וול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: הנפט, הזהב ואג"ח ארה"ב זינקו, טבע נפלה

החיסול של קאסם סולימאני עמד במרכז והשפיע על התנהלות השוק. מנגד, הנזילות בשווקים עדיין גבוהה במיוחד. מניות הנשק טיפסו. טסלה עלתה ב-2.9%, אמזון ירדה ב-1.3%
עמית נעם טל | (20)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים של עד 0.8%, כאשר המדדים המובילים מתרחקים מרמות השיא שנקבעו אמש. ברקע למסחר, חיסול מפקד כוח  "קודס" האיראני ע"י ארה"ב מעלה את סף החששות בשווקים. במקביל, הנזילות הגבוהה בשווקים ממשיכה לספק רוח גבית לנכסי הסיכון. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                                   
דאו ג'ונס 0.16%                                                    
נאסד"ק -0.21%              

הסיפור המרכזי היום הוא החיסול של קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של משמרות המהפכה האיראניות. מדובר בחיסול המשמעותי ביותר במזרח התיכון בשנים האחרונות, דבר שמעלה מיד את החששות מפני התלקחות של האזור, כאשר באיראן מאיימים בתגובה. 

האירועים האחרונים מספקים את הטריגר לתיקון בשווקים, שעלו בתקופה האחרונה ללא הפסקה. פעולותיו האחרונות של הפד' יוצרות כעת מצב בו הנזילות בשווקים נמצאת בשיאה כאשר המגבלות על המערכת הבנקאית ירדו לאחר סוף השנה – סיטואציה שטובה לנכסי סיכון.  אחד האתגרים הצפויים כעת לפד' הוא מניעה של התפתחות בועה פיננסית והוצאה בזמן של התמריצים מהשוק. נזכיר כי מאז הודיע הבנק בתחילת אוקטובר האחרון על התערבות בשוק האג"ח הממשלתי בהיקף של 60 מיליארד דולר בחודש, המדדים המובילים עולים ב-11 מתוך 12 השבועות האחרונים והשלימו עלייה של יותר מ-12% ללא תיקון משמעותי. 

בגזרת האג"ח, תשואות האג"חים של ארה"ב יורדות בחדות. התשואה לתקופה של 10 שנים יורדת לרמה של 1.80% בלבד, והתשואה לתקופה שנתיים עומדת על 1.56% בלבד. 

בגזרת הסחורות, הנפט מזנק כעת ב-2.9% לרמה של 62.9 דולרים לחבית, כאשר האירועים האחרונים מעלים את החשש מפני בעיות בשוק הנפט העולמי. הזהב מטפס כעת ב-1.4% לרמה של 1548 דולרים לאונקיה ומשלים עלייה של קרוב ל-100 דולר בחודש האחרון (על 3 הגורמים שצפויים לדחוף את מחירי הסחורה בשנה הקרובה).

במרכז

חברות הנשק הגדולות הן המרוויחות העיקריות מהאירועים האחרונים. מניית לוקהיד מרטין (סימול:LMT) עלתה ב-3.6%, ג'נרל דיינמיקס (סימול:GD) הוסיפה 1%.

סקטור האנרגיה עמד במוקד ברקע לעלייה במחיר הנפט. נזכיר בהקשר זה את חברת אקסון מובייל (סימול:XOM), חברת שברון (סימול:CVX). תעודת הסל העוקבת אחר הסקטור היא XOP. 

קיראו עוד ב"גלובל"

​ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) מאבדת 0.4% וצפויה להמשיך לרכז עניין, כאשר היא שוברת שיאים על בסיס יומי בתקופה האחרונה. אמש נסגרה המניה לראשונה מעל לרף ה-300 דולר עם שווי שוק של 1.33 טריליון דולר. 

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA)  איבדה 4.8% לאחר שירדה אמש ב-2.4%. טאואר (סימול:TSEM) טאואר ירדה ב-2% לאחר שעלתה אמש ב-2.4%.  סולראדג' (סימול:SEDG) עלתה ב-0.5% לאחר שזינקה אתמול ב-7%.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    תוקע את העולם (ל"ת)
    דרוויש 04/01/2020 08:37
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    רוי 03/01/2020 23:25
    הגב לתגובה זו
    שבוע קשה בפתח.
  • 12.
    סוסי 03/01/2020 22:34
    הגב לתגובה זו
    .
  • 11.
    . 03/01/2020 21:41
    הגב לתגובה זו
    נשאל את עצמנו או אנשים ישאלו עצמם: איך לא ראינו ולא הרגשנו ולא שמנו לב שהכל מסריח חרקוב ועלוב ודפוק. איך איפשרו לעצמנו (לא אני)להפסיד את כל רכושי ולא ברחתי כל עוד נפשי בי. כיצד נתתי לכל השאלונים והגרינברגים ועוד פלצנים מנופחים מחשיבות עצמית להוליכנו ולהביא ו אלי קבר....חבל חבל. חבל
  • 10.
    . 03/01/2020 20:46
    הגב לתגובה זו
    ממכם לסמן בדחיפות אדומים למימ שמעיז להגיד שיהיו ירידות. רק אדום והרבה לכותבים נפילות..כי יהיה ינעל העולם רק למעלה.
  • 9.
    יוסי חבקוק 03/01/2020 20:00
    הגב לתגובה זו
    שליימה גרינברג, מה עושים? איך אפקט סולימאני ישפיע על השווקים? על שער הדולר? על מחיר האורז? אתה יודע הכל לא? אתה הרי האורקאל מגבעתיים, לא? שליימה?
  • חבר קרוב של גרינברג 03/01/2020 20:51
    הגב לתגובה זו
    ולקנות כמה שיותר מניות כי בואינג ואפלא יגיעו לטריליוני דולרים רבים. בחיים לא יהיה ירידות רק למעלה רק למטה והוא מעולם לא טעה ואף פעם לא אמר ירידות רק למעלה ותמיד צדק ויצדוק אז תירגע חבקוק
  • 8.
    אסי 03/01/2020 19:06
    הגב לתגובה זו
    מהיכן נשלם את החובות. כבר כעת יש חוש של חדלות פרעון. יתכן שתהיה הזדמנות למכור בתחילת השבוע את כל המניות כי תגובת איראן תגיע לאחר 3 ימי האבל. אבל היא תגיע. ישראל כאמור על הכוונת לפי הדיווחים.
  • מאות מליארדים ולא עשרות (ל"ת)
    היי 04/01/2020 08:35
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רואה 03/01/2020 18:22
    הגב לתגובה זו
    אין אפיקים בארץ למקרה של עליית סיכונים. אגרות חוב כבר לא כדאי כי התשואה לםידיון שלילית .בכלל, מימוש של 10% עד 20% בשוק המניות נראה קרוב מתמיד
  • 6.
    ממש לא (ל"ת)
    ירידות? 03/01/2020 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בורסה ז"ל 03/01/2020 17:22
    הגב לתגובה זו
    בגלל החיסול. בדיחה
  • שלמה 03/01/2020 21:17
    הגב לתגובה זו
    חתיכת שחצן
  • 4.
    דוד הגנן 03/01/2020 17:19
    הגב לתגובה זו
    חיסול מחבל ולא משנה מיהו זה יהיה טריגר לתיקון חזק אם בכלל. תתעוררו רבותי הבסיס הכלכלי ובמיוחד בארה"ב איתן כמו שלא היה שנים וגם אם היום ירד 1% אז שבוע הבא יעלה 5% אז די עם נבואות הזעם שעד היום לא התקיימו :)
  • . 03/01/2020 20:16
    הגב לתגובה זו
    איתן..זאת שטות בולשיט. האם לא קראת ולמדת באתרים בארץ ובעולם שאין שום קשר בין מחירי הבורסות בעולם לבין המצב הכלכלי הקרוב בעולם. האם אתה רואה חשבון או כלכלן וזה הביאוך לחשוב מחשבות שטות שכאלו. אז הרגע ילד ואל תנפיץ שטויות לכל עבר.
  • . 03/01/2020 23:05
    לא פייר
  • 3.
    שאלה למבינים 03/01/2020 16:53
    הגב לתגובה זו
    אני בטוח שכן וזה יהיה הרבה עשרות אחוזים.
  • אין מצב (ל"ת)
    לא 03/01/2020 17:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שאלה 03/01/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
    בחודש...כמה ישאר לי על 100.000 שקל שהשקעתי לפני 10 שנים לפני העליות והירידות הבאות. למשיב ינתן בונוס וטיפ ענק.
  • 1.
    . 03/01/2020 16:11
    הגב לתגובה זו
    בתור התחלה כן יתכן בוודאות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.