סגירה בוול סטריט: טבע עלתה ב-0.7%, טאואר הוסיפה 2.3%
אך עם כל הכבוד לשיחות הסחר בין המעצמות, הסיפור המרכזי ממשיך להיות ההתערבות החסרת תקדים מצד הפד' ושאר הבנקים המרכזיים בשוקי הכסף בניסיון למנוע חזרה של דצמבר 2018. מאזן הפד' חזר בשבוע האחרון להיסחר שוב מעל לרף ה-4 טריליון דולר, כאשר הוא מבצע זינוק של יותר מ-330 מיליארד דולר מאז אמצע ספטמבר - קצב גידול הגבוה בהרבה מכל 3 תוכנית הרכישה שביצע הבנק בעשור האחרון. למרות פעולות אלו, רבים מעריכים כי הפד' לא פתר את בעיית המימון בשוק לקראת סוף השנה (לכתבה המלאה). בגזרת המאקרו, סקר התעסוקה המקדים של ADP אכזב לחודש נובמבר עם תוספת של 67 אלף משרות חדשות, רחוק מאוד מהתחזיות המוקדמות שעמדו על תוספת של 140 אלף משרות (לכתבה המלאה). במרכז טאואר (סימול:TSEM) עלתה הערב ב-2.3% ברקע לדיווח החברה על כך ששהחלה ייצור שבבים עבור חברת אינפי, מהמובילות בעולם לאספקת פתרונות להעברת מידע במהירויות על (לכתבה המלאה). חברת הסייבר תופין (סימול: TUFN) עלתה ב-2.3% והמשיכה לעמוד במוקד לאחר שהודיעה אתמול על הנפקה שניה לציבור. כמו ההנפקה הראשונה, גם זו מובלת על ידי ג'יי.פי.מורגן, ברקליס וג'פריס (לכתבה המלאה). חברת מערכות האבטחה אביליטי (סימול:ABIL) דיווחה אתמול על חתימה על חוזים לאספקת שירותי יירוט סלולארים בהיקף של עד 9 מיליון דולר. מניית חברת מחשוב הענן Salesforce (סימול:CRM) ירדה הערב ב-3% בניגוד למגמה בשווקים ברקע לדו"חות שפרסמה החברה לרבעון האחרון (לכתבה המלאה). לאחר ירידות חדות של יותר מ-30% בשבועות האחרונים, מניית חברה אקספדיה (סימול:EXPE), המספקת שירותי תיירות באמצעות האינטרנט, קפצה הערב ב-6% לשווי שוק של 15.2 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).I predict there is a high probability that President Trump or a senior US official will openly say in a few hours that China-US trade talks have made a big progress in order to pump up the US stock markets. They've been doing this a lot.😀
— Hu Xijin 胡锡进 (@HuXijin_GT) December 4, 2019
- 6.גאון 04/12/2019 20:03הגב לתגובה זואני ימעך אותו ויפרק אותו .!
- כותבים אמעך ולא ימעך !! (ל"ת)לבמבי קושקוש 04/12/2019 22:04הגב לתגובה זו
- מתקן 05/12/2019 07:39למה שלא ימעך
- 5.למקומט מ2 04/12/2019 16:57הגב לתגובה זומ-3082 ל 3108 ל3100 .בוא דבר איתי - איפה פוגע -3117 -זובי !!ממשיך מעלה !!!.3121 זובי!ממשיך מעלה !!!!3127 זובי !ממשיך מעלה !!! תמשיך נראה אותך .
- המקומט 04/12/2019 17:20הגב לתגובה זוהקטנה שמתנוססת מעל חוליות C 1 2 במצב בעייתי.
- למקומט 04/12/2019 20:06יפרק כל שורט בדרך !
- 4.למקומט מ2 04/12/2019 16:50הגב לתגובה זואת שני הנרות היומיים היורדים האחרונים באיבחה אחת .
- 3.למקומט מ2 04/12/2019 16:48הגב לתגובה זואין עליי. בוא אם ת חושב שאתה יכול מולי אז תהייה גבר ודבר מספרים ברורים על חוזה S&P-דבר ברור שקוף נשמע אותך .היום עד איפה עליות ?
- 2.פרופ' אבירם(איצ100) 04/12/2019 16:30הגב לתגובה זוהתזזיתיים של היאנקים...הנתונים יוצאים גרוע גם יחד עם סילופם בלי די..כאילו אין מחר...אבל מחר יהיה מאוחר.
- שמענו שמענו עלייך 04/12/2019 16:52הגב לתגובה זואני יראה לך .בוא אם אתה גבר תגיד מתי שורט .
- שמענו שמענו עלייך 04/12/2019 16:50הגב לתגובה זולא מבין 2 לא מבין נקודות .דבר4 מספרים ברורים שצמיסמירטחומולו
- אז בוא לקרב מולי 04/12/2019 16:43הגב לתגובה זולונג שורט .תציין מתי לונג ותציין מתי שורט .בוא לקרב אם אתה גבר ולא איזה שרשוחה
- 1.ד"ר ניר(איצ100) 04/12/2019 16:26הגב לתגובה זווהאמא של הקריסות בפתח...למעשה היא כבר כאן...
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
