וול סטריט
צילום: istock

מי אחראי לחזרה של התנודתיות לשווקים בימים האחרונים?

לאחר זינוק בחודשים האחרונים של 2019, התנודתיות בשווקים חזרה בימים האחרונים כאשר ברקע מגיעים אינספור דיווחים סביב נגיף הקורונה בסין. במקביל, עקומת האג"ח של ארה"ב חוזרת להיות הפוכה בחלקה בימים האחרונים. באופן מקרי (או שלא), הפד' התחיל להוריד את תמיכתו בשווקים בדיוק באותו הזמן. שוב פעם מדובר במקריות?
עמית נעם טל | (6)

לאחר ראלי חסר תקדים בחודשים האחרונים של 2019, התנודתיות בשווקים חזרה בימי המסחר האחרונים, כאשר הטריגר העיקרי למהלך הוא האירועים האחרונים סביב נגיף הקורונה בסין והחששות מפני האטה כלכלית. 

למרות ה"טריגר" של הנגיף הסיני, בעולם בו הבנקים המרכזיים משחקים תפקיד מרכזי קרוב לוודאי כי הסיבה לחזרה של התנודתיות קשורה גם לשינוי במאזנים הבנקים המרכזיים. הדו"ח השבועי האחרון של הפד' מצביע על ירידה משמעותית יחסית בתמיכה שהבנק מספק לשוקי הריפו לקראת הסופ"ש האחרון. נכון לסופ"ש האחרון, סכום הריפו שהפד' מבצע ירדה לרמה של 200 מיליארד דולר בלבד, ירידה של קרוב ל-30 מיליארד בשבוע האחרון. התנודתיות בשווקים ואינספור הדיווחים סביב נגיף הקורונה הגיעו פחות מ-24 שעות לאחר שהפד' התחיל לצמצם את התערבותו. 

מדד ה-S&P מול פעולות הריפו של הפד': שוב מדובר במקריות?

נציין כי במקביל לירידה בתמיכה שמספק הפד', לחץ מכירות כבד מורגש בימים האחרונים בשוקי האג"ח הקונצרנים. ביום שישי האחרון נרשמו פדיונות של קרוב ל-1.4 מתעודות הסל העוקבות אחר החברות בדירוגים הנמוכים. מדובר בנתון הגבוה ביותר אי פעם (לכתבה המלאה). מקריות?

במקביל, באופן מקרי (או שלא), עקומת האג"ח של ארה"ב חזרה להתנהג בצורה נורמלית מיד לאחר העזרה שהעניק הפד' לשווקים בספטמבר. בימים האחרונים חזרה עקומת האג"ח להתהפך בחלקה, כאשר כעת התשואה על אגרות החוב לתקופה 5 שנים גובהה מהתשואה לתקופה של שנתיים. שוב מדובר במקריות?

מאזן הפד' מול התנהגות עקומת האג"ח של ארה"ב בשנים האחרונות: השינוי בימים האחרונים מפתיע?

לפיכך, ההחלטה החשובה השבוע צפויה להגיע ביום רביעי הקרוב, כאשר הפד' יחליט ביום רביעי הקרוב על מדיניותו לחודשים הקרובים והלחץ עליו רב. בכירי הבנק אותתו בשבועיים האחרונים שהם עשויים להיות 'ניציים' בפגישה הקרובה. הקשר הכמעט מוחלט בחודשים האחרונים בין התנהגות מאזן הבנק להתהגות השווקים מכניסה את הפד' לבעיה. הפד' יכול לצאת מהניסוי שהתחיל בספטמבר האחרון מבלי לזעזע את השווקים?

לקריאה נוספת: בכיר בפד' טוען כי "אני חושש שנתנו אור ירוק למשקיעים להגדיל סיכונים"

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לא הבנתי 28/01/2020 08:49
    הגב לתגובה זו
    או להיפך?
  • 4.
    הפד ימשיך עוד ועוד ועוד (ל"ת)
    אז מה הבעיה? 27/01/2020 23:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    וותיק בשוק 27/01/2020 23:50
    הגב לתגובה זו
    כבר שנה מפמפם לנו הכתב כל מיני נתונים, שלא ממש הסתדרו עם המציאות. כל זה במטרה ליצור פסימיות בקרב המשקיעים, כאשר בפועל היה מהלך עליות אדיר. כעת, איך שהגיע תיקון, ישר הוא מנסה "להלביש" על זה את התאוריות שלו. אוטוטו הכל ירגע והשווקים יחזרו לעלות כדרכם של שווקי הון מזה עשרות שנים
  • / 28/01/2020 10:29
    הגב לתגובה זו
    הפעם הוירוס הוא לא בכאילו ולא בטוח שהשווקים יירגעו. המנגינה תיפסק ולא יהיה לך כיסא לשבת עליו.
  • 2.
    מתי קידוח? 27/01/2020 22:36
    הגב לתגובה זו
    כמובן זה רק חלום, לא המלצה ולא נעלים!!!
  • 1.
    דן 27/01/2020 22:12
    הגב לתגובה זו
    https://www.youtube.com/watch?v=LZeKzqphlzM ואם את זה הוא אומר מול המצלמות , מהי האמת ??? מפחיד ביותר . אנחנו רק בתחילתה של מגיפה שאחריתה מי ישורנה ...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.