אביחי שניר
אביחי שניר

הנתונים השקריים של האוצר - "התוצר עלה, הצמיחה עלתה" - זה לא תמיד נכון

איך המסים הגבוהים על רכבים מקפיצים באופן מלאכותי את התוצר ומשפיעים על הצמיחה, בשעה שהאזרחים דווקא סובלים - משלמים הרבה כדי לעמוד בפקקים  
אביחי שניר | (27)
נושאים בכתבה צמיחה תוצר

ממשלת ישראל צריכה לקבל פרס נובל. היא גילתה איך הגדלה של הייבוא יכולה להוביל לגידול בתוצר. זאת בהחלט המצאה שראויה לפרס המכובד, מכיוון שכל מי שלמד חשבונאות לאומית, אפילו בסיסית, יודע שייבוא אמור להקטין את התוצר ולא להגדיל אותו.  הרי שמייבאים למשק מוצרים לא צריך לייצר אותם.

נכון שכמו הרבה תגליות אחרות, גם התגלית הזאת נעשתה בטעות: היא לא נעשתה כי מדינת ישראל ניסתה להגדיל את התוצר בעזרת ייבוא, אלא בגלל שלפני 60 שנים ניסו להקים בארץ תעשיית רכב, והממשלה ניסתה להגן על תעשיית הסוסיתות. אבל בכל זאת, הישג מדעי זה הישג מדעי.

השיטה שאותה מדינת ישראל גילתה נקראת מסים גבוהים על מוצר הייבוא, ביחד עם מדיניות שמוודאת שלאזרחים לא תהיה ברירה אלא לשלם את המחירים הגבוהים. רוב אזרחי ישראל לומדים להכיר את השיטה הזאת בכל פעם שהם רוכשים רכב: כמחצית מהמחיר של הרכב אלו מסים (וכשישים אחוזים מהמחיר של הדלק), אבל מכיוון שלרובנו אין דרך נוחה אחרת להגיע לעבודה, כמעט כולם משלמים את המחיר בשביל הזכות לעמוד בפקק.

מבחינת ממשלת ישראל ההמצאה הזאת פותרת שתי בעיות במחיר של אחת: גם מביאה לכך שכמעט כל רבעון שר האוצר יכול להודיע שהתוצר גדל (כתוצאה מגידול במסים), וגם מאפשרת לממשלה לממן כל מיני הוצאות שמתאימות לראש הממשלה ולשרים (הכול חוץ מהגדלת ההוצאות על תחבורה ציבורית, כמובן).

יש לה גם כמה עלויות כמובן. ראשית, היא מרוששת את האזרחים שנאלצים לשלם מחיר גבוה עבור מוצר שיכול היה להיות הרבה יותר זול. שנית, זה יוצר עיוותים במדידת התוצר. מכיוון שהשינויים בתוצר רגישים מאד לשינויים בכמות הרכבים הנמכרים, כל החלטה של הממשלה שגורמת לשינוי בתזמון של ייבוא הרכבים גורמת לעליות וירידות חריפות בתוצר, שמקשות על חיזוי וניהול המדיניות הממשלתית.

השנה לדוגמא, הצמיחה ברבעון הראשון הייתה 4.5%, בשני היא נפלה ל- 0.8%, ברבעון השלישי היא עלתה ל- 4.1% וברבעון הבא היא תיפול שוב. לרוע המזל, שרי האוצר עדיין לא הפנימו את התנודתיות הזאת, ולכן הם מנסים להגדיל הוצאות בכל פעם שהתוצר עולה, ואחר כך הם מתפלאים שנוצר גירעון כשהתוצר יורד.

אבל הסיבה האמיתית שבגללה ההמצאה הישראלית ראויה לפרס, הוא העובדה שישראל לא לבד. ההחלטות של הנשיא טראמפ להטיל מסים על תוצרת סינית, הן הגרסה האמריקאית של הפטנט הישראלי. עבור הצרכנים האמריקאים, אין תחליפים טובים לרוב המוצרים שעליהם יוטל המכס, ולכן הם ישלמו עליהם גם אם המחיר שלהם יהיה קצת יותר גבוה. העלייה הזאת במחירים תירשם כולה כגידול בתוצר האמריקאי. לכן גם אם המכסים לא יעודדו אף חברה לפתוח מפעלים בארה"ב, כל עלייה במכסים תורמת לגידול בתוצר בארה"ב.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כך שמבחינת טראמפ, עלייה במכסים היא הצלחה ודאית, כיוון שברגע שהוא מטיל מכסים, הוא מבטיח גידול בתוצר, ואין דבר שתורם לפופולריות של נשיא אמריקאי יותר מצמיחה מהירה בתוצר. ולפחות כל עוד הריבית נמוכה והצרכנים יכולים לקחת הלוואות כדי לשלם את המחירים שעולים, גם הצרכנים לא יתלוננו. כמה טוב שהראש היהודי ממציא לנו פטנטים.

 

ד"ר אביחי שניר

תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    לול 08/12/2019 00:16
    הגב לתגובה זו
    תלמדו כלכלה לפני שאתם זורקים משפטים דביליים באוויר
  • ייבוא לא מעלה תוצר. מסים על ייבוא נכללים בחישוב התמ"ג. (ל"ת)
    כלכלן 08/12/2019 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    פרופ. אלטמן 07/12/2019 10:54
    הגב לתגובה זו
    יש עשרות פרמטרים שלא מדדת ..כמו היצוא עבר השנה את ה120 מיליארד למשל
  • 18.
    כלכלן 03/12/2019 21:15
    הגב לתגובה זו
    בישראל קניית רכב על ידי חברות בליסינג נחשבת השקעה ולכן גידול בתוצר. סליחה אבל כל הנקודה בכתבה היא טעות אחת גדולה
  • כלכלנית 08/12/2019 10:15
    הגב לתגובה זו
    מיסוי על ייבוא נכלל בחישוב התמ"ג, ולכן פיקים בצריכת רכבים משנים את התמ"ג בצורה קיצונית: ברבעון מסוים הצמיחה 0.8, כי הייתה האטה בקניית רכבים וברבעון אחר הצמיחה עלתה ל- 4.5, כי קנו הרבה רכבים. בלמ"ס מפרסמים נתוני צמיחה גם ללא מיסים על ייבוא, והם די יציבים ללא תזוזות קיצוניות.
  • 17.
    משה 03/12/2019 14:04
    הגב לתגובה זו
    אז איך תסביר את העובדה שכל פיש במדינה הזו מסתובב עם רכב חדש יוקרתי שכל אזרח אירופי היה מת שיהיה לו ואיך כל זוג צעיר או משפחה משלמים מליונים רק כדי לקנות דירה מצ'וקמקת
  • 16.
    הכותב טוען שמכסים על יבוא זה פטנט ישראלי??!! (ל"ת)
    די לקשקושים 03/12/2019 11:16
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    התחרות בהשמצת הממסד היא תופעה חדשה שנולדה מהשפה הארסית (ל"ת)
    של השמאל 03/12/2019 10:17
    הגב לתגובה זו
  • אזרח 05/12/2019 12:13
    הגב לתגובה זו
    אתה מפנים שהימין כבר ממסד . לא סתם ממסד אלא ממסד מסואב ומתועב. בגין אף פעם לא תקף את ממסד מפאי? זכורות ההתקפות הארסיות שלו מאז קום המדינה .
  • 14.
    קרלוס 03/12/2019 08:47
    הגב לתגובה זו
    כךהתלג עולה ???? מזבלים לנו את השכל בשביל להאדיר את "ההצלחה" הפנומנלית של הקלקלה במדינת ביבייהו...!!! אנשים בגיל 80+ צריכים לעבוד כי "הפנסיה" מספיקה לחצי-חודש !!!
  • 13.
    פופוליסט 02/12/2019 17:15
    הגב לתגובה זו
    מדינת ישראל לא שונה ממדינות אחרות בחישובי התלג תמג צמיחה ושות'. הניסיון להציג תהליך קיים מזה עשרות בשנים כפטנט אותו גילה האוצר לפי הכותב...מעורר תעוקה.... הצמיחה היא צמיחה...המכירות של רכבים הן חלק מהצמיחה וההשקעות... היה..יהיה...ולא השתנה. הצגת השתאות בדברי הכותב..כאילו באה לתרום חדש....או פופוליזם בהתגלמותו
  • 12.
    תמשיכו לקנות רכבים כדי שלא יעלו לי את הבלו (ל"ת)
    קמצן 02/12/2019 15:52
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    והמדד לא מהונדס ? (ל"ת)
    עמי 02/12/2019 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    דני 02/12/2019 14:49
    הגב לתגובה זו
    הכותב טוען שבישראל המיסוי על הרכב תורם משמעותית לצמיחה. בארצות הברית שמעלה מכסים ועל כן מקטינה היבוא גם כן זה תורם לצמיחה ? אולי הכותב יבהיר מה אתה מציע לעשות במקום סתם לבקר?
  • אזרח 05/12/2019 12:15
    הגב לתגובה זו
    ממסד טראמפ פותר הכל על ידי העלאת מכסים. דופק את האמריקאים וטוען שיש עלייה בצמיחה . וטיפשים כמוך קונים את זה
  • 9.
    הכותב יזם נדל"ן אם הכלכלה כושלת תמכור מייד את כל הנכסים (ל"ת)
    אריה 02/12/2019 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כתבה עם ריח אישי ולא אובייקטיבי (ל"ת)
    ארי 02/12/2019 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    סוחר סקרן 02/12/2019 12:35
    הגב לתגובה זו
    הכל מצויין, אבל לא הבנתי איך לטענתך, גידול במיסים מביא לגידול בתוצר. הרי כל מי שלמד חשבונאות לאומית בסיסית, גידול במיסים מקטין את התוצר. אם את זה אוכל להבין, הרי שהכתבה עיניינית.
  • בכלל שבכל מצב קונים רכב, זה קשיח, אז המסים מגדילים תוצר (ל"ת)
    גידי 02/12/2019 14:51
    הגב לתגובה זו
  • תודה (ל"ת)
    סוחר סקרן 02/12/2019 17:37
  • 6.
    כל פעם מחדש 02/12/2019 12:19
    הגב לתגובה זו
    אם הסינים מזייפים נתונים כלכליים (ועדיין מראים על האטה) אז למה ישראל ואמריקה לא יכולות ?
  • 5.
    לא מבין הרבה 02/12/2019 12:17
    הגב לתגובה זו
    הרי מתוכננת העלאת מס על כלי רב היברידיים, דבר שגורם להתנפלות (שוב) על כלי רכב לקראת סוף השנה, ולכן גם ברבעון 4 יראה שהצמיחה ממשיכה. השקר ממשיך לעבוד
  • 4.
    קוטר 02/12/2019 11:57
    הגב לתגובה זו
    בארה"ב בשפל 3.6%. התוצר לנפש בארה"ב ובישראל בשיא 66000 דולר ו 45000 דולר בהתאמה. ימותו הקנאים הקומוניסטים למינהם (סוציאליסטים גלובליסטים פרוגרסיבים). להם ונצואלה ורוסיה זה פשוט הם לא ישמו נכון את התורה. יחי הקפיטליזם. כולם נהנים בסוף. גם העניים.
  • האבטלה זה הבלוף הגדול יותר!!! (ל"ת)
    זיו 02/12/2019 13:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רועי 02/12/2019 11:43
    הגב לתגובה זו
    בקרוב הקריסה
  • 2.
    בוזי 02/12/2019 11:33
    הגב לתגובה זו
    אין כדאיות לייצא שתשומות הייצור בשקלים והתקבולים באירו ובדולר נשחקו העשרות אחוזים. נסיים בצמיחה שלילית
  • 1.
    ארי 02/12/2019 11:29
    הגב לתגובה זו
    לפי מה שפורסם שללא הגידול במלאי והגידול בהוצאות הממשלה, הצמיחה היתה מינוס 2.1%.
יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.

יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.