"הליקופטר כסף' בדרך לארה"ב: הממשל רוצה לחלק 500 מיליארד דולר
על-פי פרסומים שונים הצעת משרד האוצר האמריקאי היא חלוקנה של 500 מיליארד דולר לאזרחים אמריקאים בצ'קים שישלחו לבתיהם בחודש הבא כדי להתמודד עם השלכות התפשטות וירוס הקורונה.
הסכום הסופי שיחולק במישרין לכל משפחה יהיה פונקציה של ההכנסה טרם המשבר וגודל המשפחה. בתדרוך עיתונאים שהתקיים היום אמר דובר הבית הלבן כי המספרים שפורסמו דומים למספרים שעולים בשיחות שבין הבית הלבן למשרד האוצר אך אלה עדיין תחת דיונים וטרם התקבלה החלטה סופית בנושא.
כגרע עומדת על סדר היום הצעתו של מזכיר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, לפיה כל אמריקאי יקבל לביתו צ'ק של 1,000 דולר. ההצעה של מנוצ'ין שניתן להניח כי היא על דעתו של הנשיא טראמפ הבהילה לא מעט גורמים בשווקים שהעריכו כי המצב כל-כך גרוע או שאנחנו הולכים למצב גרוע כל-כך שיש צורך פשוט לחלק כסף להמונים כדי לחלץ את הכלכלה מהמקום אליו היא הולכת.
במשבר הגדול של השנים 2008 ו-2009, הגורם שמנע מהכלכלה העולמית לצלול לתהומות היה הזרמה אגרסיבית של כסף למערכת הפיננסית וזאת רק כדי לשמור על הסדר החברתי המוכר. כרגע נראה שהפדרל ריזרב מגיע לקצה גבול היכולת שלו באמצעות הזרמות הון למערכת הפיננסית שזקוקה למזומנים אך הציבור כולו הולך ושוקע בפניקה מה שמחייב את הממשלות (במקרה הזה הממשל האמריקאי) לנקוט באמצעים לא קונבנציונליים וזאת כשהכלכלה הגדולה בעולם הולכת לשנת בחירות.
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לקריאה נוספת: ארה"ב בדרך לגירעון של 2 טריליון דולר, הדולר בדרך לזנק?
- 4.נ 19/03/2020 15:24הגב לתגובה זוהמוסד אירגן לנו מלחמה מול איראן האירניים מאשימים אותנו בנושא, לבנון קורסת, בישראל ריבית שלילית + גרעון ענק, אבטלה ושוק ללא צמיחה בריחת משקיעים ,משק ללא צמיחה ,הכנות למלחמה הגדולה, תיירות כושלת ,פיצויים לאנשים רבים, דמי מזונות קטועים, חיילים צורחים הבייתה חודש תקועים לקראת המתקפה, חמאס מאיים, גולדין שמחה משתולל ,תכנית המאה וכנסת מקרטעת בחירות רבעיות בדרך אדלשטיין בן הכומר מתחנף ,נשיא מעופף שם יש כאילו כיפה בזמן הימצאותו בכנסת זה נשיא.... לאןן הגענו הליצניים מבינים שהחגיגה שלהם לא יכולה להמשך נגמרה הסוכריה הגיע הזמן לפטר את יונית לוי משידור 140 אלף שקל גורפת לחודש,מה יהיה הציבור עסוק בזייפונים המטורלל ,בקרוב יום ניקיון ואדמה בוקעת והרים בוקעים ושקלים בוערים.
- 3.חקי חיון 19/03/2020 08:04הגב לתגובה זוחקי חיון , כבר מזמן אמרתי כי כל מדינה בעולם כולו חייבת לשלם 1000 דולרים לבת או בן אדם שעובדים ולחלק 500 דולרים לכל בת ובן אדם שאינם עובדים.
- 2.טראמפ חמור אבל חמור בריבוע (ל"ת)אין ספק 18/03/2020 21:21הגב לתגובה זו
- 'רק' מיליארדר ונשיא מוצלח (ל"ת)חמור? 19/03/2020 06:36הגב לתגובה זו
- 1.מס זה יעזור? תלושי מזון? 1/3 עלות בדיקה קורונה? (ל"ת)כוסות רוח למת 18/03/2020 20:21הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
