רבל: "העלייה בהכנסות, תוצאה של בניית צבר הזמנות שימשיך לגדול"
תעשיית הרכב היא תעשיה סקסית. היצרניות הגדולות מוכרות לנו חלומות ומייצרות לנו פיתרונות לכל סוג שינוע שאפשר להעלות על הדעת. מה שפחות סקסי, הן התעשיות שמאחורי הקלעים, אלא שמייצרות את המוצרים עבור הספקים של יצרניות הרכב, שבלעדיהן אין לנו ולא יהיו את הרכבים המודרניים כפי שאנחנו מכירים אותם.
אחת מאותן חברות היא חברת רבל 0.33% . חברה גלובלית עם 3 מפעלים בארץ ובמספר ארצות נוספות, בהן ארצות הברית וסין, שעוסקת בפתרונות פלסטיק לתעשיית הרכב ושממוקמת בקיבוץ רביבים בדרום. חברה נסחרת בשווי שוק של כ-774 מיליון שקל.
מה החברה עושה? היא מתמחה בשני מוצרים מרכזיים. חטיבה אחת עוסקת בהפחתה משקלית של רכבים. החטיבה השנייה עוסקת בשסתומים ומערכות שטיפה פנימיים בתוך הרכב.
לאור תוצאותיה הטובות של החברה, שמנייתה מזנקת היום בכ-15%, ראיינו את מנכ"ל החברה, ניר אלימלך, כדי להבין מה האסטרטגיה של החברה, לאן היא הולכת ואיך היא מושפעת מהתנודות העולמיות בשוק הרכב ומלחמת הסחר.
איך אתה מסביר את הקפיצה המשמעותית בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד?
"אנחנו רואים את זה כפירות שבשלו לאורך מספר רבעונים. אנחנו משקיעים הרבה עבודה כדי לייצב את החברה. והפירות מתחילים לנצנץ על העץ. האמת היא שלאורך זמן מיתנו את צבר ההזמנות כדי להגיע ליציבות תפעולית".
- רבל זכתה בחוזה בהיקף 120 מיליון אירו לאספקת חלקים לרכב
- החשיפה של רבל למט"ח פגעה בה - והמניה קרסה אתמול ב-19%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך בנויה החברה?
"יש לנו שתי חטיבות. החטיבה של הפחתה משקלית, שם השוק גדל בצורה פנטסטית, שעולה גם בגלל כל השוק של הרכבים החשמליים. החטיבה השנייה היא חטיבת אוורור של מיכלי דלק בעיקר. זה שוק נישה.
"במצב השוק העולמי כיום, ישנם 5 יצרנים שמייצרים 80% ממיכלי הדלק בעולם ועוד 5 יצרנים מייצרים 80% מהשסתומים. אנחנו ביניהם".
איך מגדילים את הביקושים?
"כל פעם שיש רגולציות חדשות בתחום אוורור מיכלי דלק, ויש כאלה לא מעט, הביקושים בבת אחת מזנקים. כל דרישה מגדילה את הערך המוסף של המוצרים והכנת פלטפורמות שמגדילה את הכמויות.
"בשלוש השנים האחרונות רבל מגדילה את הסכמי המסגרת בשל רגולציה בשוק הסיני. הייתה הסתערות עלינו מהשוק הזה, כי השסתומים שלנו מתאימים לרגולציה החדשה. שם עושים מה שאומרים להם. זו מהווה תרומה משמעותית לביקושים אצלנו".
- אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה
- אהרון פרנקל מגדיל שוב את אחזקתו בתמר פטרוליום – נותר ללא מתחרים בקרב על השליטה אחרי שרק אתמול ר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המדדים ירדו 2% במחזור של 4.2 מיליארד שקל - ת"א סימנה את...
איך משפיעה עליכם מלחמת הסחר?
"מבחינתנו היא לא השפיעה עלינו במובן של לקבל עבודה. מבחינת עלויות, כדי להתחמק מהמכסים, בגלל שיש לנו מפעל בסין ומפעל בארצות הברית, העברנו ייצור ממפעל למפעל כדי לא להיחשף מבחינת עלויות. עשינו בעצם אלוקציה דו כיוונית בידע".
ומה עם הצפי לירידה ברכישת רכבים בעולם, משפיע?
"אנחנו מסתכלים על הטווח הארוך. אנחנו מסתמכים על מאגרי מידע, עליו אנחנו בונים את כל התחזיות והאסטרטגיות שלנו מה יהיה בעוד 15 שנה. הצפי הוא שהשוק ימשיך להתפתח. בכל מקרה, כרגע הייתה ירידה בשוק הרכב העולמי, אנחנו לא הרגשנו אותה בכלל".
איך מפוזר הפורטפוליו שלכם, אתם מסתמכים על לקוח גדול מרכזי?
"בגדול, בשתי החטיבות, אנחנו לא נשענים על לקוח אחד גדול. אלא על כמה. אבל יש עליות וירידות. אם בעבר, פולקסווגן היה לקוח גדול, אז עכשיו זה התקזז, אבל יונדאי החליף אותו. יש עוד דוגמאות כמובן, כמו ב.מ.וו ומרצדס ועוד ועוד.
"לשמחתנו אין לנו תלות בלקוח מסוים. אנחנו לא מוכרים ליצרני הרכב אלא לספקים שלהם. בגלל שזה מפוזר על הרבה פלטפורמות. אנחנו לא כל כך רגישים לתנודות בביקושים".
איך בונים צבר הזמנות?
"מה שמייחד את הסקטור, זה שברגע שנבחרנו לפרויקט, אנחנו מספקים את המוצרים של הפלטפורמה לכל אורך הפרויקט. אם יש פס ייצור שנמשך 10 שנים, אנחנו נספק לו את המוצרים שלנו ל-10 שנים. יותר מזה, לא יחליפו אותך אלא אם כן יש לך תקלת איכות חמורה או שעצרת את פס הייצור. ברגע שרכשת את אמונן של חברות בתחום, הן ימשיכו איתך גם לפרויקטים נוספים".
מה האיום הגדול ביותר על התעשייה?
"האיומים שלנו הם תמיד אותם איומים. תקלות איכות שתביא לריקול גדול. השבתה של פס ייצור היא איום. גם פריצות דרך טכנולוגיות משמעותיות בתחום הרכב האוטונומי יכול לאיים – אבל בינתיים עוד לא הייתה כזו".
איפה אתה רואה את החברה עוד 5 שנים
"לחברה שלנו יש ביקושים, אם יש היום חשיבה על מערכות קירור לרכב ועל שסתום חדש, אנחנו נקבל את הבקשה ונייצר לה פלטפורמה מתאימה. אנחנו תמיד חושבים גם איך כדאי לייצר את העסק הבא.
- 2.איציק 25/11/2019 08:03הגב לתגובה זולפני שנה פתאום ריקול, המניה צללה ב 50% , בקיצור עד שרואים שם רווח....
- 1.תותחים! (ל"ת)אלי 24/11/2019 15:48הגב לתגובה זו

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?
המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל
המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף
את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.
בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה,
כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.
מי הוביל את המכירות?
מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו.
מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21% , בנק הפועלים פועלים 0.66% , אל על אל על 2.32% , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54% והפניקס הפניקס 2.11% , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.
- הכסף ה'טיפש' מתגלה כחכם: המשקיעים הפרטיים גברו על וול סטריט במשבר האחרון
- פיימנט תעניק לקרן הפנסיה הותיקה עמיתים אופציות בפרמיה של 28%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל
קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות.
המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים.
פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית.
הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר.
- לא רק מימושים: פימי רוכשת שליטה משותפת בכרמקס ב-85 מיליון דולר
- פימי ממשיכה לממש בעשות: מכרה 240 מיליון שקל למוסדיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).