סגירה בוול סטריט: דויטשה בנק ירד ב-2%, טאואר השילה 3.2%
יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים של עד 0.5%, כאשר המדדים המובילים התרחקו במעט מרמות שיא כל הזמנים. ברקע למסחר, המשקיעים מגיבים היום להתפתחויות האחרונות ביחסי ארה"ב-סין. במקביל, כמות הכסף בשוק יורדת היום זמנית, דבר שהעיב במעט על השוק. נציין כי מחזורי המסחר היום היו נמוכים במיוחד לנוכח ה"בלאק פריידי".
מדדים בוול סטריט
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%
המשקיעים בוול סטריט צפויים להגיע היום לראשונה לחתימה של הנשיא טראמפ על הצעת חוק התומכת במפגינים בהונג קונג ובשמירה על זכויות האדם באזור. עבור סין מדובר בהתערבות לא רצויה בענייני הפנים במדינה, והערכות הן שהצו למעשה מוריד שוב את הסיכויים להגיע להסכמות בין 2 המעצמות בנושאים אחרים. סין טענה אמש כי "מדובר בקנוניה בעלת כוונות מרושעות, שסופה להיכשל", והבטיחה להגיב (לכתבה המלאה). עם זאת, סין לא הודיעה עד כה על מהלכים ספציפיים.
אך עם כל הכבוד לשיחות הסחר בין המעצמות, הסיפור המרכזי ממשיך להיות ההתערבות החסרת תקדים מצד הפד' ושאר הבנקים המרכזיים בשוקי הכסף. מאזן הפד' חזר השבוע להיסחר שוב מעל לרף ה-4 טריליון דולר, כאשר הוא מבצע זינוק של יותר מ-300 מיליארד דולר מאז אמצע ספטמבר - קצב גידול הגבוה בהרבה מכל 3 תוכנית הרכישה שביצע הבנק בעשור האחרון. נציין כי מאז הפד' הודיע על תוכנית הרכישות בהיקף של 60 מיליארד דולר (לכתבה המלאה), המדדים המובילים רשמו 6 שבועות של עליות שערים מתוך 7 השבועות האחרונים, כאשר השבוע שבו המדדים ירדו בסיכום השבועי היה שבוע בו מאזן הפד' ירד קלות.
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, בימים הקרובים כמות הכסף בשוק צפויה לרדת במעט כאשר הממשל האמריקני לוקח היום קרוב ל-50 מיליארד דולר מהשוק. המהלך צפוי להוריד זמנית את רזרבות הבנקים, דבר שצפוי להעיב על השוק. עם זאת, הממשל האמריקני צפוי לחזור במהלך השבוע הבא לספק נזילות לשוק.
תשואות האג"חים של ארה"ב נסחרות כעת ביציבות: התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת על 1.76%, כאשר היא גבוהה ב-14 נק' בסיס מהתשואה לתקופה של שנתיים.
בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 4.7% לרמה של 55.4 דולרים לחבית (לכתב המלאה).
במרכז
מניות חברות הקמעונאות עמדה היום במרכז ברקע לדיווחים בנוגע למכירות בבלאק פריידי. נציין בהקשר זה את מניית אמזון (סימול:AMZN) שירדה ב-0.9%, טרגט (סימול:TGT) שאיבדה 0.6% , וולמארט (סימול:WMT).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) איבדה היום 0.4% והמשיכה לעמוד במרכז ברקע לדיווחה סביבי בעיות הבטיחות של מטוסי החברה. נציין כי מניית החברה איבדה 1.4% מערכה ביום המסחר האחרון ברקע לדיווח על התפרקות של אחד ממטוסי במהלך מבחן לחץ (לכתבה המלאה).
מניית יצרנית המחשבים דל טכנולוג'יס (סימול:DELL) ירדה היום ב-3.7% עומדת לאחר שירדה ב-5.1% ביום המסחר האחרון ברקע לדו"חות פושרים לרבעון האחרון והורדת תחזיות לרבעון הקרוב (לכתבה המלאה).
בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) ירדה ב-0.4% והמשיכה לעמוד במרכז ברקע לתנודות חדות במחיר המניה. נזכיר כי מניית החברה נפלה ביום שלישי האחרון ב-8% ברקע לדיווח על פתיחת חקירה פדראלית נגד החברה (לכתבה המלאה), אך תיקנה ב-5.9% במהלך המסחר ביום רביעי.
מניית חברת טאואר הישראלית (סימול:TSEM), העוסקת בפיתוח וייצור מוליכים למחצה לתעשיית האלקטרוניקה, בלטה עם ירידות של 3.2%. ברקע לירידות, שותפה של החברה הודיעה על יציאה מהתחום (לכתבה המלאה).
- 2.למה ומדוע האחרונים תמיד בסוף ?? (ל"ת). 29/11/2019 18:05הגב לתגובה זו
- חחח 29/11/2019 19:58הגב לתגובה זו5. כאמור וככתוב..DJIA יעשה את המסלול הקשה שדומה>> פרופ'אבירם(איצ100) 28/11/2019 09:15
- מריו 29/11/2019 21:21ים סחורה בהפוכה מאז שהייתה בשיא במחיר פי 20 מהיום במינופים גדולים ולפי שמועות נחשבים ה100 הקבוצה בין בעלי ההפוכה הגדולים בעולם על הדוייטשה...וואלה תותחית הםרופייסר הזה וכל הדרך התחנן תיקחו תיקחו
- 1.יהיו עליות היום וחזקות (ל"ת)דוחטורבדרך לפרופ 29/11/2019 16:24הגב לתגובה זו
- נכון צודק. (ל"ת)לחוטובלי 29/11/2019 20:53הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
