טאואר
צילום: טאואר

פנסוניק מוכרת את יחידת המוליכים למחצה, טאואר ירדה ב-3.2%

הענקית היפנית יוצאת מתחום המוליכים למחצה תמורת 250 מיליון דולר.  העסקה כוללת מכירה של חלקה במיזם ה- TPSCo שבו טאואר שותפה. טאואר לא פרסמה עדיין תגובה לעסקה
עמית נעם טל | (7)

מניית חברת טאואר הישראלית (סימול:TSEM), העוסקת בפיתוח וייצור מוליכים למחצה לתעשיית האלקטרוניקה, בלטה היום עם ירידות של 3.2%. ברקע לירידות, שותפה של החברה הודיעה על יציאה מהתחום. 

חברת פנסוניק היפנית פרסמה אמש כי הוא צפויה למכור את יחידת המוליכים למחצה הכושלת שלה לחברת Nuvoton Technology Corp תמורת 250 מיליון דולר. המכירה היא חלק מתכניותיה של פאנסוניק לקצץ כ-100 מיליארד יין בעלויות הקבועות עד מרץ 2022.

המכירה הנוכחית כוללת יציאה מהמיזם TPSCo, שבו טאואר מחזיקה כ-51% והשאר הוחזק עד כה ע"י חטיבת השבבים של פנסוניק. טאואר ופנסוניק הקימו את המיזם המשותף במהלך 2014, כאשר שטאואר השקיעה  7.5 מיליון דולר וקיבלה גישה לכושר הייצור של שלושה מפעלים לייצור שבבים אנלוגיים של פנסוניק ביפן.

נציין כי טאואר לא הציגה עדיין התייחסות לעסקה משמעותית זו.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דעה אחרת 30/11/2019 12:53
    הגב לתגובה זו
    winbond ידועה בתעשיה כיצרן שמשתמש בגאומטריה ישנה חלקה בת 30 שנה. כניסתה של winbond במקום פאנסוניק מעידה להערכתי כי בטווח הארוך פאנסוניק מעדיפה ללכת על יצרני סיליקון שיכולים לתת לה גם 7nm במקום לתחזק מפעל שעלות הקמתו מיליארדי $. מצד שני winbond במחיר נמוך יחסית מבטיחה לעצמה הספקה של גאומטריה עד כדי פי 10 יותר מתקדמת ממה שיש לה כיום (40nm) וכבעלים של חצי מהמפעלים היא גם שולטת בעלויות ובזמינות קווי היצור. כאשר תעמוד בעתיד השאלה מה יעלה לפס היצור winbond כבעלים תדאג שהמוצרים שלה יעלו גם אם קיים לקוח אחר ששולי הרווח ממנו רווחיים יותר. התעשייה הזאת נעה בין עודף כושר יצור למחסור וזמני הספקה ממושכים. לעניין tower יתכן והמעבר מפאנסוניק ל- winbond יכול להואיל לה למלא קווי יצור שמדי פעם מתרוקנים.
  • 3.
    טאוור תרשום רווח הון של 250 מיליון דולר (ל"ת)
    לילי 30/11/2019 07:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רוני 29/11/2019 22:29
    הגב לתגובה זו
    שותפתה 49% של טאואר 51%, מוכרת את ענף הרכיבים ומעבירה אותו טייוואן, לחברת הרכיבים הענקית ניסיון טכנולוגיות. השותפות עברה מיפן לטאייוואן. לדעתי, רק טוב מאד עשוי לצמוח מכך.
  • למה היא יורדת ואיך זה קשור לטאואר . שהרי היצור ימשיך (ל"ת)
    אז 30/11/2019 06:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גד 29/11/2019 18:35
    הגב לתגובה זו
    טאואר מחזיקה 51% במיזם ועכשיו תיכנס שותפה חדשה.כושר הייצור והשיווק ישתפרו וגם הרווח.
  • איש שמכר 29/11/2019 20:04
    הגב לתגובה זו
    לדעתי הכיוון שלה 20 דולר
  • לילי 30/11/2019 07:28
    המשמעות העסקית טובה לטאוור .1 פנסוניק תמשיך לרכוש רכיבים 2 לקוחות חדשים יצטרפו 3 מחיר המכירה מהמפעל יגדל . המשמעות הפיננסית - רישום רווח הון של 250 מיליון דולר .
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.