וול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: טבע עלתה ב-0.7%, טאואר הוסיפה 2.3%

הדיווח ברשת בלומברג מוקדם יותר היום מעניק כעת רוח גבית לשוק. סקר התעסוקה המקדים אכזב בגדול. אפל הוסיפה 0.8%, סקטור האנרגיה בולט לחיוב
עמית נעם טל | (13)
יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים, כאשר המדדים המובילים מחקו את כל הירידות שנרשמו אמש. ברקע למסחר, הדיווחים סביב יחסי הסחר של ארה"ב ממשיכים להשפיע על הסנטימנט בשוק. במקביל, המתרחש בשוקי הכסף ממשיך לרכז עניין לקראת סוף השנה.  מדדים בוול סטריט S&P 500 0.13%                                      דאו ג'ונס 0.16%                                       נאסד"ק -0.21%                                  ב-2 ימי המסחר האחרונים הדיווחים סביב סוגיית מדיניות הסחר של ארה"ב העיבו על המסחר, כאשר היה נדמה כי הממשל האמריקני החליט להצית מחדש את מלחמת הסחר במספר גזרות (לכתבה המלאה). היום זה נראה אחרת, כאשר "דיווח בעילום שם" ברשת החדשות בלומברג טוען כי למרות ההתבטאויות בימים האחרונים, 2 הצדדים עשויים לחתום בכל זאת על הסכם עד סוף השנה". נציין כי נכונות הדיווח מוטלת בספק, אך זה מספיק לשווקים בשביל לתקן במעט את הירידות האחרונות.  נציין בהקשר זה כי עורך ה-GLOBAL TIME הסיני, העיתון שנחשב ככלי של הממשל הסיני להעברת מסרים בסוגיית הסחר, צייץ זמן קצר לאחר הדיווח האחרון כי "אני חוזר בסבירות גבוהה כי הנשיא טראמפ או פקידים בממשל יטענו היום בפומבי כי השיחות בין ארה"ב לסין עשו התקדמות משמעותית, וזאת במטרה להקפיץ את שוקי המניות בארה"ב. הם עושים זאת הרבה".  הציוץ של עורך ה-GLOBAL TIME היום אך עם כל הכבוד לשיחות הסחר בין המעצמות, הסיפור המרכזי ממשיך להיות ההתערבות החסרת תקדים מצד הפד' ושאר הבנקים המרכזיים בשוקי הכסף בניסיון למנוע חזרה של דצמבר 2018. מאזן הפד' חזר בשבוע האחרון להיסחר שוב מעל לרף ה-4 טריליון דולר, כאשר הוא מבצע זינוק של יותר מ-330 מיליארד דולר מאז אמצע ספטמבר - קצב גידול הגבוה בהרבה מכל 3 תוכנית הרכישה שביצע הבנק בעשור האחרון. למרות פעולות אלו, רבים מעריכים כי הפד' לא פתר את בעיית המימון בשוק לקראת סוף השנה (לכתבה המלאה).  בגזרת המאקרו, סקר התעסוקה המקדים של ADP אכזב לחודש נובמבר עם תוספת של 67 אלף משרות חדשות, רחוק מאוד מהתחזיות המוקדמות שעמדו על תוספת של 140 אלף משרות (לכתבה המלאה).  במרכז טאואר (סימול:TSEM) עלתה הערב ב-2.3%  ברקע לדיווח החברה על כך ששהחלה ייצור שבבים עבור חברת אינפי, מהמובילות בעולם לאספקת פתרונות להעברת מידע במהירויות על (לכתבה המלאה). חברת הסייבר תופין (סימול: TUFN)  עלתה ב-2.3% והמשיכה לעמוד במוקד לאחר שהודיעה אתמול על הנפקה שניה לציבור. כמו ההנפקה הראשונה, גם זו מובלת על ידי ג'יי.פי.מורגן, ברקליס וג'פריס (לכתבה המלאה). חברת מערכות האבטחה אביליטי (סימול:ABIL) דיווחה אתמול על חתימה על חוזים לאספקת שירותי יירוט סלולארים בהיקף של עד 9 מיליון דולר.  מניית חברת מחשוב הענן Salesforce (סימול:CRM) ירדה הערב ב-3% בניגוד למגמה בשווקים ברקע לדו"חות שפרסמה החברה לרבעון האחרון (לכתבה המלאה). לאחר ירידות חדות של יותר מ-30% בשבועות האחרונים, מניית חברה אקספדיה (סימול:EXPE), המספקת שירותי תיירות באמצעות האינטרנט, קפצה הערב ב-6% לשווי שוק של 15.2 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    גאון 04/12/2019 20:03
    הגב לתגובה זו
    אני ימעך אותו ויפרק אותו .!
  • כותבים אמעך ולא ימעך !! (ל"ת)
    לבמבי קושקוש 04/12/2019 22:04
    הגב לתגובה זו
  • מתקן 05/12/2019 07:39
    למה שלא ימעך
  • 5.
    למקומט מ2 04/12/2019 16:57
    הגב לתגובה זו
    מ-3082 ל 3108 ל3100 .בוא דבר איתי - איפה פוגע -3117 -זובי !!ממשיך מעלה !!!.3121 זובי!ממשיך מעלה !!!!3127 זובי !ממשיך מעלה !!! תמשיך נראה אותך .
  • המקומט 04/12/2019 17:20
    הגב לתגובה זו
    הקטנה שמתנוססת מעל חוליות C 1 2 במצב בעייתי.
  • למקומט 04/12/2019 20:06
    יפרק כל שורט בדרך !
  • 4.
    למקומט מ2 04/12/2019 16:50
    הגב לתגובה זו
    את שני הנרות היומיים היורדים האחרונים באיבחה אחת .
  • 3.
    למקומט מ2 04/12/2019 16:48
    הגב לתגובה זו
    אין עליי. בוא אם ת חושב שאתה יכול מולי אז תהייה גבר ודבר מספרים ברורים על חוזה S&P-דבר ברור שקוף נשמע אותך .היום עד איפה עליות ?
  • 2.
    פרופ' אבירם(איצ100) 04/12/2019 16:30
    הגב לתגובה זו
    התזזיתיים של היאנקים...הנתונים יוצאים גרוע גם יחד עם סילופם בלי די..כאילו אין מחר...אבל מחר יהיה מאוחר.
  • שמענו שמענו עלייך 04/12/2019 16:52
    הגב לתגובה זו
    אני יראה לך .בוא אם אתה גבר תגיד מתי שורט .
  • שמענו שמענו עלייך 04/12/2019 16:50
    הגב לתגובה זו
    לא מבין 2 לא מבין נקודות .דבר4 מספרים ברורים שצמיסמירטחומולו
  • אז בוא לקרב מולי 04/12/2019 16:43
    הגב לתגובה זו
    לונג שורט .תציין מתי לונג ותציין מתי שורט .בוא לקרב אם אתה גבר ולא איזה שרשוחה
  • 1.
    ד"ר ניר(איצ100) 04/12/2019 16:26
    הגב לתגובה זו
    והאמא של הקריסות בפתח...למעשה היא כבר כאן...
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.