אנרגיה מתחדשת
צילום: Istock

המניות המומלצות בתחום האנרגיה הסולארית

לאן הולך שוק האנרגיה הסולארית העולמי? אנרגיה סולארית נחשב לאחד התחומים העסקיים המתפתחים בעולם, שצפוי בעוד כשנתיים להגיע לשווי שוק גלובלי המתקרב לחצי טריליון שקל. הנה מה שצריך לדעת. סקירה
ארז ליבנה | (7)

התחום הסולארי הוא הנדל"ן המניב החדש - מדובר בשוק אינסופי שמניב תשואה נאה על ההשקעה (כפוף במקום ובסוג האנרגיה המתחדשת). בעולם של ריביות אפס (כמו היום), החברות הפועלות בתחום מתמנפות בזול ומגדילות את התשואה להון. היזמיות שגם מקימות את המתקנים הסולארים מרוויחות יותר.  

שתי המניות הבולטות בבורסה בתחום - אנלייט ואנרגיקס מטפסות בהתמדה והגיעו לשווים מרשימים.  אנלייט אנרגיה 0% זינקה ב-140% בשנה האחרונה  ופי 5 בשלוש שנים לשווי של 3 מיליארד שקל. מניית  אנרג'יקס 0%  זינקה ב-80% בשנה ופי 4 בשלוש שנים. האם זה יימשך? אף אחד לא נביא, אבל התחום הזה הולך וגדל, ויותר שחקניות נכנסות אליו.

אחת החברות המעניינות בתחום היא סולאראדג' שלמרות זינוק של 140% בשנה עדיין עשויה להיתפס אטרקטיבית.

 

הדגשנו בעבר (מספר פעמים) שמדובר בשוק בתולי (עדיין) לטוב ולרע - מצד אחד, ייתכנו שינויים גם רגולטרוים שיפיעו על הרווחים, אך מצד שני - השוק הזה גדל בצורה מרשימה  והכוונה שהאנרגיה המתחדשת תהוך לחלק מאוד משמעותי מצריכת האנריגה הכללית בכלל.

      

אנרגיות מתחדשות - מה זה?

מתוך הבנה קולקטיבית בצורך לשינוי מדיניות בנושא אנרגיות מזהמות והאחריות שלנו להעביר לדורות הבאים עולם נקי יותר, ב-2015 כל מדינות העולם הגיעו להסכמה נדירה וחתמו על הסכמי פריז, שלראשונה הגדיר מהם היעדים הגלובליים להתמודדות עם משבר האקלים והזיהום שיוצר האדם. 

גם בישראל חתמו על ההסכם. שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, קבע בשנה שעברה מדיניות שבה עד שנת 2030 סך של 17% מכלל האנרגיה במשק תהיינה תמהיל של אנרגיות מתחדשות וירוקות. כיום, האנרגיות המתחדשות המובילות מבוססות רוח ושמש. 

מצד אחד ישנן טורבינות רוח, ומהצד השני, מה שכנראה יותר רלוונטי לישראל שטופת השמש, היא האנרגיה הסולארית. בעוד אנרגיית הרוח מאוד פשוטה יחסית - דה פקטו קיימים שני סוגים של טורבינות, אנכית וורטיקלית - הטכנולוגיה סביב אנרגיה סולארית הרבה יותר מורכבת מרק פאנלים סולאריים. לכל חברה טכנולוגיה ייחודית המאפיינת אותה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות שהחלו לפתח את הטכנולוגיה הסולארית הרבה לפני הסכמי פריז - דוד השמש הוא דוגמה מובהקת לכך - ההסכם יצר סוג של "מרוץ חימוש" בין חברות המייצרות אנרגיה סולארית ואף יצר קטגוריה חדשה בשוק ההון - המניה הסולארית. 

המרוץ החל - האם אתם חלק ממנו?

ב-2022 שוק האנרגיה הסולארית צפוי להגיע לשווי של 422 מיליארד דולר. זאת לאחר שלפני 4 שנים בלבד, ב-2015, השווי נאמד ב-86 מיליארד דולר. הגידול השנתי הממוצע עומד על למעלה מ-24%. וזה כנראה לא הולך לעצור גם אחרי 2022. 

כעיקרון, הטכנולוגיה מיושמת במגוון רחב של תחומים בכל תחומי החיים, מתחבורה, בנייה - חלונות פוטו-וולטאים - תעשייה ועוד. לפי איגוד האנרגיה הסולארית של ארצות הברית, קרוב ל-250 אלף עובדים בתעשייה נכון לתחילת השנה, בלמעלה מ-10,000 חברות בתחום בארצות הברית בלבד עם השקעות הנאמדות בכ-17 מיליארד דולר בשוק האמריקאי. 

כיום, חברות סולאריות ב-50 מדינות בארצות הברית מייצרות 12 ג'יגהוואט של חשמל סולארי, כשהצפי ל-5 שנים הקרובות הוא עלייה של פי 8 והגעה ל-100GW ב-2024.

כלומר, איך שלא מסתכלים על זה, מדובר באחת התעשיות הרציניות, המתפתחות ובקרוב גם הרווחיות ביותר.

 

10 המניות הסולאריות הגדולות בעולם

מהי מניה סולארית? 

מניה סולארית היא מניה של חברה שמשקיעה חלק ניכר מעסקיה - או את כל העסק שלה - סביב תכנון וייצור של אנרגיה סולארית. כעיקרון חברות של מניות סולאריות מחולקות לשלוש: הראשונה, פיתוח טכנולוגיה חדשה הכוללת הן פיתוח סוגי תאים פוטו-וולטאים חדשים והן שיטות לאגירה של אנרגיה. השנייה, ייזום פרויקטים תשתיתיים בתחום. השלישית, היא שילוב של השתיים הראשונות. 

צריך להבין גם שכל חברה מתמקדת בפן אחר בתחום. חלק מהחברות מייצרות טכנולוגיה לשוק הפרטי וחלקן לשווקים גדולים יותר כמו מדינות. דוגמה מעניינת לכך היא מגדל השמש באשלים, שכל מי שנסע דרומה למצפה רמון או טס לאילת הבחין באורו למרחוק. המגדל פועל על מראות הליוסטטיות - מראות המתכווננות לשמש - המחזירות אור לראש המגדל ובכך מייצרות אנרגיה לייצור חשמל.

על פי אתר solar-israel, בישראל ישנן למעלה מ-120 חברות העוסקות בתחום הסולארי, בין עם בפיתוח, ייזום או אחזקה. שתיים מהמניות הידועות בתחום בישראל הן אנרג'יקס וסולגרין, שתיהן עוסקות בייזום פרויקטים בתחום. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    למה המנייה 22/01/2021 16:26
    הגב לתגובה זו
    הזאת לא נסחרת בנסדק?
  • 5.
    צומפי 21/02/2020 14:04
    הגב לתגובה זו
    שימו עין על להב שעוסקת בנדלן וסולאר המניה עומדת להתרומם ברמות
  • 4.
    אפולו פאוור (ל"ת)
    אהרון 29/10/2019 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני בטוח שכבר קראתי את הכתבה הזאת.... (ל"ת)
    fool.com 29/10/2019 17:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה קרה לאנלייט 29/10/2019 15:36
    הגב לתגובה זו
    שנה שעברה sedg עוד דשדשה השנה פרצה בגדול
  • 1.
    סוחר 29/10/2019 14:48
    הגב לתגובה זו
    עניין של ימים עד שירדו לבדיקה טכנית
  • ברור. ואחרי חודש יעלו 20 למעלה. אם תחזיק לט"א לא תתרגש (ל"ת)
    נחום 01/11/2019 14:18
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.