זאפה שוני הופעה
צילום: יח"צ

גולדמן זאקס צופים שתעשיית המוזיקה תוכפל עד 2030

בשל השפעות המגפה, בטווח הקצר צופים בבנק ההשקעות התכווצות של 25% בהכנסות סקטור המוזיקה הגלובלי – אבל זינוק משמעותי עד סוף העשור. מי יהיו המרוויחות העיקריות?
ארז ליבנה |

זוכרים שעד לפני כמה חודשים הלכנו להופעות? קנינו כרטיסים, התרגשנו וקיבלנו חוויה חד פעמית מהאומנים שאנחנו אוהבים. אז זהו, שבינתיים, בטווח הנראה לעין, זה לא יחזור. אין דרך אמיתית להכניס 20 אלף בני אדם לאצטדיון ולשמור על הפרדה חברתית נאותה.

 

בינתיים, האומנים, שחלק ניכר מהכנסותיהם מושתת על סבבי הופעות – סובלים מהמצב. וגם רובנו, ששוחרים תרבות. יתר על כן, בשל השפעות המגפה העולמית, בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, אומרים כי ההכנסות של אומנים ושל תעשיית ההופעות הגלובלית יקרסו ב-75% בטווח הקרוב. אאוץ'.

 

אם ניקח את המילים של הזמר טום ווייטס, אז הסקטור נמצא Down in the hole. או תחתית הבור אם תרצו. זו אכן מכה קשה, שמורגשת גם בארץ עם מחאת האומנים והחשש לקריסה של מוסדות תרבות רבים – בשל חוסר היכולת לעמוד בדרישות הבריאותיות כדי להרים מופעים וגם כדי שיהיה כלכלי להרימם.

 

ההכנסות של תעשיית המוזיקה הגלובלית מוערכות בכ-77 מיליארד דולר. כלומר ירידה של 25% היא קריסה של קרוב ל-20 מיליארד דולר. זה לא צחוק.

 

מה קורה בארץ?

קודם כל נתחיל מזה שלעומת התעשייה הגלובלית, ישראל, כרגיל, היא שוק די מינורי. אבל גם אנחנו מושפעים מהמצב. אפילו מאוד. דני וייס, מנכ"ל המדיטק בחולון ויו״ר פורום מוסדות תרבות בישראל, מעריך כי הערכה של הבנק בהחלט סבירה לנוכח המצב והיא נכונה לכל סקטור התרבות – לא רק המוזיקה.

 

"זו בהחלט הערכה סבירה. הנעלם האמיתי הוא החזרה לפעילות. כשמסתכלים על הסקטור, הוא לא הומוגני. מדובר בערימה של גופים שכל אחד בנוי על מבנה כלכלי אחר לגמרי – כמו למשל הסקטור הפרטי, שמתבסס על מכירת כרטיסים, לעומת תיאטראות ציבוריים, שנסמכים בעיקר על סיוע מהעירייה והמדינה", אמר וייס.

 

"אז כן, הערכה היא בהחלט סבירה, כי גם אחרי שיפתחו אותנו, נצטרך להשקיע הרבה כדי לשכנע אנשים לבוא – אבל אם בשל ההגבלות יבקשו ממני 50%-60% תפוסה, זו כבר פגיעה כלכלית שקשה להתמודד איתה. וזה רק בהנחה שאנשים אכן יגיעו. אז יכול להיות שהקהל ישמח לחזור עד יולי – אבל אי אפשר לדעת. בקורונה הבאה נהיה יותר חכמים זה בטוח", סיכם.

 

מה הנתונים אומרים – ומי ירוויחו מהמצב החדש?

הבנק צופה שההכנסות של הסקטור הגלובלי יירדו ב-25% בסך הכול. עם זאת, אל נא נשכח דבר אחד: אנשים אוהבים מוזיקה ותרבות. לכן בגולדמן צופים דווקא התחזקות של סקטור המוזיקה עד 2030.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אז אם אשתקד התעשייה הוערכה ב-77 מיליארד, בסוף העשור הנתון הזה צפוי לקפוץ ל-142 מיליארד דולר. כלומר עלייה של 84%. נשמע כמו הלהיט הבא במצעד הפזמונים של העשור.

 

לפי ההערכות בגולדמן, עד סוף העשור שוק הסטרימינג העולמי יגיע ל-1.2 מיליארד משתמשים, לעומת 341 מיליון משתמשים היום. זה קרוב לפי 4. לפי הערכות האנליסטים בבנק, החברות הצפויות להרוויח מהמצב הן יוניברסל מיוזיק וסוני מיוזיק (סימול: SNE) – בשל השיפור במוניטיזציה של המוזיקה המקוונת.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.