טוויטר
צילום: istock

הציפור בדרך לעוף? טוויטר לקראת שנה קריטית במיוחד

טוויטר צפויה לפרסם את תוצאותיה ב-6.2, כאשר ההיסטוריה ב-5 השנים האחרונות מצביעה על כך שמניית החברה תבצע תנודה חדה. הבחירות הצפויות בארה"ב והאולימפיאדה עשויים להעניק רוח גבית משמעותית לרשת שהפכה למקור החדשות הגדול בעולם
עמית נעם טל |

למרות הגאות בשווקים במהלך השנה האחרונה, נראה כי מניית הרשת החברתית טוויטר (סימול:TWTR) מסרבת להשתתף בעליות, כאשר מניית החברה נסחרת כעת במחיר הנמוך ביותר מ-28% מהשיא שקבעה בספטמבר האחרון. האם עונת הדו"חות הקרובה תשפר את מצבה?

נזכיר כי הירידות באוקטובר האחרון הגיעו לאחר דו"חות חלשים של החברה. החברה דיווחה על הכנסות של 823 מיליון דולר, עלייה שנתית של 9% אך נתון החלש ב-2% ביחס לרבעון ה-3 של 2019. מבחינת חלוקה לאזורים גיאוגרפים, ההכנסות מארה"ב הסתכמו ב-465.4 מיליון דולר, עלייה של 2% בחישוב שנתי, בעוד ההכנסות משאר השווקים ירדו ב-7% לרמה של 358 מיליון דולר.  בשורה התחתונה, החברה רשמה רווח נקי של 36.5 מיליון דולר או 0.05 דולר למניה, לעומת רווח של 776 מיליון דולר או 0.14 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד.

נק' האור בדו"חות האחרונים היו הגידול במספר המשתמשים הפעילים ברשת. נכון לסוף הרבעון ה-3, מספר המשתמשים הפעילים באופן יומי הסתכם ב-145 מיליון, עלייה שנתית של 17%, לעומת קצב עלייה שנתי של 14% ברבעון הקודם. מספר המשתמשים הפעילים באופן יומי בארה"ב עלה לרמה של 30 מיליון משתמשים, עלייה של 13% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

החברה צפוי לפרסם את תוצאותיה לרבעון האחרון ב-6 בפברואר. הצפי בשווקים עומד כעת על הכנסות של 996 מיליון דולר, עלייה שנתית של 9.6%. בסיכום שנתי, הכנסות החברה צפויות לעמוד על 3.45 מיליארד דולר, גידול של 13.5% ביחס לשנת 2018. בשוק צופים כי החברה תמשיך להגדיל את הכנסותיה בשנה הבאה, כאשר התחזית בשוק עומדת על 3.97 מיליארד דולר, עלייה של 14.9% ביחס לשנת 2019.

לגבי שורת הרווח, בשווקים צופים כי החברה תדווח על רווח מתואם של 0.28 דולר למניה, לעומת רווח של 0.31 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. בסיכום שנתי, הרווח למניה צפוי לעמוד על 2.39 דולר, לעומת רווח של 0.86 בתקופה המקבילה אשתקד. מניית החברה נסחרת היום במכפיל רווח של 16 בלבד, נמוך ביחס לחברות המתחרות ונמוך ביחס למתרחש בחודשים האחרונים בשווקים

בנוסף, בשווקים צופים כי התחזית של החברה תהיה לנתון של 162 מיליון משתמשים פעילים בסוף 2020. נציין כי החברה הגיעה למספר זה בעבר, אך הנתון ירד בחדות בחודשים האחרונים לנוכח העובדה שהחברה ביצעה "טיהור" של משתמשים מזוייפים/משתמשים פוגענים. 

שנת 2020 עשויה להיות קריטית עבור החברה, שהפכה בשנים האחרונות למקור החדשות החשוב ביותר. במהלך השנה הקרובה, צפויים להתרחש 2 אירועים מרכזיים: האולימפיאדה והבחירות בארה"ב. 2 אירועים אלו עשויים למשוך משתמשים נוספים, בעיקר לנוכח העובדה שהנשיא טראמפ משתמש בפלטפורמה זו באופן יומי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

נציין כי הדו"חות של החברה מפרסמת מביאים בדר"כ לתנודה חדה במניית החברה. ב-5 השנים האחרונות, מניית החברה עלתה או ירידה ביותר מ-7% ב-85% מהמקרים. ההיסטוריה תחזור על עצמה גם הפעם?

 

גרף מניית החברה בחודשים האחרונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.