רפי עמית קמטק
צילום: יח"צ

קמטק פרצה אמש רמת התנגדות היסטורית, הראלי ימשיך?

החברה הישראלית זינקה אמש בקרוב ל-12% ללא הודעה משמעותית מצד החברה, כאשר היא פורצת את רמות השיא שנקבעו בשנת 2001. במקביל, פוזיציות השורט על המניה נחתכו בחודש האחרון
עמית נעם טל | (1)

סקטור המוליכים למחצה רותח בתקופה האחרונה, ונראה כי חברת קמטק הישראלית (סימול:CAMT), הפועלת בתחום הבדיקה מרוויחה ובגדול. מניית החברה אמנם יורדת כעת ב-1.5%, אך זינקה אמש ב-12% לשיא כל הזמנים עם שווי שוק של 480 מיליון דולר. 

קמטק מתמקדת בתהליכי בדיקה של ייצור שבבים בטכנולוגיה של Advanced Packaging, טכנולוגיה ששמה דגש על חיבור בין שבבים שונים על ידי מבנים מורכבים. השבבים שאותם בודק הציוד של קמטק הם שבבי זכרון (Memory), מצלמה (CMOS), הגברת סיגנל (RF), שבבים לתחום הרכב (Automotive)  ועוד. לפיכך, הצפי לצמיחה בסקטור מעניק רוח גבית למניה בתקופה האחרונה.

עם זאת, חשוב לציין כי הזינוק האחרון מגיע ללא אירוע מיוחד, ונראה כי המצב הטכני ומצב הפוזיציות על מניית החברה משחק תפקיד קריטי, כפי שאנחנו רואים בימים האחרונים גם במניות רבות אחרות. מניית החברה פרצה אמש את רף ה-11.4 דולרים למניה, נק' שהיוותה רמת התנגדות 3 פעמים במהלך השנתיים האחרונות. יותר מכך, רמה זו היוותה את השיא של מניית החברה בשנת 2001. במילים פשוטות: החברה פרצה אמש רמת התנגדות היסטורית, שגרמה לסגירה מהירה של פוזיציות. 

נציין כי הנתונים מהנאסד"ק מצביעים כי פוזיציות השורט על מניית החברה החלה להיסגר במהירות במהלך חודש דצמבר האחרון.

גרף שבועי של מניית החברה ב-2 העשורים האחרונים: פריצה של רמת התנגדות היסטורית אתמול

נציין כי הדו"חות האחרונים של החברה היה סבירים: החברה דיווחה על 32 מיליון דולר. הרווח התפעולי של החברה גם ירד במיליון דולר, מ-5.5 מיליון דולר ל-4.5 מיליון דולר. בשורה התחתונה, החברה רשמה רווח מתואם של 5 מיליון דולר, ירידה של 18% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

לקריאה נוספת: טור של ניר חצב בחודש אוגוסט האחרון, שמצביע מדוע החברה עשויה להיות יעד מעניין לרכישה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תחיית המתים 15/01/2020 20:40
    הגב לתגובה זו
    אפילו טבע שהספידו אותה עולה. נשארו פלוריסטים שכבר עשור גוססת, קמהדע שלא ברור הכיוון וכיל שהיא מת מהלך
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.