מה היה קורה אם בנק ישראל היה מודיע על רכישות של אג"ח דלק?
תדמיינו לכם את התסריט הבא: בשיא הסחרור של החודשים, כאשר תשואות האג"חים של דלק קבוצה החלו לזנק, היה מגיע בנק ישראל ומודיע על רכישת אגרות החוב של החברה ומציל אותה מסחרור פיננסי. נשמע דמיוני? בארה"ב זו המציאות. בחודשים האחרונים הפד' תומך באופן ישיר בשוק האג"ח הקונצרני, כולל בחברות "בעייתיות" כמו פורד, ג'נרל מוטורס.
לאחר שהודיע מוקדם יותר החודש כי יתחיל לרכוש לא רק תעודות סל אלא גם אגרות חוב קונצרניות בודדות, הפד' פרסם אמש הרכישות שביצע עד כה בתוכנית הרכישות שלו בשוק האג"ח הקונצרני (SMCCF).
עד כה רכש הבנק אגרות חוב של כ-84 חברות בהיקף של 428 מיליון דולר בלבד. בין החברות שהפד' רכש את אגרות החוב שלהן ניתן למצוא את ענקיות הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) ומייקרוסופט (סימול:MSFT). עוד ברשימה: פורד (סימול:F), ג'נרל מוטורס (סימול:GM), ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) ועוד.
הרכישות הגדולות שביצע הפד' באגרות חוב בודדות
במקביל, הפד' עידכן את הפוזיציות שלו בשוק תעודות הסל. באופן צפוי, רוב הרכישות של הפד' בתעודות סל כמו SPIB, VCSH ו-LQD, אך הפד' רכש בתקופה האחרונה תעודות סל כמו JNK ו-HYG, העוקבות אחר שוק האג"ח זבל.
- חושבים שהריבית בארה"ב גבוהה? זה היום שבו היא טיפסה לשיא של 21%
- הפד חותך, טראמפ בוחר - השוק כבר מתמחר את יו"ר הפד הבא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסה"כ, הפוזיציה של הפד' בשוק האג"ח הקונצרני עומדת על 7.1 מיליארד דולר. הדוחות האחרונים של הבנק מצביעים כי הוא מתערב בשוק האג"ח הקונצרני בהיקף של 1.7-1.6 מיליארד דולר בשבוע. כ-48% מאגרות החוב שקנה הפד' עד כה הן מדירוג גבוה של AAA/AA/A, כ-48.3% מאגרות החוב בדירוג של BBB וכ-3.6% בלבד הן בדירוג BB.
לחץ כאן בשביל לראות את הנתונים המלאים של רכישות הפד'
מהנתונים של הפד' עולים לא מעט שאלות. לדוגמה: 6 מתוך 13 הרכישות הגדולות שביצע הבנק הן של חברות זרות (טוויטה, BMW וכו'), כיצד רכישת אג"ח של חברות זרות יכול לעזור לאזרח האמריקני? בנוסף, כיצד רכישה של אגרות חוב של של חברות כמו אפל, שלא מתקשות כרגע לגייס חוב, תורמת להתנהלות השוק?
חשוב להדגיש כי הרכישות של הפד' עד כה בשוק האג"ח הקונצרני הן בסכומים זניחים: 1.7 מיליארד דולר בשבוע? בשיאו של המשבר ביצע הפד' ביצע הפד' רכישות של אג"ח ממשלתי בהיקף של 362 מיליארד דולר בשבוע - הבדל עצום. הפד' יכול לרכוש הרבה יותר מזה לפי התוכנית המקורית, אך בוחר שלא לעשות זאת.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 7.Yl 29/06/2020 23:21הגב לתגובה זופשוט במקום לרכוש את האג"ח של דלק בנק ישראל יכול להשאיל את מכונת הדפוס מדלק.
- 6.הזדמנות לבנק ישראל לעזור לאגח בישראל (ל"ת)אלי 29/06/2020 23:05הגב לתגובה זו
- 5.אבי 29/06/2020 20:49הגב לתגובה זוהבנק היחידי שלא מתערב בשוק האגח קונצרני זה בישראל ! הוא רק קונה אגח ממשלתי ב0 ריבית ! המרווחים עולים , הנזילות בשוק יורדת , והרבה חברות לא יוכלו למחזר חוב , ובנק ישראל עוצם עיניים ... תתעוררו ותביעו אמון בשוק !!
- כמו במרץ,בנק ישראל שמח שהציבור מתרושש בנפילת האג״ח 29/06/2020 21:07הגב לתגובה זוכמו במרץ,בנק ישראל שמח שהציבור מתרושש בנפילת האג״ח..הוא נתן לשוק לקרוס ואחר כל קנה את האגח בהנחה של 10-20%..בנק ישראל רושש את הציבור המסכן שפדה בפאניקה ורכש ממנו בזול. עכשיו הם מזילים ריר לסיבוב שני
- 4.הנה הפד באי וודאות גמורה (ל"ת)יצחק 29/06/2020 20:23הגב לתגובה זו
- 3.אזרח מודאג 29/06/2020 19:09הגב לתגובה זורק בישראל הבנק המרכזי לא עושה כלום ! שוק אגח קונצרני סובל מירידות , נזילות נמוכה וככה חלק גדול מהחברות לא יוכלו למחזר או לגייס ! ובנק ישראל מסתכל וקונה אגח ממשלתי בלבד בריבית 0 !! תגלה אחריות ותביעו אמון בשוק אחרת יהיה מאוחר והנזק למשק יהיה כפול ומכופל !!
- 2.בנק ישראל אפסים 29/06/2020 18:43הגב לתגובה זוקניית אגח קונצרני תתמוך במשק ובכלכלה בתקופה קשה של חוסר נזילות
- 1.ariel 29/06/2020 18:37הגב לתגובה זולמחזור הלואות דלק קידוחים ורציו
- בבנק ישראל מנותקים מהמציאות בשטח (ל"ת)הם מנותקים 29/06/2020 19:33הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
