רבל: "העלייה בהכנסות, תוצאה של בניית צבר הזמנות שימשיך לגדול"
תעשיית הרכב היא תעשיה סקסית. היצרניות הגדולות מוכרות לנו חלומות ומייצרות לנו פיתרונות לכל סוג שינוע שאפשר להעלות על הדעת. מה שפחות סקסי, הן התעשיות שמאחורי הקלעים, אלא שמייצרות את המוצרים עבור הספקים של יצרניות הרכב, שבלעדיהן אין לנו ולא יהיו את הרכבים המודרניים כפי שאנחנו מכירים אותם.
אחת מאותן חברות היא חברת רבל 2.12% . חברה גלובלית עם 3 מפעלים בארץ ובמספר ארצות נוספות, בהן ארצות הברית וסין, שעוסקת בפתרונות פלסטיק לתעשיית הרכב ושממוקמת בקיבוץ רביבים בדרום. חברה נסחרת בשווי שוק של כ-774 מיליון שקל.
מה החברה עושה? היא מתמחה בשני מוצרים מרכזיים. חטיבה אחת עוסקת בהפחתה משקלית של רכבים. החטיבה השנייה עוסקת בשסתומים ומערכות שטיפה פנימיים בתוך הרכב.
לאור תוצאותיה הטובות של החברה, שמנייתה מזנקת היום בכ-15%, ראיינו את מנכ"ל החברה, ניר אלימלך, כדי להבין מה האסטרטגיה של החברה, לאן היא הולכת ואיך היא מושפעת מהתנודות העולמיות בשוק הרכב ומלחמת הסחר.
איך אתה מסביר את הקפיצה המשמעותית בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד?
"אנחנו רואים את זה כפירות שבשלו לאורך מספר רבעונים. אנחנו משקיעים הרבה עבודה כדי לייצב את החברה. והפירות מתחילים לנצנץ על העץ. האמת היא שלאורך זמן מיתנו את צבר ההזמנות כדי להגיע ליציבות תפעולית".
- רבל זינקה לאור עלייה ברווחיות ולמרות ירידה בהכנסות
- רבל זכתה בחוזה בהיקף 120 מיליון אירו לאספקת חלקים לרכב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך בנויה החברה?
"יש לנו שתי חטיבות. החטיבה של הפחתה משקלית, שם השוק גדל בצורה פנטסטית, שעולה גם בגלל כל השוק של הרכבים החשמליים. החטיבה השנייה היא חטיבת אוורור של מיכלי דלק בעיקר. זה שוק נישה.
"במצב השוק העולמי כיום, ישנם 5 יצרנים שמייצרים 80% ממיכלי הדלק בעולם ועוד 5 יצרנים מייצרים 80% מהשסתומים. אנחנו ביניהם".
איך מגדילים את הביקושים?
"כל פעם שיש רגולציות חדשות בתחום אוורור מיכלי דלק, ויש כאלה לא מעט, הביקושים בבת אחת מזנקים. כל דרישה מגדילה את הערך המוסף של המוצרים והכנת פלטפורמות שמגדילה את הכמויות.
"בשלוש השנים האחרונות רבל מגדילה את הסכמי המסגרת בשל רגולציה בשוק הסיני. הייתה הסתערות עלינו מהשוק הזה, כי השסתומים שלנו מתאימים לרגולציה החדשה. שם עושים מה שאומרים להם. זו מהווה תרומה משמעותית לביקושים אצלנו".
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
איך משפיעה עליכם מלחמת הסחר?
"מבחינתנו היא לא השפיעה עלינו במובן של לקבל עבודה. מבחינת עלויות, כדי להתחמק מהמכסים, בגלל שיש לנו מפעל בסין ומפעל בארצות הברית, העברנו ייצור ממפעל למפעל כדי לא להיחשף מבחינת עלויות. עשינו בעצם אלוקציה דו כיוונית בידע".
ומה עם הצפי לירידה ברכישת רכבים בעולם, משפיע?
"אנחנו מסתכלים על הטווח הארוך. אנחנו מסתמכים על מאגרי מידע, עליו אנחנו בונים את כל התחזיות והאסטרטגיות שלנו מה יהיה בעוד 15 שנה. הצפי הוא שהשוק ימשיך להתפתח. בכל מקרה, כרגע הייתה ירידה בשוק הרכב העולמי, אנחנו לא הרגשנו אותה בכלל".
איך מפוזר הפורטפוליו שלכם, אתם מסתמכים על לקוח גדול מרכזי?
"בגדול, בשתי החטיבות, אנחנו לא נשענים על לקוח אחד גדול. אלא על כמה. אבל יש עליות וירידות. אם בעבר, פולקסווגן היה לקוח גדול, אז עכשיו זה התקזז, אבל יונדאי החליף אותו. יש עוד דוגמאות כמובן, כמו ב.מ.וו ומרצדס ועוד ועוד.
"לשמחתנו אין לנו תלות בלקוח מסוים. אנחנו לא מוכרים ליצרני הרכב אלא לספקים שלהם. בגלל שזה מפוזר על הרבה פלטפורמות. אנחנו לא כל כך רגישים לתנודות בביקושים".
איך בונים צבר הזמנות?
"מה שמייחד את הסקטור, זה שברגע שנבחרנו לפרויקט, אנחנו מספקים את המוצרים של הפלטפורמה לכל אורך הפרויקט. אם יש פס ייצור שנמשך 10 שנים, אנחנו נספק לו את המוצרים שלנו ל-10 שנים. יותר מזה, לא יחליפו אותך אלא אם כן יש לך תקלת איכות חמורה או שעצרת את פס הייצור. ברגע שרכשת את אמונן של חברות בתחום, הן ימשיכו איתך גם לפרויקטים נוספים".
מה האיום הגדול ביותר על התעשייה?
"האיומים שלנו הם תמיד אותם איומים. תקלות איכות שתביא לריקול גדול. השבתה של פס ייצור היא איום. גם פריצות דרך טכנולוגיות משמעותיות בתחום הרכב האוטונומי יכול לאיים – אבל בינתיים עוד לא הייתה כזו".
איפה אתה רואה את החברה עוד 5 שנים
"לחברה שלנו יש ביקושים, אם יש היום חשיבה על מערכות קירור לרכב ועל שסתום חדש, אנחנו נקבל את הבקשה ונייצר לה פלטפורמה מתאימה. אנחנו תמיד חושבים גם איך כדאי לייצר את העסק הבא.
- 2.איציק 25/11/2019 08:03הגב לתגובה זולפני שנה פתאום ריקול, המניה צללה ב 50% , בקיצור עד שרואים שם רווח....
- 1.תותחים! (ל"ת)אלי 24/11/2019 15:48הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiהדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?
צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה
אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.
ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40.
ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".
בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים.
- המשקיע הגדול ביותר של אנבידיה מוכר מניות ב-150 מיליון דולר
- היום שאחרי באפט - מה תעשה ברקשייר עם קופת המזומנים העצומה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל.
ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.
