מניות התעופה הן ספקולציה
משקיעים קפצו על "הזדמנויות" בחברות התעופה ועכשיו מבינים שזה לא סוף פסוק - מניות פוגשות שוב את מחירי מארס; הנחת המוצא היא שגם הגעה של ה-S&P לשפל של מארס היא סבירה
חברי הטוב אלון גל, שדואג לשלוח לי תכנים שהוא יודע שיעזרו לי להתנהל בעולם ההשקעות הוירטואלי, שלח לינק לכתבה של אדם לוין ויינברג שפורסמה באתר The Motley Fool. הכתבה מתייחסת למכירת מניות התעופה על ידי וורן באפט, נושא שעסקנו בו גם. המאמר מתייחס למשפט של באפט שאומר שצריך לקנות כשכולם מפחדים ולמכור כשכולם תאבי בצע. ברוח זו, ניתן היה לחשוב שקניית מניות חברות תעופה הייתה צעד נכון והנה באפט מכר בהפסד את כל האחזקות שלו. יתרה מכך, באפט לא ״ניצל״ את ירידות מארס לביצוע רכישות כלשהן. מעניין לא?
> לקריאת הטורים הקודמים של זיו סגל
כותב המאמר מבהיר שבאפט התכוון בדבריו לשוק ולא ביחס למניות בודדות. זו עוד דוגמה אחת מני רבות שאני נתקל בה, לרבות במקרה של העבודה המפורסמת של מרקוביץ׳, חתן פרס נובל, על פיזור השקעות, להתעלמות ממשפט/תנאי מקדים ואז ציטוט/תיאוריה, שהופכים לנכס צאן ברזל למעשה מוצאים מהקשרם ועלולים לגרום נזק. מה שבאפט אמר, על פי כותב המאמר, זה שהכי טוב למשקיעים זה לקנות ולהחזיק קרן סל על מדד מניות ומי שלא יכול מנטאלית לעשות זאת, שינסה לקנות בזמן פחד ולמכור בזמן תאוות בצע. הוא לא התכוון להימורים על מניות בודדות. אחת הסיבות היא שלמדדי מניות יש איזה שהיא תחתית בעוד שמניות של חברות בודדות יכולות לרדת לאפס בשל פשיטת רגל.
הסיבה שבאפט מכר את מניות התעופה היא שהן עברו ממצב של ״עסק טוב״ למצב של ספקולציה. באפט לא מסתכל רק על המחיר אלה על החוזק העסקי. משבר הקורונה חשף את חברות התעופה לקשיים עסקיים וגדע את ההתפתחות העסקית שהובילה את באפט לרכוש אותן בזמנו, מהלך שגם הוא היה קצת מיוחד לאור סלידתו הקודמת של באפט מהענף.
אין בדברים האלו בשביל לשלול את האפשרות שבאפט פסימי מדי ושחברות התעופה יסתגלו במהרה למצב החדש. באפט פשוט נצמד לאסטרטגיה שלו וחשוב שנבין אותה אם אנחנו הולכים בעקבותיו. המשמעות היא שבירידה הבאה (עלינו לטובה?) כדאי להתמקד בראש ובראשונה בקניית מדדי מניות, וניצול הזדמנויות במניות בודדות צריך להיעשות לא בגלל המחיר אלא רק לאחר הבנה שיש פה מציאה.
- הזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?
- זהב וכסף שוברים שיאים כשהמתיחות בעולם והציפיות להורדות ריבית ברקע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם נסגור את הפינה של חברות התעופה, הצעתי בשבוע שעבר לעקוב אחרי קרן הסל JETS כאינדיקציה טכנית לענף. אפשר לראות על הגרף המצורף שהיא הגיעה בדיוק לרמת התמיכה של מארס, 11.25.
אבל, הגעה זו מלווה בפריצה של משולש שהתהווה בחודש וחצי האחרונים ולכן יש סיכון שהתמיכה תיפרץ למטה. אחת התהיות שלי היא האם זה סימן לעתיד לבוא לשוק כולו. משקיעים קפצו על הזדמנויות ועכשיו מבינים שזה לא סוף פסוק ומניות פוגשות שוב את מחירי מארס. מקדימות לפגוש את התחתית הן המניות שבעין הסערה ואם מדובר בדפוס מנטאלי של הבנת המציאות, לא מן הנמנע שמניות נוספות והשוק כולו יציגו את אותה תבנית.
זה מוביל אותן לשאלה שנשאלתי כאן על מניות המריחואנה. כנראה שהן אינן עונות להגדרה של באפט למניות שקונים בזמן פחד כי אלו הן מניות של חברות ממונפות ויחסית חלשות בענף שעוד לא ביסס את עצמו. יחד עם זאת, יש כאן גם מקרה מיוחד כי הירידה של המניות הללו לא נגרמה ממשבר הקורונה ויש סיכוי שהענף יתפתח גם בתקופת הקורונה. מי שמשקיע במניות בודדות, יצטרך לעשות מחקר כלכלי, שאין בידי כרגע, ולראות איזה חברה מספיק איתנה ויש לה מספיק פוטנציאל.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
ברוח הדברים בהם פתחנו, קרן סל היא פתרון עדיף כרגע. MJ נראית לי הכי רלבנטית וצריך לראות על הגרף שלה סימני שליטה של קונים לפני שמסתערים. תמיכה מעל 11 דולר תהיה סימן חיובי ראשון ומהלך מעל 12.5 דולר יסמן התפתחות של מגמת עליה.
אם כבר בגורואים עסקינן, האוורד מארקס פרסם מכתב ארוך (16 עמודים) למשקיעים שמרכז תובנות המותאמות לימים אלו. מעניין לראות שהמשקיעים הגדולים עדיין כותבים מכתבים ארוכים ולא נכנעים לכללי המדיה העדכניים.
מארקס מתייחס למשמעות הניסיונות שלנו לחזות את השוק. הוא שואל: אם לא צפינו את משבר הקורונה, למה אנחנו חושבים שנוכל לצפות את תוצאותיו? מארקס מצטט את הפרשן הכלכלי נייל ארווין שמתאר את המערכת הכלכלית כרשת של קשרים כשאנחנו יכולים אולי לראות עד המעגל השלישי שלהם (נניח: החקלאי שמוכר לסיטונאי שמוכר למכולת השכונתית. ז.ס). בתקופה הנוכחית, המשבשת (תוספת שלי, ז.ס, התפשטות הקורונה ניתקה הרבה מהקשרים האלו ובשנים הבאות נצטרך ללמוד איך המערכת הכלכלית נבנית מחדש.
עבורי, השילוב הזה בין הכרה ברמת אי הוודאות הגדולה וסקרנות ביחס לכלכלה המתהווה (לרבות ההבנה שאכן יתהווה משהו חדש) משקפים את הסיכון והסיכוי שבהשקעה במניות. הם גם מחייבים, כפי שמארקס מציין, לראות את הבלתי נראה וזה בדיוק מתחבר למה שנכתב כאן בשבוע שעבר: להרכיב פאזל מחלקים מבלי לראות את התמונה.
מארקס מדבר על עוד דברים מעניינים כמו ההטיות שלנו כמשקיעים וגם לנושא הזה התייחסנו כאן. אני מקפיד לשאול את עצמי שאלות ומשתדל לחפש את הרמזים לתשובות דרך קריאה שוטפת של מידע וניתוחים מאנשי שטח ועשיה (השקעות ו/או ניהול חברות) ודרך זיהוי מגמות על הגרפים ושאלת שאלות כמו שאלת החזרה לשפל של מניות התעופה שלהלן. נקפיד לזכור את החיפוש אחר מארג הקשרים החדש.
השוק והזהב
מדד ה-S&P500 עדיין נתקל בהתנגדות החשובה מאוד ב-2,950 וקיבל תמיכה של הרגע האחרון ב-2,800. ירידה מתחת ל-2,800 תאשר התפתחות של גל יורד חדש. נצטרך לחשוב אז האם דינו יהיה הגעה לשפל מארס, מתחתיו או מעליו. הנחת המוצא היא שהגעה לשפל מארס היא סבירה. מהלך מעל 2,950 יחייב עדכון תרחיש להמשך עליה.
קרן הסל של מניות כרית הזהב, GDX, ממשיכה את הטיפוס לשיא ובגדול אני מצפה למהלך עליה ארוך טווח. אעדכן ברמות / מצבים טכניים משמעותיים בהמשך.
מניות חזקות ורלבנטיות
נראה לי שנכון עכשיו להיצמד לעקרון של באפט איתו פתחנו: או מניות חזקות או קרנות סל (או מזומן...). יש חברות, כמו חברות הזהב ודוגמאות שלהלן, שיכולות לצלוח היטב את תקופת הקורונה. לא בטוח אבל שהמניות יעמדו בצניחה של השוק וניתן לשלב את החזקתן בהגנת שורט על השוק או על מניות אחרות. שתיים מהחזקות הן סיסקו ו – M3.
טכנית, CSCO נמצאת במצב לא אידיאלי לקניה אז אפשר לחכות לפריצה של קו המגמה והממוצע הנע למעלה. בכל זאת בחרתי להציע אותה היום משום שמדובר בחברת תשתית טכנולוגית יציבה.
גם MMM היא סוג של חברת תשתית והנראות הטכנית יותר אטרקטיבית בהשוואה לסיסקו. מוצרי החברה מתפזרים כמעט לכל סקטור ונראה שלחלקם לפחות הביקוש צפוי לגדול. אפשר לראות על הגרף את הירידה המשמעותית מהשיא ואת התמיכה המשולבת, לרבות תמיכת פיבונאצ׳י, סביב 130 דולר.
ונסיים בעדכון טכני קטן, סגירת פינה מהשבוע שעבר. שימו לב ש – ZG אכן תיקנה ל-45 דולר ופנתה שוב למעלה כך שהיא נותנת הזדמנות כניסה משולבת תמיכה.
כותב המאמר הינו זיו סגל, העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטאלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 17.ישראל 19/05/2020 11:57הגב לתגובה זובעבר המלצת עליה אך היא ביינתים נמחקה -מה הסיבול החדש שלה
- 16.מה מיוחד ב 2950. אם רוצים יהיה 3950. הכל מווסת (ל"ת)מאיר 19/05/2020 11:33הגב לתגובה זו
- 15.כתבה מעניינת ומכוונת (ל"ת)משה מיציע א 19/05/2020 01:37הגב לתגובה זו
- 14.אחלה כתבות זיו (ל"ת)נהנה לקרוא 18/05/2020 20:36הגב לתגובה זו
- 13.השווקים מריחים את התרופה ו חיסון בחודשים הקרובים (ל"ת)הפוך גוטה הפוך 18/05/2020 20:07הגב לתגובה זו
- 12.שמעון 18/05/2020 19:42הגב לתגובה זומי שקנה ומכר וקנה ומכר את אותו ני'ע, נאמר פתאל אחזקות בטיימינג הנכון, הרוויח המון כסף, בטיימינג שגוי, הפסיד. זו דוגמה שמחדדת את כל מה שקורה כבר חודשיים בשוק, הטיימינג מנצח את כל המדדים, צריך רק את החוש השישי. הלוואי והיה לי...
- 11.דירה=קורת גג 18/05/2020 19:36הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 10.חברך 18/05/2020 19:11הגב לתגובה זוהוא מנותני העצות "עייצס גיבר",זו דרכו,אחרים פועלים ,וקבוצה שלישית מתעסקת אחונית בגרפים
- 9.אריה 18/05/2020 19:08הגב לתגובה זועושים כסף nclh,אוקיי קרוזים,ספקולטיביות, 16% בסוף השבוע שעבר כעת
- 8.רוני 18/05/2020 19:05הגב לתגובה זולא השקיע מימיו בתעודת סל,רק בstock picking ממציא ת הס גון בוגל נתן אפיק לפחדנים!
- 7.רק מזכיר שבאפט בן 90 (ל"ת)כלכלן 18/05/2020 17:40הגב לתגובה זו
- 6.אתה עדיין פסימי? למה? (ל"ת)תומר 18/05/2020 15:37הגב לתגובה זו
- 5.אתה לא ממש מכיר את זיו כנראה .... (ל"ת)יודע כלום 18/05/2020 15:35הגב לתגובה זו
- 4.טור מעניין מאוד (ל"ת)גדעון 18/05/2020 14:44הגב לתגובה זו
- 3.יצחק 18/05/2020 14:32הגב לתגובה זולא נאמר למכור מניות ההפך הנכון מוטלי יש רשימה קבועה מתפרסמת מתעדכנת כל הזמן טאני מנוי שם
- 2.בן 18/05/2020 14:17הגב לתגובה זותודה
- 1.יודע דבר או שניים 18/05/2020 12:57הגב לתגובה זותמשיך לקוות שתהיה לך עוד הזדמנות של פעם בחיים כפי שהיה לך במארס ולא ניצלת אותה. נראה לאן תגיע
- רוני 18/05/2020 19:03הגב לתגובה זוכי זו "ספקולציה",הוא עוקב אחר גרפים ומרוויח בקורסים,ככהזה כש"הם מפ....חח..דים"כדברי האורקל נתניהו
- עם אתה יודע דברשתים-מדוע אינך מציין-האומנם יודע--ביקורת (ל"ת)fu,c 18/05/2020 17:59הגב לתגובה זו
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
