השווקים רועדים: הנפט צולל ב-33%, החוזים יורדים ב-5%
הלחץ בשווקים מחריף ונראה כי המשבר בשווקים הופך במהירות למשבר נזילות. ירידות חדות של עד 6.1% נרשמות הבוקר בשוקי המניות באסיה. במקביל, החוזים העתידיים על המדדים המובילים יורדים עד 5%, דבר שגרם להפסקה זמנית במסחר. תנודות חדות מורגשות גם בשוקי האג"ח, מט"ח והסחורות.
הנכס הבולט ביותר כעת הוא הנפט, שצונח ביותר מ-33% לרמה של 30 דולר לחבית - מדובר בצניחה היומית החדה ביותר שרושם הנפט מאז 1991. הטריגר לתנודה החדה הוא חוסר ההסכמה בפסגת אופ"ק ביום שישי האחרון וההודעה של סעודיה בסופ"ש האחרון כי היא צפויה "לצאת למלחמה על מחיר הנפט" כאשר היא מגדילה את תפוקתה בצורה דרמטית (לכתבה המלאה). במקביל, מחיר הגז הטבע יורד ב-6.7% לרמה של 1.6 למיליון יחידות תרמיות בריטיות (Btu) - הרמה הנמוכה ביותר ב-21 השנים האחרונות.
גרף שבועי של מחיר הנפט בעשורים האחרונים: הרמה הנמוכה ביותר מאז 2016
במקביל, תנודות חדות נרשמות גם בשוקי האג"ח. התשואה על אגרות החוב של ארה"ב ל-10 שנים יורדת כעת לרמה של 0.5% בלבד. התשואה ל-30 שנים יורדת מתחת ל-1%.נ ציין כי המהלך בנפט צפוי לגרום ללחץ כבד בהמשך היום בשוקי האג"ח הקונצנרני (לכתבה המלאה).
תשואות האג"חים של ארה"ב ל-30 שנה: לא להאמין
תנודות חדות נרשמות גם בשוקי המט"ח: היין היפני, הנחשב ל"נכס מקלט" מזנק כעת ב-2.5% מול הדולר האמריקני ויורד לרמה של 102 יין לדולר. הרובל הרוסי, שמושפע משמעותית ממחיר הנפט מאבד 6% מול הדולר ונסחר בשפל של 4 שנים. האירו מתחזק ב-1.1% מול המטבע האמריקני. הדולר הקנדי יורד ב-1.8% מול הדולר.
- "הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"
- מה הדליק לגולדמן זאקס נורות אדומות - ומה זה אומר על התיק שלכם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתוך כך, נראה כי המשבר בשווקים הופך למשבר בנקאות. מרווח ה-FRA/OIS ל-3 חודשים מזנק כעת לרמה של 55 נק'. FRA זה קיצור של Forward Rate Agreement - חוזה על הריבית העתידית. ו-OIS מייצג את הריבית חסרת הסיכון (ריבית הפד'). ככל שהפער גדול יותר, המשמעות היא שהבנקים מוכנים לשלם ריבית גבוה על מנת להשיג מימון. לשם השוואה, הפיק שנרשם בספטמבר האחרון בחוזים אלו התרחש ביום בו שוק ה-REPO קרס (לכתבה המלאה).
מרווח ה-FRA/OIS ל-3 חודשים: מצוקת הנזילות במערכת הבנקאית בשיא
מצוקת הנזילות במערכת הבנקאית תחייב את הפד' להגיב במהירות. עם זאת, כפי שציינו בסופ"ש האחרון בביזפורטל (לכתבה המלאה), הסיטואציה כעת הרבה יותר מורכבת מספטמבר האחרון. מקבלי ההחלטות בפד' נמצאים בסיטואציה מורכבת במיוחד.
- 14.אחת שמבינה א 09/03/2020 12:42הגב לתגובה זווגם בנסדאק, אני ידעתי שאחרי שיאים יגיע התיקון, רק חבל שלא קניתי פוטים, כתבתי 3 קולים וזהו, איזה פספוס... אם ביום שלישי יהיו שוב ירידות כדאי להתחיל לקנות קולים . זה מה שאעשה. פורים שמח!
- 13.האם גם תושבי ישראל יהנו מירידת מחירי הנפט ב33 אחוז????? (ל"ת)דוד 09/03/2020 10:44הגב לתגובה זו
- 12.מוכר (ל"ת)קורוי 09/03/2020 10:31הגב לתגובה זו
- 11.רק דולר 09/03/2020 10:05הגב לתגובה זותעברו מהר לדולר. הפרשנים עוד מעט יתחילו להמליץ על האפיק הזה. הפאניקה תתחיל שיתחילו למכור אגרות חוב ממשלתיות ומלווה קצר מועד,שניהם לא כדאיים לרכישה בגלל תשואות ריאליות שליליות לפידיון, רק בשוק האגח הצמוד יש טריליון שח. הכסף יעבור ללא ספק למטבע חוץ. פקדונות דולריים וכו. נראה את הדולר מעל 3.8 בתוך שבוע לדעתי . אירופה קורסת היום 8%
- 10.Peter schiff was right (ל"ת)אבי 09/03/2020 10:02הגב לתגובה זו
- 9.עמוס 09/03/2020 08:13הגב לתגובה זוהמשבר שחיכו לו יותר מעשור הגיע. קורונה היא רק הסיכה שגרמה לפיצוץ הבלון. הפעם הבעיה היא חוב ומטבע !
- לעמוס 09/03/2020 09:27הגב לתגובה זודבר יפה.
- 8.מומי 09/03/2020 08:07הגב לתגובה זולקח לי דקה לקרוא את הכתבה בפחד ובסוף נזכרתי שאני בכלל בחוץ
- שרון הסקסית 09/03/2020 09:44הגב לתגובה זובעצם לא כי אתה בחוץ :(
- 7.יש להוריד את מחיר הבנזין ב50%!!!! (ל"ת)שרפו לנו את הפנסיה 09/03/2020 07:51הגב לתגובה זו
- ח 09/03/2020 09:36הגב לתגובה זוהצחקת . מאיפה ישלמו את הפנסיות התקציביות של עובדי המדינה
- 6.ביפ...ביפ.... זהירות... בלי קולים אני לא הולך לישון!!! (ל"ת)מתי קידוח? 09/03/2020 07:25הגב לתגובה זו
- 5.אל על עליות חדות (ל"ת)טייס 09/03/2020 07:03הגב לתגובה זו
- כמה אתה טחון שם 50%? (ל"ת)כריש השוק 09/03/2020 10:10הגב לתגובה זו
- 4.. 09/03/2020 06:45הגב לתגובה זואני מבין שהישכמת קום בכדי להביא לעולם את הבשורה הקשה על המצב הקשה של עולמנו...אז...הדבר שהיה כתוב באותיות לבנה בשמיים ממש בתוכנו תקופה ארוכה והוא הולך להעלות לרמה הקשה ביותר של בעיתיות שהיו לעולם ובטח הכלכלי מאז ומעולם.
- 3.בקיצור מפולת 09/03/2020 06:41הגב לתגובה זורק סבלנות ולצבור מזומן
- סבלנות עד להגעה לעשירית המחיר. (ל"ת)ל 3 09/03/2020 09:28הגב לתגובה זו
- 2.רועה חשבון 09/03/2020 06:29הגב לתגובה זולדעתי!
- 1.הלך על הספר מנתניה (ל"ת)עופר 09/03/2020 06:24הגב לתגובה זו
- דודאברהםandjelכהן 09/03/2020 08:11הגב לתגובה זונשארתי מגולח ללא מרכאות , כן , מרוב תספורות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
