סגירה בוול סטריט: בואינג עלתה ב-1.7%, אודיוקודס איבדה 8.6%
יום המסחר בוול סטריט נסגר ללא שינוי משמעותי, לאחר מסחר תנודתי. ברקע למסחר, החלטת הריבית בארה"ב עמדה במרכז. במקביל, עונת הדו"חות נמצאת בשיאה וממשיכה להשפיע על החברות המדווחות.
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
הדיווחים על ההתפשטות של נגיף הקורונה בסין ממשיכים להגיע גם היום, אך נראה כי המשקיעים נותרים אדישים כעת למתרחש. ע"פ הדיווחים האחרונים, יש כעת יותר מ-6,000 איש שנדבקו בווירוס, לעומת נתון של 2,835 איש ביום שני האחרון. הנתונים האחרונים גורמים לחשש מפני פגיעה משמעותית בכלכלה הסינית, כאשר מספר מחוזות במדינה הודיעו על השבת פעילות הייצור עד ה-7.2. במקביל, הנגיף משפיע גם החברות הבינלאומית, כמו חברות תעופה שהודיעו ביממה האחרונה על מספר ביטולים של טיסות לסין. חברת סטארבאקס הזהירה אמש כי הווירוס צפוי לפגוע בתוצאותיה הכספיות, לאחר שהיא סגרה את רוב סניפיה באזור.
האדישות בשווקים מגיעה בעיקר אודות לבנקים המרכזיים שממשיכים לתמוך בשווקים ע"י הזרקות נזילות מאסיביות. הפד' הודיע היום כצפוי כי הוא מותיר את טווח הריביות בארה"ב ללא שינוי ברמה של 1.5%-1.75%. עם זאת, הפד' מפתיע ומעלה את ריבית ה-IOER ב-5 נקודות ריבית. בנוסף, הפד' טוען כי הוא ימשיך עם התמיכה בשוקי הריפו לפחות עד אפריל (לכתבה המלאה).
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במרכז
ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) עלתה ב-2% ונסחרת ברמות שיא לאחר שהחברה הצליחה להכות את התחזיות המוקדמות לרבעון האחרון (לכתבה המלאה).
ברקע לבעיות סביב מטוסי ה-737 מקס, בואינג (סימול:BA) מדווחת על הפסד נקי של 2.33 מיליארד דולר ברבעון האחרון. ההכנסות של החברה הסתכמו ב-17.9 מיליארד דולר בלבד, לעומת נתון של 28.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. למרות התוצאות החלשות, מניית החברה טיפסה הערב ב-1.7% (לכתבה המלאה).
מניית איביי (סימול:EBAY) איבדה 4.5% לאחר שהחברה מציגה ירידה בתוצאות בהסתכלות שנתי, אך מצליחה לעקוף את התחזיות המוקדמות בשוק. במקביל, החברה מספקת תחזית חלשה לרבעון הקרוב (לכתבה המלאה).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) בלטה עם עליות של יותר מ-10% ברקע לדו"חות החברה לרבעון האחרון. בעקבות העליות, השווי של החברה עולה כעת לרמה של 109 מיליארד דולר, השווי הגבוה ביותר ב-14 החודשים האחרונים (לכתבה המלאה).
בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) טיפסה ב-1.7% וריכזה לאחר שהחברה דיווחה על כי אמש קיבלה אישור של ה-FDA למזרק האוטומטי של תרופת AJOVY לטיפול והפגת כאבי מיגרנה (לכתבה המלאה).
- 7.באסה 30/01/2020 08:09הגב לתגובה זואלוהים ישמור המגפה הזאת גדלה בקצב מסחרר.
- 6.מפחיד 29/01/2020 23:47הגב לתגובה זוזה יביא לקריסה של כמה אחוזים באותו היום .
- 5.שימי 29/01/2020 23:47הגב לתגובה זולדעתי 1% ירידה לפחות.
- 4.ביום ששי הבורסה בסין נפתחת ומשם תפתח הרעה לבורסות בעולם (ל"ת)שלמה 29/01/2020 20:48הגב לתגובה זו
- 3.הקורונה נבלם .אין שום דיווחים חריגים .אפשר לחזור לשגרה (ל"ת)עליות בדרך . 29/01/2020 17:11הגב לתגובה זו
- כמה מאות מתים ונגמר הקורונה. (ל"ת)נכון ואין ספק ... 29/01/2020 21:03הגב לתגובה זו
- אתה קבעת במבי? אז ממש עוד לא באלפית דרכה הקטלנית!!!! (ל"ת)לתמים המנוזל 29/01/2020 19:22הגב לתגובה זו
- 2.רק למעלה רק למעלה 29/01/2020 16:30הגב לתגובה זוהשמיים בהרבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- איזה סתום. לא מאמין שהוא שותף של גרינברג. (ל"ת)יאא וואראדי 29/01/2020 17:06הגב לתגובה זו
- 1.. 29/01/2020 16:23הגב לתגובה זואנו משתדלים לפענח את הלהיטות לבשר לעולם על עליות שערים שמן הסתם נובעות ממצב נפלא שבו נמצא העולם..גם בלי הנגיף שעומד להשתולל בעולם הרי הכלכלה העולמית במצב גרוע..מי שמספר משהו אחר..טועה ומטעה..בראש המאפייה ניצב מעין נשיא אשר יכולתו לנהל חנות מכולת מוטלת בספק...
- אייל 29/01/2020 17:27הגב לתגובה זוגם אתה פרופסור עלוב טועה ומטעה כאשר אתה כותב שמדד הדאו ירד ל 3300 !!!
- במחקר נוסף שעשיתי קבל תיקון: לא 3300..השער יהיה 3227!! (ל"ת)פרופסור עלוב 29/01/2020 20:13
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
