מה היה קורה אם בנק ישראל היה מודיע על רכישות של אג"ח דלק?
תדמיינו לכם את התסריט הבא: בשיא הסחרור של החודשים, כאשר תשואות האג"חים של דלק קבוצה החלו לזנק, היה מגיע בנק ישראל ומודיע על רכישת אגרות החוב של החברה ומציל אותה מסחרור פיננסי. נשמע דמיוני? בארה"ב זו המציאות. בחודשים האחרונים הפד' תומך באופן ישיר בשוק האג"ח הקונצרני, כולל בחברות "בעייתיות" כמו פורד, ג'נרל מוטורס.
לאחר שהודיע מוקדם יותר החודש כי יתחיל לרכוש לא רק תעודות סל אלא גם אגרות חוב קונצרניות בודדות, הפד' פרסם אמש הרכישות שביצע עד כה בתוכנית הרכישות שלו בשוק האג"ח הקונצרני (SMCCF).
עד כה רכש הבנק אגרות חוב של כ-84 חברות בהיקף של 428 מיליון דולר בלבד. בין החברות שהפד' רכש את אגרות החוב שלהן ניתן למצוא את ענקיות הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) ומייקרוסופט (סימול:MSFT). עוד ברשימה: פורד (סימול:F), ג'נרל מוטורס (סימול:GM), ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) ועוד.
הרכישות הגדולות שביצע הפד' באגרות חוב בודדות
במקביל, הפד' עידכן את הפוזיציות שלו בשוק תעודות הסל. באופן צפוי, רוב הרכישות של הפד' בתעודות סל כמו SPIB, VCSH ו-LQD, אך הפד' רכש בתקופה האחרונה תעודות סל כמו JNK ו-HYG, העוקבות אחר שוק האג"ח זבל.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסה"כ, הפוזיציה של הפד' בשוק האג"ח הקונצרני עומדת על 7.1 מיליארד דולר. הדוחות האחרונים של הבנק מצביעים כי הוא מתערב בשוק האג"ח הקונצרני בהיקף של 1.7-1.6 מיליארד דולר בשבוע. כ-48% מאגרות החוב שקנה הפד' עד כה הן מדירוג גבוה של AAA/AA/A, כ-48.3% מאגרות החוב בדירוג של BBB וכ-3.6% בלבד הן בדירוג BB.
לחץ כאן בשביל לראות את הנתונים המלאים של רכישות הפד'
מהנתונים של הפד' עולים לא מעט שאלות. לדוגמה: 6 מתוך 13 הרכישות הגדולות שביצע הבנק הן של חברות זרות (טוויטה, BMW וכו'), כיצד רכישת אג"ח של חברות זרות יכול לעזור לאזרח האמריקני? בנוסף, כיצד רכישה של אגרות חוב של של חברות כמו אפל, שלא מתקשות כרגע לגייס חוב, תורמת להתנהלות השוק?
חשוב להדגיש כי הרכישות של הפד' עד כה בשוק האג"ח הקונצרני הן בסכומים זניחים: 1.7 מיליארד דולר בשבוע? בשיאו של המשבר ביצע הפד' ביצע הפד' רכישות של אג"ח ממשלתי בהיקף של 362 מיליארד דולר בשבוע - הבדל עצום. הפד' יכול לרכוש הרבה יותר מזה לפי התוכנית המקורית, אך בוחר שלא לעשות זאת.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 7.Yl 29/06/2020 23:21הגב לתגובה זופשוט במקום לרכוש את האג"ח של דלק בנק ישראל יכול להשאיל את מכונת הדפוס מדלק.
- 6.הזדמנות לבנק ישראל לעזור לאגח בישראל (ל"ת)אלי 29/06/2020 23:05הגב לתגובה זו
- 5.אבי 29/06/2020 20:49הגב לתגובה זוהבנק היחידי שלא מתערב בשוק האגח קונצרני זה בישראל ! הוא רק קונה אגח ממשלתי ב0 ריבית ! המרווחים עולים , הנזילות בשוק יורדת , והרבה חברות לא יוכלו למחזר חוב , ובנק ישראל עוצם עיניים ... תתעוררו ותביעו אמון בשוק !!
- כמו במרץ,בנק ישראל שמח שהציבור מתרושש בנפילת האג״ח 29/06/2020 21:07הגב לתגובה זוכמו במרץ,בנק ישראל שמח שהציבור מתרושש בנפילת האג״ח..הוא נתן לשוק לקרוס ואחר כל קנה את האגח בהנחה של 10-20%..בנק ישראל רושש את הציבור המסכן שפדה בפאניקה ורכש ממנו בזול. עכשיו הם מזילים ריר לסיבוב שני
- 4.הנה הפד באי וודאות גמורה (ל"ת)יצחק 29/06/2020 20:23הגב לתגובה זו
- 3.אזרח מודאג 29/06/2020 19:09הגב לתגובה זורק בישראל הבנק המרכזי לא עושה כלום ! שוק אגח קונצרני סובל מירידות , נזילות נמוכה וככה חלק גדול מהחברות לא יוכלו למחזר או לגייס ! ובנק ישראל מסתכל וקונה אגח ממשלתי בלבד בריבית 0 !! תגלה אחריות ותביעו אמון בשוק אחרת יהיה מאוחר והנזק למשק יהיה כפול ומכופל !!
- 2.בנק ישראל אפסים 29/06/2020 18:43הגב לתגובה זוקניית אגח קונצרני תתמוך במשק ובכלכלה בתקופה קשה של חוסר נזילות
- 1.ariel 29/06/2020 18:37הגב לתגובה זולמחזור הלואות דלק קידוחים ורציו
- בבנק ישראל מנותקים מהמציאות בשטח (ל"ת)הם מנותקים 29/06/2020 19:33הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
