מטוס תעופה תיירות . בואינג 737
צילום: בואינג

בואינג בבעיה, ולא רק בגלל סוגיית בטיחות המטוסים שלה

למרות שרוב הסקטור הפרטי בארה"ב עבר בשנים האחרונות לקרנות פנסיה מוגדרות תרומה, בענקית התעופה קרן הפנסיה היא עדיין מסוג DB, דבר שיוצר אתגר עצום. החברה תצטרך לבצע הפרשה בדו"חות הקרובים
עמית נעם טל |

"הזדקנות האוכלוסייה" איננה רק בעיה דמוגרפית, אלא בעיה המתפשטת גם לתפקוד של הכלכלה המקומית. בכתבות האחרונות תיארנו את כיצד השינויים הדמוגרפים בארה"ב יוצרים אתגר עצום עבור שירותי הרווחה ומערכות הפנסיה הציבורית, אך חשוב לציין כי משבר הפנסיה בארה"ב משפיע גם על החברות הגדולות בארה"ב.

 

ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) היא אחת מאותן חברות שנמצאת בבעיה. למרות שרוב הסקטור הפרטי בארה"ב עבר בעשורים האחרונים לקרנות פנסיה המוגדרות לפני תרומה  (defined contribution), קרן הפנסיה שמעניקה בואינג לרוב עובדיה עדיין מוגדרת זכויות (defined benefit  או בקיצור DB). המשמעות הפרקטית, החברה לא יכולה לבצע איזון אקטוארי ולהוריד את הזכויות המגיעות לפורשים. 

נכון לסוף הרבעון האחרון, שווי ההתחייבויות הנוכחי של קרן הפנסיה של החברה מסתכם ב-14.8 מיליארד דולר. אך נתון זה צפוי לזנק בסוף הרבעון הקרוב בעקבות הצניחה בריביות בשנה האחרונה. החישוב הנ"ל מתייחס לריבית היוון של 4.2%, כאשר בחברה משנים רק בסוף השנה (31.12) את נתון זה. נתון זה מצטרף לחוב ארוך טווח של 14.8 מיליארד דולר שנושאת החברה. 

נכון לסוף 2018, כ-48% מהקרן פנסיה של החברה מושקעת בשוקי האג"ח, כ-33% בשוקי המניות וכ-9% בשוק הנדל"ן. בקרן מצפים להשיג תשואה שנתית של 6.8% מתיק השקעות זה. בהקשר זה נציין כי בחברה קיבלו החלטה במהלך 2017 להעביר כ-3.5 מיליארד דולר מהחזקות בשוקי האג"ח לטובת השקעה במניות של החברה. 

לנוכח נתונים אלו, בבואינג הצטרפו לאחרונה לחברת ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) והודיעו על הקפאת הזכויות של עובדיה. בדומה לקרנות הפנסיה הציבוריות, ירידות בשוקי המניות צפויות לגרום להחרפת הבעיה. 

נתונים אלו הופכים את האירועים האחרונים סביב מטוסי ה-737 מקס למשמעותיים הרבה יותר. הכנסות החברה הסתכמו ברבעון האחרון ב-19.98 מיליארד דולר, ירידה של 21% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, כאשר קרקוע מטוסי ה-737 של החברה ממשיך להעיב על התוצאות. 

מסירות מטוסי החברה המסחריים הסתכמו ברבעון האחרון כ-62 מטוסים בלבד, ירידה של כ-67% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בסיכום 9 החודשים האחרונים, החברה מסרה כ-301 מטוסים מסחריים, ירידה של 47% לעומת התקופה המקבילה ב-2018, כאשר חוסר הפתרון בנוגע למטוסי החברה ממשיך להעיב על ביצועי החברה. בשורה התחתונה, החברה רשמה רווח נקי (GAAP) של 1.16 מיליארד דולר או 2.05 דולר למניה, ירידה של 51% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. 

קיראו עוד ב"גלובל"

קופת המזומנים של החברה עמדה ברבעון האחרון על 10.9 מיליארד דולר, אך תזרים המזומנים החופשי של החברה היה שלילי ועמד על 2.89 מיליארד דולר, לעומת תזרים של 4.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. המשמעות: החברה צריכה לפתור במהירות האפשרית את המשבר סביב מטוסי ה-737, אחרת יתחילו השאלות בנוגע למצב הנזילות של החברה והיכולה שלה להתמודד עם . ידיעות כמו הערב בוודאי שלא תורמות

לכתבה הראשונה בסדרה: מה יקרה כאשר 1 מתוך 4 אזרחים יגיע לגיל הפנסיה?

לכתבה השנייה בסדרה: העיוות הגדול של קרנות הפנסיה בארה"ב וההשפעה על התנהלות שוקי המניות היום.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.