וול סטריט שלט
צילום: Istock

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

האנליסטים מעריכים כי המגמה בשוק המניות תמשיך להיות חיובית, בהובלת הצרכן האמריקאי, שוק הדיור המתחמם וכלכלת הבחירות שבדרך. עם זאת, קיימים גם סיכונים: היקף החוב הגלובלי התופח ומחירי המניות הגבוהים
ערן סוקול | (5)

שבוע המסחר האחרון בארה"ב ננעל בעליות שערים של עד 0.5% במדדים המובילים אשר ננעלו (שוב) ברמות שיא. לקראת פתיחת שבוע המסחר, האנליסטים מעריכים כי המגמה בשוק המניות תמשיך להיות חיובית, בהובלת הצרכן האמריקאי, שוק הדיור המתחמם וכלכלת הבחירות שבדרך. עם זאת, קיימים גם סיכונים: היקף החוב הגלובלי התופח ומחירי המניות שעלו בצורה מנותקת מעליית הרווחים. הביקוש עולה והאינפלציה יורדת - שילוב אופטימלי עבור שוקי המניות "הצריכה הפרטית בארה"ב ממשיכה להיות קטר מוביל", כך מציינים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון במסגרת סקירתם השבועית. "מרבית הנתונים (אך לא כולם) ממשיכים להפתיע כלפי מעלה ולהצביע על המשך התרחבות נאה בפעילות בארה"ב בשני סקטורים חשובים ביותר: הצריכה הפרטית והבנייה למגורים. גם מרבית נתוני הפעילות בתעשייה היו חיוביים. יחד עם זאת, אינפלציית הליבה PCE התמתנה במעט. מדובר בשילוב אופטימלי עבור שוקי המניות: עלייה בביקושים המקומיים עם התמתנות בלחצי אינפלציה". האץ. כלכלת בחירות לפניך האירוע הפוליטי המרכזי בשנת הבאה יהיה, ככל הנראה, הבחירות בארה"ב אשר יערכו בנובמבר 2020. בעניין זה כותבים כלכלני בנק הפועלים במסגרת סקירתם השבועית כי "הפערים בין הגישות הכלכליות של המפלגות הם גדולים, והם יעמדו במרכז מערכת הבחירות של המפלגות. צפויה לנו כנראה תקופה של כמעט שנה עם ציוצים בטוויטר, ולחץ מתמשך על הפד, ואלו צפויים להערכתנו להשפיע לחיוב על השווקים. החששות ממיתון גלובלי פחתו באופן משמעותי, והכלכלה הגלובלית צפויה לצמוח ב-2020, בדומה לשנה החולפת, בשיעור של 3.1%, שיעור הנמוך מרמה של כ-3.7% בממוצע שנרשמה בשנים 2017-2018, אך עדיין כזה שישמור על יציבות ויתמוך בשווקים". עם זאת, מתריעים כלכלני בנק הפועלים מפני גורם סיכון מהותי בשווקים - עלייה בחובות הפרטיים והציבוריים בעולם. הנתונים על סך החוב העולמי (ציבורי ופרטי) שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית הראו שבסוף שנת 2018 הגיע היקף החוב בעולם ל-188 טריליון דולר, כאשר יחס החוב לתוצר הממוצע (משוקלל לפי התמ"ג של כל מדינה) הסתכם בשנת 2018 בכ-226%. על פי נתוני קרן המטבע הבינלאומית מגמת העלייה בחוב הכולל של מרבית המדינות נמשכה גם בשנת 2019. רמת פגיעות גבוהה לתרחיש שלילי "אף על פי שזו הייתה העלייה השנתית הקטנה ביותר ביחס החוב העולמי מאז 2004, הרמה הגבוהה מאותתת על רמת פגיעות גבוהה של מדינות רבות לתרחיש של משבר", כותבים כלכלני בנק הפועלים. "נראה שתשואת תיק הנכסים בשנת 2020 תהיה נמוכה בהרבה ממה שהייתה ב-2019. הירידה הגדולה בתשואות האג"ח כבר מאחורינו, ונראה שיש מקום לעלייה קלה בתשואות במהלך 2020. צפויה עלייה נוספת בשוקי המניות ככל שהתחזית הכלכלית תלך ותשתפר והריבית תישאר נמוכה", כך מעריכים גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון במסגרת סקירתם השבועית. העליות בשוק מנותקות מעליית הרווח עוד מציינים בלאומי שוקי הון, "יהיה קשה לשוק המניות של ארה"ב להתמיד בעליית מחירים דו-ספרתית, אשר מנותקת מעלייה של הרווחיות המצרפית של הסקטור העסקי של ארה"ב בקצב חד-ספרתי נמוך מאוד. המשך פתיחת פער כזה לאורך זמן עלול להביא בשלב מסוים, אולי בשלהי 2020, לתיקון מחירים".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שורטיסט על 22/12/2019 22:14
    הגב לתגובה זו
    מתי נחיתה ?
  • 3.
    היו זהירים העליות לא ימשכו לנצח (ל"ת)
    יואל 22/12/2019 21:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    היי אתם החכמים 22/12/2019 18:30
    הגב לתגובה זו
    משנות לימודיהם הרלוונטיות...לא מספרים על האיש הדדוף והרבה והשקוף שצמחו ל 245 ס"מ ומיתנדנד עם כל רוח קלה אוטוטו מתקפל ומדבר לרבע מגובהו לפני ניפרדו מהעולם..
  • 1.
    משקיע 22/12/2019 18:11
    הגב לתגובה זו
    למי שעדיין לא הבין
  • הפד הינו גוף בגסיסה (ל"ת)
    לא מבין 23/12/2019 10:39
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.