהה בקול האם המודלים העסקיים של החברות האלה בכלל מסוגלים לשרוד כיום "אפשר לשכפל את מאנדיי בעשר דקות".

אבל אם תשאלו אותו איך עושים כזאת תשואה בכזאת סביבה עסקית? התשובה תהיה שאין קסמים, יש עבודה קשה והרבה. לייטנר מנהל את הקרן בגישה שמזכירה יותר כמו פרייבט אקוויטי מקרן נאמנות. הוא קופץ ממשרד למשרד ולא מסתמך רק על ניתוח המספרים שהחברות מנדבות. הוא פוגש בהנהלות, עושה שיחות עם מתחרים ויורד לשטח כל הזמן.


אני רוצה להתחיל עם ההסתכלות שלך על הנאום של ראש הממשלה מזווית כלכלית אם שמים את הפוליטיקה בצד מה זה עושה לנו?