איך העולם יצא מעבדות לחירות?
בין מחשבות על סוף העולם לבין אלו על עולם חדש, יעיל, מתחשב בסביבה ומתמקד במה שחשוב, אנחנו בוחרים באפשרות השנייה; ננסה לאסוף את החלקים של תמונת העולם שאחרי. בינתיים אספנו רפואה וחיים מקוונים, מציאות מדומה וגם רחפן או שניים...
הימים עוברים עלינו בין הכלת שגרת השהיה בבית, מנותקים מהרגלי החיים, לבין מחשבות על היום שאחרי. זה יהיה גם הטון של בלוגסטריט היום.
> לקריאת הטורים הקודמים של זיו סגל
נתחיל עם עדכון לגבי S&P500
בשבוע שעבר צוינה כאן רמת ה-2450 כרמת תמיכה ומבחן ל-S&P500. תחזית זו התממשה בדיוק ובהרחבה (מספר ימים) ולכן עכשיו המספר הזה, 2450, הופך להיות מהשערה טכנית למבחן טכני. אם ה-S&P500 ירד מתחת לרמה הזו, נדע כי גל ירידות נוסף מתחיל ונצטרך להמתין עם קניות עד שנזהה את נקודת שיווי המשקל הטכנית הבאה.
אם השתמשנו בתמיכה ב-2450 להקטנת הגנות / קניות אזי המבחן שלנו עכשיו הוא לראות שהתמיכה מחזיקה מעמד והמדד מתחיל לעלות ולפרוץ רמות התנגדות. ולא חסרות כאלו. ציינתי כאן שלוש (ראו תרשים מצורף) ומשם נמשיך.
הראשונה היא פער המחיר היורד המסומן בעיגול. הוא נוצר לפני שלושה ימי מסחר. אתם רואים את הקפיצה למטה ביום רביעי בתצורת נר שחור קטן. אם פער המחיר היורד (נקרא חלון בגרסת הנרות היפניים) יסגר למעלה (מהלך מעל 2580) נקבל סימן לכך שיש קונים בזירה.
רמת ההתנגדות השניה היא באזור ה-2640. מהלך מעל הרמה הזו יהיה סימן חיובי נוסף. סימנים חיובים משמעותם הגדלת פוזיציית רכש ומיקום פקודת הגנה מתחת לרמת ההתנגדות שנפרצה למעלה (הבטחתי שנתחיל כאן גם בשעורי מסחר טכניים אז משלב...).
- הזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?
- זהב וכסף שוברים שיאים כשהמתיחות בעולם והציפיות להורדות ריבית ברקע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המבחן השלישי מצוי באינדיקטורים כמו RSI. צירפתי אותו כאן לגרף ואתם רואים את קו האמצע: קו ה-50. אתם רואים שגם הוא משמש סוג של תמיכה / התנגדות ועכשיו הוא רמת התנגדות. סנטימנט המשקיעים נמצא מתחתיו. אם קו התנגדות כזה, המצוי בעוד אינדיקטורים, ייפרץ כלפי מעלה, נקבל סימן כי הלך הרוח בשווקים משתנה לשורי – חיובי.
איזה עולם נגלה כשנצא מהבידוד?
בחשיבה על היום שאחרי איעזר כאן בכתבה ששלח אלי חברי הטוב אלון גל. אזכיר בהקשר זה שהעבודה שלי מבוססת על שילוב בין מידענות פיננסית (שכן אני לא מתיימר ולא מסוגל להיות מומחה בכל נושא) שמשמעותה איסוף מידע ותובנות והצלבתם, ניתוח טכני ומיומנויות מנטאליות.
בכתבה שאלון שלח לי, מציגים מומחים מתחומים שונים את תחזיותיהם ביחס לעולם ביום שאחרי. אני אישית יותר אדם של מעקב ולמידה תוך כדי תנועה אבל מכיוון שהשקעות מחייבות סוג של תחזיות אל תוך העתיד, אני כאמור שמח להיעזר במומחים, לרבות אלון גל עצמו. אז הנה כמה ״תובנות וסימבולים״.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
נישאר מקוונים
הרבה מחסומים מנטאליים ורגולטוריים נפרצו ונפרצים בימים אלו על מנת שנמשיך בשגרת חיינו. רפואה מקוונת, לימודים מקוונים, עבודה מקוונת. ההנחה היא שאחרי שהבנו את היתרונות שלהם, בזמן ובכסף, לא נרצה לחזור להתנהלות המסורבלת והבזבזנית שהתנהלנו בה.
למה להיות שלוש שעות ביום בפקקים בדרך לעבודה וממנה ולצרוך נדל״ן משרדי יקר? הרבה מהעתידנים מתמקדים בסקטורים שירוויחו. אפשר להתחיל לחשוב גם עם על הסקטורים שינזקו: נדל״ן משרדי ומסחרי, רכב, תעופה עסקית, אנרגיה. טוב ליחסינו עם כדור הארץ. מנית חברת Slac שהסימבול שלה WORK היא אחת הנהנות מהמומנטום התעסוקתי המתהווה. בשבוע שעבר הזכרתי את מניית חברת המסחר המקוון שוואב SCHW וכמובן שיש עוד הרבה חברות רלבנטיות לעניין, ותיקות וחדשות יותר.
שגשוג ענף המציאות המדומה - VR
הנה משהו שלא חשבתי עליו. חברת סוני SNE שהומלצה זה מכבר גם על ידי אופנהיימר היא אפשרות השקעה שמוזכרת בעניין הזה. כמניות קשורות מוזכרות במדיה עוד חברות מוכרות, שרלבנטיות גם מטעמים אחרים (לרבות ה״עולם המקוון״ ומחשוב ענן אליו התייחסתי בשבוע שעבר) אז אפשר לראות במציאות המדומה ״בונוס״. החברות הן: MSFT, GOOG, AMZN, FB, BABA, TCEHY, INTS, QCOM.
רפואה מקוונת
תוצר מובהק של המשבר. אנחנו מבינים שהרבה משרותי הרפואה ניתן וכדאי לקבל בבית ובקהילה. קוראים לזה Telemedicine. רוב האפשרויות בתחום הן עדיין חברות פרטיות (שמן הסתם נראה הנפקות שלהן כשהשוק יחזור לתפקד). אפשרות נסחרת ומוכרת היא חברת Teladoc – TDOC. המניה הכפילה את עצמה בתקופה האחרונה כמו מניות אחרות שמשקפות את רוח התקופה. אפשר אולי לחכות לה בתיקון. ANTM היא אפשרות ״נוחה״ יותר מבחינה טכנית ומבחינת המכפיל. גם UNH פועלת בתחום וגם HUM. אז הנה הרכבנו רשימת מניות בריאות להתחיל לעבוד איתה.
ברשימת ההתפתחויות העולמיות היו עוד הרבה, פוליטיות וחברתיות. בין היתר צוינה הבנת הנזק שבצריכה מוגזמת (על השלכותיה הסביבתיות) והתחזקותן של רשתות מקומיות. כאמור, צריך לקחת את זה בחשבון ברשימות הלונג – שורט שלנו.
רוצים רחפנים?
רעיון נוסף לאפשרות השקעה הוא בתחום הרחפנים. השימושים בהם מגוונים. אחת האפשרויות היא קרן הסל IFLY. התעודה מחזיקה מספר מגוון של חברות בתחום כך שהיא גם סוג של רשימת אפשרויות למחקר ואיתור רעיונות למניות ספציפיות. מדובר בתעודת סל עם שווי שוק קטן יחסית אז אם אתם מהקוראים שנרתעים מ״פינות השוק״ תתעלמו ממנה.
אני אוהב רעיונות מקוריים וחושב שאחת הפריבילגיות של משקיעים ביתיים הוא האפשרות להשקיע במניות / קרנות פחות סחירות, מניות שנסחרות מתחת ל-5 דולר ובקיצור, מתחת לראדאר (כמו רחפנים אם תרצו...).
אני מודע לכך שיש פה מגיבים שישר קופצים עם התנגדויות לאפשרויות האלו. תזכרו שעולם ההשקעות הוא גם בית ספר להכרות עצמית עם שעורים מאוד אינטנסיביים. מי שמכיר אותי מזהה את מקורות החיפוש שלי אחר המיוחד, הקצה, ההרפתקני, שנמצא מתחת לרדאר וקורא תיגר. מי שישר מתנגד לכל רעיון משולי רחובותיה, הריקים עכשיו, של וול סטריט יכול לשאול עת עצמו: למה? מה כל כך מקפיץ אותי? הדברים שמקפיצים אותנו הם מורים טובים שלנו.
בכל מקרה, בכל הקשור לקרנות סל, הגודל פחות קובע כי יש חברה שמנהלת את הקרן. זה כמו קרן נאמנות קטנה. יכול להיות שמרווחי הקניה / מכירה יהיו קצת יותר גבוהים כך שהקרן לא מתאימה למסחר אבל ממילא אנחנו מדברים כאן על השקעה. הקרנות האלו, כמו IFLY, וגם BLOK אליה התייחסתי כאן בעבר, מאפשרות לנו להשקיע בסל חברות ייחודי, פעמים רב לאומי, שאין לנו דרך אחרת להתמקצע ולהרכיב כמותו.
מצורף כאן גרף של IFLY. תוכלו להבחין בסממנים דומים לאלו של ה-S&P500 שדברנו עליהם בתחילת הפוסט. הוספתי כאן ממוצע ל-21 יום שמלווה יפה את הירידה. פריצה שלו כלפי מעלה תצטרף לאינדיקטורים החיוביים במקביל לניתוח רמות התנגדות.
כותב המאמר הינו זיו סגל, העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטאלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 4.לא מצליח למצוא את IFLY (ל"ת)מאיר 16/04/2020 21:34הגב לתגובה זו
- 3.לרון 09/04/2020 10:07הגב לתגובה זותנודתיות מוגברת עושה כסף מי שמבין בשוק ההון ע"י stock picking למרות שיש גםנפילות כמו lk
- 2.השמאל והמשותפת 07/04/2020 12:48הגב לתגובה זוגל עליות אין סופי לפנינו? עוד עשור מטורף של חגיגה??
- לרון 09/04/2020 09:52הגב לתגובה זושבע השנים הרעות,בלשוןההגדה,ושל תנודתיות מוגברת בלשון הבורסה
- 1.לרון 06/04/2020 17:54הגב לתגובה זוכמו היום עקוב ועשה רשימה של מניות שעולות יותר 8%,דומא ba,אלה המניות עם הפוטנציאל העדיף בעתיד!
- נכון 10/04/2020 18:17הגב לתגובה זופשוט,ולא מסתבך....lk???????iq???????
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
