וול סטריט
צילום: istock

תיקון חד: הנאסד"ק עלה ב-6.2%, טאואר הוסיפה 8.6%

לאחר הירידות ההיסטוריות אמש, תיקון חד נרשם היום בוול סטריט. הממשל האמריקני עשוי להתחיל לחלק כסף לאזרחים. בואינג איבדה 4.3% לאחר צניחה של 18% מוקדם יותר הערב, פייסבוק עלתה ב-2.3%, ג'נרל אלקטריק עלתה ב-1.7% לאחר שנפלה מוקדם יותר ביותר מ-9%. הנפט חזר לרדת בחדות
עמית נעם טל | (16)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים חדות כאשר התנודתיות בשוק ממשיכה להיות גבוהה באופן חריג. מדד ה-VIX, המודד את סטיות התקן באופציות במדד ה-S&P500, עומד כעת על רמה קיצונית של 74 נק'. המשמעות – כל תנודה בטווח של 5% היא בגדר תנודה נורמלית כעת.

הפד' מפתיע היום את השווקים כאשר מודיע על רכישות של Commercial paper במטרה להרגיע את מצוקת הנזילות בשוק (לכתבה המלאה). בנוסף, הדיווחים האחרונים מצביעים כי הממשל האמריקני רוצה לבצע תוכנית תמריצים בהיקף של טריליון דולר או יותר, כאשר מתוך סכום זה כ-250 מיליארד דולר יגיעו ישירות לאזרח - "הליקופטר כסף". 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לעמוד במוקד: מספר הנדבקים בעולם עלה היום לרמה של 186,992 איש, כאשר מתוכם כ-7,477 נפטרו. איטליה, איראן וספרד ממשיכות להוות את מוקדי ההתפרצות הבעייתיים ביותר. בספרד דווח היום על 1,337 מקרי הידבקויות, באיראן דווח על 1,178 מקרי הידבקות. במקביל, הרשויות בעולם ממשיכות להחמיר את ההגבלות על התושבים: בארה"ב הורידו את ההגבלה על התקהלויות לרמה של 10 איש בלבד. באירופה הודיעו על סגירת הגבולות. 

הנזק הכלכלי כבר כאן. בהתבטאות חריגה טען הנשיא טראמפ אמש כי "ייתכן וארה"ב תגלוש למיתון בטווח הקצר", אך הוסיף כי  "הזינוק לאחר מכן יהיה עצום" (לכתבה המלאה). בתוך כך, מצוקת הנזילות בשווקים ממשיכה להחריף למרות הצעדים חסרי התקדים שהודיע הפד' ביום ראשון האחרון (לכתבה המלאה). נציין בהקשר זה כי למרות שהפד' מנסה להזריק כסף לשוקי הריפו בימיים האחרונים, הדילרים בשוק לא משתפים פעולה (לכתבה המלאה). 

בגזרת המט"ח, הדולר אינדקס (סימול:DXY)  עלה הערב ב-1.6% ונסחר ברמות שיא של 3.5 שנים. כפי שציינו אמש בביזפורטל (לכתבה המלאה), הלחץ של הדולר צפוי להמשיך ואף להתחזק למרות פעולות הפד' האחרונות. 

בגזרת הסחורות, הזהב טיפס הערב ב-2.9% ונסחר ברמה של 1,530 דולרים לאונקיה. הנפט נסגר בירידות חדות של 5.7% ונסחר סביב רמה של 27 דולרים לחבית. 

במרכז

סקטור הבנקאות עמד גם הערב.  נציין כי 8 הבנקים הגדולים בארה"ב הודיעו ביממה האחרונה על ביטול הרכישות החוזרות (BUYBACK) בעקבות החששות בשוק. בהקשר זה נציין את בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), גולדמן זאקס (סימול:GS) וסיטי בנק (סימול:C). הסימול לתעודת הסל העוקבת אחר הבנקים האזוריים בארה"ב היא KRE. מניית דויטשה בנק (סימול:DB) צפויה לרכז עניין מיוחדכאשר המשקיעים מעריכים כי היא החוליה החלשה בשרשרת

קיראו עוד ב"גלובל"

חברות התעופה והקרוזים ממשיכות לרכז עניין ברקע לחששות מהניגף וההתבטאות של טראמפ כי יעזור לחברות בסקטור. נציין בהקשר זה את דלתא איירליינס (סימול:DAL), מניית אמריקן איירליינס (סימול:AAL) ומניית סאות'ווסט איירליינס (סימול:LUV). בגזרת הקרוזים, נציין את מניית קרניבל קרוז (סימול:CCL) ואת רויאל קאריביאן (סימול:RCL).

סקטור האנרגיה עומדות גם הערב במוקד ברקע לנפילה במחיר הנפט והחששות מסגירת אשראי מצד הבנקים. בהקשר זה נציין את תעודת הסל XOP ו-XLE ואת מנייות אקסון מובייל (סימול:XOM) ושברון (סימול:CVX).סקטור נוסף שנפגע מהצניחה בנפט בימים האחרונים הוא סקטור האנרגיה הסולארית, שהופך לפתע ליקר במיוחד. בהקשר זה נציין את מניית סולאראדג' (סימול:SEDG) ואת תעודת הסל TAN העוקבת אחר הסקטור.

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) נסגרה בעליות של 2.5% וממשיכה לרכז עניין לאחר שצנחה אמש ב-14.8%. נציין כי המתרחש בשוקי האג"ח הקונצרניים משפיע על החברה - תשואות האג"חים של החברה ל-2024 נסחרות כעת קרוב ל-10% (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מייצר דבש 18/03/2020 00:06
    הגב לתגובה זו
    לך תייצר פלסטרים למכות שאתה הולך לחטוף מהנפילה על הפרצוף אחרי שתסתיים המפולת שהשם יודע מתי ואם זה יקרה.
  • 11.
    גיא 17/03/2020 23:33
    הגב לתגובה זו
    יש מצב לתיקון כלפי מעלה בזמן הקרוב ואפילו לשיאים חדשים בהמשך. יש כל כך הרבה נזילות לציבור המשקיעים שלא תהיה לה ברירה אלא להחזירו בחזרה לשוק.
  • 10.
    נראה כמו שידור חוזר של 1929 (ל"ת)
    עמוס 17/03/2020 22:51
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יוסי 17/03/2020 22:51
    הגב לתגובה זו
    שהיא באמת שחוטה ויכולה רק לעלות
  • 8.
    צר לי אבל יהיו יומיים של תיקון ואחריהם המשך קריסה של השוק (ל"ת)
    אריאל 17/03/2020 22:51
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רמי 17/03/2020 22:50
    הגב לתגובה זו
    כל השנים לא דיברת רק גרפת כסף השורטים מרוויחים רק מזה וזאת העבודה שלהם וככה מתנהלת בןרסה נורמלית
  • 6.
    סוחר 17/03/2020 22:06
    הגב לתגובה זו
    קודם כל כתוב: "מדד ה-VIX, המודד את סטיות התקן באופציות במדד ה-S&P500, עומד כעת על רמה קיצונית של 74 נק'. המשמעות – כל תנודה בטווח של 5% היא בגדר תנודה נורמלית כעת." ...ואחרי זה כתוב על עליה של 4.5% "תיקון חד" (לירידה של 13%!! יום קודם!)
  • 5.
    לא לאפשר מחירה בשורט (ל"ת)
    קובי 17/03/2020 21:10
    הגב לתגובה זו
  • מחירה ?מחיר זה בשקלים אין מחירה, יש מכירה .ומה הבעיה עם השורט ? מה רצית שהשוק ילך רק בכיוון אחד ? (ל"ת)
    גוגל 17/03/2020 22:50
    הגב לתגובה זו
  • לקובי 17/03/2020 21:52
    הגב לתגובה זו
    תהיינה עליות אז לא יאפשרו לונג?
  • 4.
    המיתון האו בלתי נמנע.השבתת פעילות ממושכת=מיתון ארוך (ל"ת)
    שלמה 17/03/2020 21:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אחרי אתמול, תיקון חד זה 20 אחוז עליה..4 זה פלאט (ל"ת)
    אופטימי 17/03/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    השוק יקר 17/03/2020 19:07
    הגב לתגובה זו
    הנסדק לא ירד עדיין מספיק ובטח לא מגלם את המשבר.
  • 1.
    . 17/03/2020 15:26
    הגב לתגובה זו
    אוי ואבוי...תלוי מה אתה עושה עם זה וכבר לימדנו גם כאן וגם בבתי סיפרנו בקיסוס איך לייצר דבש מכל דבר..בהצלחה...
  • איצ100 17/03/2020 16:27
    הגב לתגובה זו
    הכיוון בכל שניה ושניה...ואני מדבר על היום ספציפית.
  • כרמית רל"שית 100. 17/03/2020 16:07
    הגב לתגובה זו
    חרובים נכון?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.