סערה בשווקים ירידות וול סטריט
צילום: iStock

שוק האג"ח מאותת: הורדת ריבית נוספת עוד החודש

ברקע למהלך המהיר שביצע הבנק המרכזי היום, שוק האג"ח מתמחר כעת עוד לפחות הורדת ריבית נוספת של 25 נק' בסיס במהלך החודש הקרוב. התשואה ל-10 שנים יורדת מתחת לרף ה-1%
עמית נעם טל | (8)
נושאים בכתבה הפד שער הדולר

הבנק המרכזי בארה"ב לא חיכה להחלטת הריבית בהמשך החודש והודיע מוקדם יותר היום על חיתוך של הריבית בארה"ב ב-50 נק' בסיס לרמה של 1%-1.25% (לכתבה המלאה). למרות הפעולה המהירה, שוק האג"ח מאותת כעת כי זה לא מספיק – השוק מתמחר כעת ב-100% עוד הורדת ריבית של 25 נק' בסיס בפגישה הקרובה.

התגובה בשוק האג"ח למהלך של הפד' מאותת כעת כי השווקים לא מאמינים כי הצעד של הפד' מספיק, בפרט שפאואל טען במסיבת העיתונאים כי הוא לא רואה כעת סיבה להשתמש באמצעים אחרים (תוכנית רכישות). התשואה על אגרות החוב של ארה"ב ל-10 יורדת כעת לשפל כל הזמנים ונסחרת מתחת לרף הפסיכולוגי של 1%. 

התשואה על אגרות החוב לתקופה של 10 שנים: שפל כל הזמנים

במקביל, התשואות על אגרות החוב בטווחים של 3 חודשים עד 7 שנים נסחרות מתחת לרף של ה-1%. המשמעות: הפד' יהיה חייב להוריד עוד פעם את הריבית – זו הסיבה לביטחון של השווקים כי הפד' יבצע עוד הורדת ריבית. 

נסביר: בסיטואציה הנוכחית, עדיף לגופים הפיננסים עם גישה לחשבונות הפד' להפקיד את הכסף בחשבון הפד'  ולקבל תשואה של 1%-1.1% במקום לקנות אגרות חוב של ארה"ב. תהליך זה מוציא נזילות מהשווקים, דבר שצפוי ללחוץ על עוד יותר על סקטור הבנקאות בארה"ב. 

במקביל, הפעולות של הפד' בשוקי האג"ח כבר לא אפקטיביות – כל כסף שהפד' מכניס לשוק יוצא מהשוק די במהירות.  הפד' מבצע רכישות כעת רכישות של T-ILL לתקופה של עד שנתיים בהיקף של 60 מיליארד דולר. ביקוש נוסף של הפד' לאגרות החוב הקצרות מוריד עוד יותר את התשואות שהן ומעודדות עוד יציאה של כספים מהשוק. 

לקריאה נוספת: הורדת ריבית תעזור? נגיף הקורונה היא חלום הבלהות של הפד'

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    כשהשכל נעלם 07/03/2020 12:37
    הגב לתגובה זו
    הפריירים בורחים ואחכ בוכים. החכמים ובעלי העצבים החזקים יקנו השבוע והרבה !
  • 5.
    04/03/2020 00:44
    הגב לתגובה זו
    ערך לכסף
  • לא. כי זה תאור מאד מאד פשטני ! (ל"ת)
    שי 07/03/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הדוב באמת התעורר והוא קם רעב (ל"ת)
    אוראל 04/03/2020 00:38
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לא תעזור שום הורדת ריבית . להיפך זה יכניס את הבנקים לבעיה יותר חמורה . הכלכלה האמריקאית על סף פשיטת רגל .תברחו . זה לא הסרט של המוכר של ירידות שאחריהם באות עליות (ל"ת)
    אביב 04/03/2020 00:37
    הגב לתגובה זו
  • אתה לא מבין כלום. אשכרה כלום ! (ל"ת)
    שי לפידות 07/03/2020 12:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סטודנט 03/03/2020 21:19
    הגב לתגובה זו
    לזנק במצב כזה לא ?
  • 1.
    אם כל המפולות! (ל"ת)
    דדי 03/03/2020 21:14
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.