תמ"א 38 – אסור להחזיר את התוכנית, צריך להאיץ את הפינוי בינוי
מאז ההחלטה של הרשות להתחדשות עירונית ומנהל התכנון לקצוב את תמ"א 38 לשנתיים פלוס, עד אוקטובר 2022, הושמעו עליה דעות קטגוריות רבות. בין היתר נאמר שאין כל חלופה לתמ"א 38, שסוף כל סוף כמות ההיתרים עולה בשנים האחרונות, שהיא מכשיר יעיל ומהיר יחסית לביצוע התחדשות עירונית, שהיא מחזקת מבנים רבים ושכולם נהנים ממנה, יזמים, עיריות ותושבים.
אולם, וזה אולם גדול, נשאלת השאלה האם מול יתרונות אלה, שכבודם במקומם מונח ואיני מזלזל בהם כלל ועיקר, אין לתמ"א לא מעט חסרונות והאם לא ניתן למצוא לה חלופה יותר טובה במהלך השנתיים הקרובות?
ובכן, ועל מנת לסבר את האוזן, במהלך 15 שנות התמ"א 38 הוענקו כ-70 אלף היתרים, מספר לא מרשים במיוחד לתקופה כה ארוכה, ובמיוחד כשחלק נכבד מאותם היתרים כלל לא מומשו. יתרה מכך: המטרה עיקרית שלשמה נועדה התמ"א 38, מיגון מאות אלפי בניינים בכל רחבי מדינת ישראל(וישנם קרוב ל-700 אלף בניינים!) לא הושגה כלל ועיקר, קל וחומר בפריפריה, דוגמת בקעת בית שאן, הגליל והנגב, שם התמ"א אינה כדאית כלכלית ולמדינה, מסתבר, לא היה תמריץ במהלך אותן 15שנים לפתור בעיה זו.
מעבר לכך, על פני כל 15 שנות התמ"א, התגלעו חילוקי דעות קשים בין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי, קרי העיריות והרשויות המקומיות, לגבי מי יקדם את התמ"א, מה תהיה הרגולציה וכו', כשכל עיר הפכה בפועל למעין "קריית הוותיקן" שיש לה מדיניות משלה, האחת בעד, השנייה לא כל כך בעד, והשלישית מתנגדת נחרצות. יתרה מזה, בעיריות רבות התהפכה לחלוטין המדיניות במהלך אותן 15 שנה מ"בעד" ל"נגד" וחזור חלילה, ודוגמא מובהקת לכך הינה רמת גן, שם חילופי הגברי לפני כשנה וחצי הפכו אותה מ"בירת התמ"א" ל"מעוז ההתנגדות הראשי".
- העליון הפך את החלטת המחוזי: הרוכשים והדיירים בנווה עופר נשארים בלי כסף ובלי דירה
- פינוי-בינוי או תמ”א? כך תדעו מה מתאים לבניין שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חסרון משמעותי נוסף של התמ"א הינו בכך שהיא איננה משנה בפועל את התבע (תכנית ביין ערים) באותו מתחם. כלומר, תוספת הדירות, גם אם מדובר בתוספת משמעותית של עשרות רבות או אפילו במקרים קיצוניים, מאות דירות, איננה מלווה במקביל בשינוי מהיסוד של מערכת התשתיות באותו מתחם או שכונה. וזה אומר, לדוגמא, שמתחם ותיק בו מבוצעת התמ"א עלול למצוא את עצמו בבעיית תשתיות חמורה, דוגמת מחסר בצירי גישה, מחסור במקומות חנייה, מחסור במוסדות ציבור דוגמת בתי ספר, גני ילדים, בנק, בית מרקחת וכו', מחסור בפארקים ושצ"פ"ים, בעיות תיעול וביוב קשות ויד עוד נטויה.
אולם החיסרון הגדול ביותר לטעמי, כשמאי מקרקעין, הינו בעובדה שמדינת ישראל שהינה דלה ביותר בעתודות קרקע, חייבת למצוא אלטרנטיבה שתנצל הרבה יותר טוב את זכויות המקרקעין. אמנם התמ"א 38, ובמיוחד התמ"א 38/2, מוסיפה בהחלט כמות לא מבוטלת של דירות למלאי הקיים, אולם עדיין זה הרבה פחות ממה שיתווספו בסופו של דבר כתוצאה מהתחדשות עירונית כולל במסגרת פינוי בינוי. היתרון של פינוי בינוי, אם כן, הינו כפול: הוא גם משנה מהיסוד את התב"ע ומייצר שכונה חדישה לחלוטין עם כל התשתיות האפשריות, אולם גם מנצל הרבה יותר טוב את זכויות המקרקעין ומוסיף מאסה משמעותית של דירות.
יתרון זה של תוספת משמעותית של דירות, הינו קריטי לא רק לעתודות המקרקעין של מדינת ישראל, אלא גם לשוק הדיור בכלל. ניתן על ידי כך להוסיף מידי שנה לא אלפים בודדים(כמו בתמ"א 38) אלא רבבות יחידות דיור חדשות למספר התחלות הבנייה ועל ידי כך ליצור איזון בין רמות הביקושים ההולכות וגדלות לבין ההיצע הדל. חייבים גם לקחת בחשבון שמדינת ישראל מתאפיינת בריבוי טבעי גבוה במיוחד, תוספת של קרוב למיליון נפשות מידי 5-6 שנים(!) מה שמחייב אותנו לקדם לא 50 אלף התחלות בנייה, דוגמת היום, אלא 70 אלף לשנה לפחות, זאת על מנת ליצור את האיזון המתבקש.
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
על כן אני סבור שההחלטה לקצוב את התמ"א 38 לשנתיים הינה נכונה ומתבקשת. יחד עם זאת אני קורא למקבלי ההחלטות לקדם כמה שיותר מהר חלופה ראויה. החלופה יכולה להיות בדמות "מסלול ירוק" ומהיר ליזמים וקבלנים במסגרת פינוי בינוי או בינוי פינוי, מה שיהפוך את האלטרנטיבה הזו לכדאית בעליל, הן עבור היזם, הם עבור הרוכשים והן עבור המדינה. קיימת אפשרות נוספת להרחיב את הזכויות הקיימות בתמ"א 38/2, זאת באמצעות איחוד מגרשים, אולם אפשרות זאת לצערי הינה מסובכת הרבה יותר ודורשת התעסקות מול כל עירייה ועירייה.
ולגבי הפריפריה: כאן במיוחד יש לדעתי עדיפות ברורה לפינוי בינוי על פני תמ"א 38 שתהיה בבחינת "טלאי על גבי טלאי" בערי הפריפריה הזקוקות לרענון ולהתחדשות כוללת כאוויר לנשימה. הפתרון הכלכלי יוכל להיות או בהענקת זכויות בנייה משמעותיות הרבה יותר לקבלנים, כלומר הרבה יותר דירות חדשות על כל דירה שתיהרס, או באמצעות קרקע משלימה או באמצעות הענקת זכויות בנייה בתמורה בשכונות הוותיקות של דרום תל אביב וכו', מה שיהפוך בהחלט ל-WIN WIN גם לפריפריה וגם לשכונות דוגמת התקווה, דרום יפו וכו'.
לסיכום, אני מאמין שרק אם ממשלת ישראל ומשרד הבינוי והשיכון יגדירו את ההתחדשות העירונית כ"פרויקט לאומי" ויוציאו הנחיות ברורות בנושא לכל עירייה ועירייה וכל רשות ורשות, ורק אם יסומנו ויוגדרו בכל רחבי מדינת ישראל אותם מתחמים ושכונות המיועדים להתחדשות עירונית, ייווצר סוף סוף סדר בנושא.
- 30.P?ivi Katja 07/08/2020 13:50הגב לתגובה זו, בעלי בגד בחבר שלי. הוא עבר לגור עם אישה אחרת בעלי שלא יכול היה לעשות. בלעדיי עכשיו לא רוצה לראות אותי אני כל כך שמחה כי קיבלתי בעלי היפה בחזרה אחרי שאני היה מבוים פעמיים על ידי מזויף כישוף מזויפים אבל אני מודה לאל שד ר לומו עזר להחזיר את בעלי ללא דיחוי ללא כל צורה של פעילות הונאה. צור קשר עם אלוהים זה שלח לאיית גלגלית על הדוא ל שלו; [email protected] אני מבטיח שהוא יעזור לך לפתור את בעיית היחסים שלך, המילים שלו בטוח!!
- 29.עורך חשבון 28/07/2020 15:18הגב לתגובה זו70000 אלף היתרי בניה כלומר 840000 אלף דירות ?????????????
- 28.אאא 24/07/2020 00:24הגב לתגובה זושכונה ולבנות את כולה במשך שנה שנתיים, כל פעם הורסים בניין אחד וככה כבר כל הזמן יש איזשהו בניין עם רעש חפירות ובניה לכל האיזור. שלא לדבר על המדרגות הצפופות, השכונה מסביב לבניין שנשארת מכוערת... פשוט איכסה פיכסה צריך להרוג את מי שחשב על התוכנית הזאת.
- 27.רק תכנית טובה יותר 18/05/2020 23:40הגב לתגובה זוכעת השאלה האם תהיה אחת טובה יותר ומתי, וכן למי. היטלים ומסים ירחיקו את בעלי הדירות מהתכנית החלופית וחבל שמנפנפים בזה עוד לפני שגובשה תכנית אחרת. יזמים ואינטרסנטים מנצלים את חסרי הנסיון ומאיצים בהם לחתום כי עוד מעט נגמר. שקר. ספרו את זה לשבר הסורי אפריקאי.
- 26.פנטושית 17/05/2020 19:20הגב לתגובה זוניצול של בעלי דירות תוך איום בהליכים משפטיים נגדם ושלרוב לא מקבלים תמורה עבור הדירה שלהם . מי שמרוויח אלו רק הקבלנים , עו"ד , יזמים ומעכרים אחרים . המון כסף ולכן הכתבות האלו והלחץ על הממשלה להריץ את התכנית .
- 25.יזמיקו 17/05/2020 09:25הגב לתגובה זוהפיתרון לכל הנימוקים הנכונים שהעלית הוא לפתור אותם ולא לבטל את תמא 38, בוודאי שלא לפני שיש חלופה חוקית וקונצנזוס שלטוני. וגם: תמא 38 לא נועדה למיגון או לחיזוק מבנים. היא נועדה להציל חיי אדם. לא מאמינים? כנסו לאתר של ממהל התכנון ותיווכחו בעצמכם. תודה.
- 24.יוסי 17/05/2020 09:16הגב לתגובה זוהוא פגע בנו תושבי קשות יצר מחסור בדירות המחירים עלו עוד יותר נשארנו עם דירות שמסוכן לגור בהם בבניינים רקובים כאן צריכה לקום ועדת חקירה על ההתנהלות הזו
- דרור 17/05/2020 15:38הגב לתגובה זוהכסף מוביל ומכתיב . קודם למקורבים ולתומכים .
- 23.צריך להשאיר את תמ"א 2 ולבטל תמ"א 1 (ל"ת)יוסי 17/05/2020 09:13הגב לתגובה זו
- 22.תמרה דובש 17/05/2020 06:39הגב לתגובה זודרושה ועדת חקירה כיצד יוצא לדרך מיזם ארצי ללא תוכניות תשתית ראויות. כיצד מאלצים אנשים תמימים להתמודדות עם כרשי נדל"ן. העוול החברתי ואנושי החמור שנעשה אי פעם בישראל.
- 21.מרכוס 17/05/2020 06:31הגב לתגובה זובמילא מה שלא אכלה הקורונה תאכל הרעידה.. בית שאן וטבריה בתי קברות.. כל הכבוד לשרים.. שיריבו עד אז..
- 20.נחמה 16/05/2020 20:44הגב לתגובה זותוכנית גרועה. שמעשירה רק יזמים וקבלנים רוגפי בצע ושררה. על חשבון דיירים תמימים וחלשים!
- 19.ישראלי 16/05/2020 19:37הגב לתגובה זומי שמיתנגד שישלם על כל האיכוב שנובע ,ולהראות דרך מישפטית בחוקנשלא כדאי להתנגד לקידמה .שבוע טוב לכולם .
- 18.דנית 16/05/2020 18:22הגב לתגובה זומדרגות קטנות. חדר בתוך חדר. אין חניה. לא מומלץ בכלל.
- 17.הבעיה לא בתכנית אלא במנטליות הישראלית - טמע (ל"ת)בעיה לכל פתרון 16/05/2020 15:37הגב לתגובה זו
- 16.יאיר 16/05/2020 15:01הגב לתגובה זוכתבה יפה וגם לסגור את הוותמל שהוא כבר מיותר
- 15.בינוי פינוי בינוי 16/05/2020 13:02הגב לתגובה זובינוי פינוי בינוי רעיון מעולה החוקים החדשים שאמורים לצאת מעולים שוב חייבים לקצר את התהליך באופן משמעותי
- 14.יהודה 16/05/2020 09:01הגב לתגובה זוחייבים לקבוע כללים ברורים לפינוי בינוי. כמו למשל מה התוספת שיקבלו בעלי הדירות המפונים. כל עירייה מחליטה על כללים משלה. נראה איזה ח"כ ירים את הכפפה ויקדם עניין זה. הרכבות המכוערות חייבות להעלם מהנוף העירוני
- 13.זיזו 15/05/2020 21:05הגב לתגובה זופינוי בינוי זה רק למספר קטן של חברות גדולות,התמורות יקטנו.והבניה תהיה ברמה נמוכה. מכיוון שהכל המגדלים,זו תהיה בכיה לדורות,כי צריך להיות סוג של בני אדם שמבינים ויכולים לשלם ועד היית שמתאים לתחזוקת מגדל
- 12.מומחה 15/05/2020 19:56הגב לתגובה זוהיו מזמן מבטלים אותה הדרג המקצועי ברשות דלית זילבר נלחם לבטל. אבל כחלון והלקקנים לידו לא ביטלו בגלל שהוא חשב שזה יעזור לו פוליטית. אבל ביבי שרף אותו שפרסם שהשופטת החרמנית ביקשה ממנו להרים בליחה את נטל הרעיה
- 11.זוג צעיר ישראל 15/05/2020 19:14הגב לתגובה זותמא 38 תכנית מעולה,חיזקה שדרגה אלפי בניינים ישנים בארץ ללא עלות !למדינה ,תכנית WIN WIN תמא 38 תכנית מעולה שחיזקה ושדרגה אלפי בניינים ישנים בארץ ללא עלות !!! למדינה ....תכנית WIN WIN ,לא פוגעת בטבע החופשי !!!! , מייצרת היצע דירות מוזלות וגורמת להורדת מחירי הדירות באיזורי הביקוש לזוגות צעירים ומשפרי דיור לא עשירים !!! משפרת ומחדשת את חזות מרכזי הערים והשכונות הישנות ....!!שר האוצר , שר השיכון , שר הפנים !!! תמנעו עצירת תכנית תמא 38 שעוזרת מאוד לבטיחותם של מאות אלפי משפחות רובן חלשות יותר בעם ישראל
- 10.טל 15/05/2020 18:38הגב לתגובה זוכתבה מצויינת אבל הוותמל מאשר תוכניות בנייה בלי פרופורציה ובלי תשתיות כמו למשל בהרצליה .צריך לבטל את הוותמל הוא כבר לא רלוונטי
- 9.רפי 15/05/2020 17:03הגב לתגובה זואל תיכנסו לזה דיירים ותיקים סובלים שנים וחדשים נאלצים להכנס ללא טופס ארבע ללא חניות ללא תדתיות מסודרות אוי לפיקוח הרשויות לפרוייקטי תמ"א
- 8.חבל 15/05/2020 16:46הגב לתגובה זוחזירות התמא 38 אינה מספקת פינוי בינוי אולי יתן מענה לחזירות
- 7.כתבת פימפום על היצע דל של דירות...היכן ההומלסים? (ל"ת)15/05/2020 15:38הגב לתגובה זו
- 6.עוד פמפום על היצע דל של דירות... איפה כל ההומלסים? (ל"ת)15/05/2020 15:37הגב לתגובה זו
- 5.תמא יוצר בעיית תשתית חמורה אין טעם להמשיך (ל"ת)ארמגדון 15/05/2020 15:10הגב לתגובה זו
- גם פינוי בינוי פי כמה וכמה (ל"ת)ידוע 15/05/2020 16:46הגב לתגובה זו
- 4.תמ"א 38 = פיגוע סביבתי וחברתי!! רק פינוי בינוי!! (ל"ת)מאיר 15/05/2020 15:08הגב לתגובה זו
- 3.שתי התכניות הורסות דירות זולות ובונות יקרות למבוגרים (ל"ת)אריה 15/05/2020 14:31הגב לתגובה זו
- אורלי 16/05/2020 21:34הגב לתגובה זוצריך לבנות שיכונים כמו פעם , דירות חדר וחצי , -2 , לאנשים שחיים לבד או זוגות . אין דירות קטנות .
- 2.פינוי בינוי 15/05/2020 13:31הגב לתגובה זומצפצפות על החוק הזה ומושכים הכל שנים. כחלון היה עלה תאנה וכישלון הבטיח הרים וגבהות ולא עשה כלום חוץ מנזק כלכלי. בגלל זה חייבים להגביל את הכוח של ראשי הערים להגביל כהונה ולהפקיע מהם את היתרי הבניה. גם כעת תהיה ממשלה עם שרים לכל שטות אבל לא יהיה אף אחד שירים את הכפפה במקום את נטל הראיה.
- 1.בעל דירה 15/05/2020 13:15הגב לתגובה זוהכוון נכון. את איכות החיזוק של בניין ישן נדע ברעידת אדמה חזקה דוגמאת זו שהחריבה את צפת לפני כמעט 100 שנים. הפתרון הנכון לטעמי הוא פנוי-בנוי ממשלתי. להוציא ממעגל קבלת ההחלטות את יו"ר העיר או המועצה ולתת לממשלה ולכנסת את הסמכות הבלעדית להחליט ולבצע. כמו שכתבת ראש עיר יכול להחליט מה שבא לו אבל ההשלכות הן מהקצה אל הקצה. הקבלנים צריכים לבנות ולהרוויח מהבניה. את הרווח על היזמות צריכה המדינה לקחת לעצמה כדיור סוציאלי. תאר לך שיש מתחם של 200 דונם שהמדינה בנתה בשנות ה- 60 עם 8 דירות לדונם - וכל זה במרכזי הערים או בקרבה אליהם. המדינה יכולה להחליט שהיא נותנת דירת 120מ חדישה + 2 חניות לכל בעל חורבה ישנה עם אפשרות לחלק כ- 85מ + 35מ או כל פתרון אחר. על השטח הזה לבנות 100 דירות לדונם. לקחת 40 דירות כדיור סוציאלי לטובת המדינה ואת יתרת הדירות למכור ב- 600,000 ש"ח. כולנו יודעים שמרמת העמודים 100מ בנוי לקבלן עולה 160,000ש"ח. בכסף הזה על אותו מתחם ניתן לבנות נוסף לדירות, פארק ומגרש משחקים, מרכז מסחרי, החלפת צנרת מים וביוב, חשמל תת קרקעי, חניה תת קרקעית גדולה, ... ועוד ישאר עודף.
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא?
פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%.
רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.
לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.
נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה.
- מיסוי חברות ארנק ב-2025: הכסף על השולחן
- החשד: רואה החשבון השמיט הכנסות ושיקר - מה עשתה רשות המסים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס
מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).
