אילן ארד קשת
צילום: יחצ

השקעה בנפט לא מתאימה למשקיעים לטווח ארוך - הנה הסיבות

רגיעה במלחמת הסחר בין סין לארה"ב עשויה להצית ראלי במחירי הנפט. הבעיה היא שההשקעה בנפט כרוכה בעלויות יקרות והיא סובלת מתנודתיות גבוהה
אילן ארד קשת | (9)

הטלטלה במחירי הנפט מיוחסת לאחרונה לחששות מהאטה בצמיחה בעקבות מלחמת הסחר וכפועל יוצא חשש מירידה בדרישה העולמית לנפט. הורדות הריבית האחרונות של הפד האמריקאי ותוכניות התמריצים של הכלכלה הסינית, יחד עם אספקת נפט בעייתית מכיוון וונצואלה איראן ולוב או קיצוץ התפוקה של ארגון אופ"ק יכולים לדחוף את מחיר החבית חזרה מעלה. בנוסף לכך, שיפור או פתרון מלחמת הסחר בין סין לארה"ב יכול להצית ראלי למול המצב הנוכחי של תפוקה מול אספקת הנפט בעולם.

ברבעון האחרון של 2018 צלל מחיר חבית נפט מרמות של כ-75 דולר לחבית לשפל של 43 דולר, זאת ברקע לציפיות שונות (שהתבדו) למיתון בשנת 2019 כפי שניתן היה לצפות מעקום התשואות ההפוך שהיה באג"ח של ארה"ב. יחד עם התיקון של השווקים מתחילת השנה וירידה בציפיות למיתון, תיקן מחיר חבית הנפט את מחירו עד לרמת מחירים של 66 דולרים בחודש מאי וחודש יוני כבר חזר להגדרה של שוק דובי עם ירידה של מעל 20% מרמת המחירים של חודש מאי.

 

בהתחשב בעלויות ההשקעה בנפט - האם זו הזדמנות השקעה?

בנוסף לכך שמחיר הנפט הוא תמיד בין הציפיות של השווקים לפוליטיקה ישנם מספר דברים נוספים שכדאי לדעת לפני שמשקיעים בנכס עוקב זה או אחר על מחיר החבית.

בניגוד לרכישת מניה או אג"ח כאשר רוכשים נכס בורסאי העוקב אחר מחיר הנפט הוא יורכב מחוזים על מחיר החבית ואינו מחזיק את הסחורה עצמה, לא מדובר ברכישה של חביות שעומדות במשמרת לטובת הנכס הבורסאי אלה בחוזים עתידים אשר מחירם משקללים גורמים שונים, סך הגורמים הללו נקראים "cost of carry – עלות נשיאה". עלויות הנשיאה משקללות למחיר החוזה את שווי הריבית האלטרנטיבית, עלות אחסון והובלה של הסחורה, עלויות ביטוח הסחורה ועליות נוספות של תקופת החזקת הסחורה שיחושבו לפי אורך חיי החוזה על הסחורה. בנוסף לכך תמיד יש להתחשב בעלות המכשיר עצמו, המכשיר הנפוץ ביותר שהוא ה-ETF-USO מדובר בעלות שנתית של כ0.73% שנתי.

במצב עולם תקין החוזים על הנפט יסחרו ב-"contango" – "קונטנגו" הוא מצב המתאר מחיר חוזה גבוה יותר ממחיר ה-"ספוט" של הסחורה עצמה מכיוון שהוא נדרש לשקלל את "עלות הנשיאה". 

בפועל, מחיר החוזה יהיה גבוהה מאופן משמעותי ממחיר הספוט בתחילת חיי החוזה ויתקרב אליו לקראת הפקיעה. מכאן יש להבין כי במכשירים המחזיקים חוזים על מחיר הנפט, אנחנו המשקיעים במכשיר נשלם באופן כמעט קבוע את עלויות הקונטנגו. לפרקי זמן קצרים יחסית ולעיתים נדירות יותר מצב המסחר בחוזים יהיה ההפך מקונטנגו, מצב זה נקרא "backwardation" – "פיגור" או היפוך.

מצב זה נוצר לרוב עקב לחצים נקודתיים של ביקוש למול צפי למחיר חבית נמוך יותר בעתיד. במצב "פיגור" למעשה אנחנו כמשקיעים נרוויח כל פעם שמכשיר ההשקעה שלנו מגלגל קדימה חוזה שפקע לחוזה עתידי חדש.

הפער בין מחיר הנפט התאורטי לעלויות ההשקעה בפועל

הגרף מראה את מחיר חוזה הנפט  (הקו העליון הכהה) שהונפק בחודש יוני 2015 ויפקע לקראת סוף השנה, מאז הנפקת החוזה מחירו ירד קצת יותר מ2%. למול מחיר החוזה ניתן לראות כי מכיר ה-ETF-USO (הקו התחתון הבהיר) המחזיק מגלגל חוזים מדי חודש ירד בתקופה הזו כ-18%, ההפרש של 16% הללו מיוחסת מעט לעלות השנתית של המכשיר שהיא כ-0.7% ובעיקר לעלות הנשיאה ה-"קונטנגו". ככול שנבחן את מחיר החוזה למול מחיר הUSO על טווחי זמן ארוכים יותר נגלה שחיקה מהותית יותר של מחיר ה-USO למול בחינה רציפה של החוזה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

  

האם חשיפה למחיר הנפט באמצעות חוזים מתאימה להשקעה לטווח ארוך?

חד משמעית לא. לא ניתן להתייחס לרכישה של נכסים אלו כהשקעה שכן השחיקה עקב העלויות הגבוהות לאורך הזמן תשחק את "ההשקעה" שלנו עד דק, בפועל ניתן לראות גם דילול המשקיעה שבפועל ולאורך זמן יחזיק במספר פחות יותר חוזים על יחידות השקעה שרכש במכשיר המחקה. מכשירים אלו הם כלי עבודה בלבד לגידור והגנה על חלק מתיק השקעות רחב יותר ומתאימים לטווחי זמן קצרים בלבד.

אז עד שתחליטו לעמיד חבית נפט בחצר להשקעה לטווח הארוך, או עד שתזדקקו לאספקת נפט על מנת לזקק ולמכור, מחיר הנפט בגדר "לראותו בלבד".

 

אילן ארד קשת הוא מנכ"ל יצירה בית השקעות. אין לראות באמור המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג. המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו. החברה ו/או הכותב מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אינעל DNR 29/11/2019 22:47
    הגב לתגובה זו
    מנית נפט אמריקאית למשקיעים עם עצבים מברזל...
  • 6.
    נדי 29/11/2019 14:24
    הגב לתגובה זו
    הכתבה ברורה וחשובה , אבל קצת עריכה לשונית לא תזיק על מנת שנתייחס ברצינות לכתוב, במקום להניח שנכתב ע"י ילד.
  • 5.
    dw 29/11/2019 10:44
    הגב לתגובה זו
    כמו שאתם שורפים כמה אלפי שקלים מדי שנה על ביטוח הרכב שלכם ככה יש עלות "ביטוח" בחוזי נפט. זה הכל. לכן מי שמשקיע בחוזי נפט(לונג) צריך לקחת בחשבון תשלום "ביטוחי" מסויים. אם יקרה אירוע "ביטוחי" - ברכב תאונה ח"ח ובנפט עלייה - הרווחתם. אם לא יקרה (נפט נשאר קבוע או אפילו יורד) ? הפסדתם. פשוט.
  • 4.
    ראובן 29/11/2019 09:05
    הגב לתגובה זו
    אבל זה עושה רושם. מחיר הנפט מתנדנד לפי גחמות של טראמפ או לפי טרוף של האירנים. עכשיו תראה אם תתפוס אותו בעלייה או ירידה וכך או שתרוויח או שתפסיד . וכל שאר המילים המפוצצות הן בילבול מוח מוחלט
  • שמוליק 30/11/2019 01:03
    הגב לתגובה זו
    תקרא שוב פעם את הכתבה.כניראה שלא הבנת...
  • 3.
    ישראלים 29/11/2019 07:50
    הגב לתגובה זו
    יש לקחת בחשבון שתקופת החורף נכנסת לתהליך שבו יהיה ביקושים גדולים לכל מוצרי הדלקים ויחד עם זאת מחירי המניות שנמצאים בשפל יצאו לעליות חדות לתיקון לאור הפיגור הגדול בשערי המניות הללו .
  • 2.
    לא הבנתי כלום 29/11/2019 07:32
    הגב לתגובה זו
    אם רוצים לקנות אנרגיה יש xle ויש מניות של חברות נפט שצמודות למחיר הנפט
  • מה היא אומרת? 29/11/2019 14:18
    הגב לתגובה זו
    אם תקנה במחיר 60 דולר ותמכור אחרי שנה במחיר של 60 דולר עדיין תהיה מופסד באחוזים לא מעטים. XLE זה סל של מניות והוא מתנהג ככזה. הוא אמנם מושפע ממחיר הנפט אבל הוא ממש לא מייצג את מחיר הנפט.
  • 1.
    יפה 29/11/2019 06:01
    הגב לתגובה זו
    וכל הכבוד,אזהרה במקום!דברי עינת!,
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.