זוהר לוי Seedo
צילום: יח"צ

Seedo מחפשת רוכש - החברה נמצאת בסכנת פירוק

חברת סטארטאפ הקנאביס הישראלי אשר פיתחה רובוט לגידול קנאביס שעורר התלהבות בתעשיית הראפ בארה"ב, לא הצליחה לגייס כספים למימון המשך פעילותה ונמצאת על סף הסדר חוב
ערן סוקול | (7)

חברת סטארטאפ הקנאביס הישראלי Seedo אשר פיתחה רובוט לגידול קנאביס, הפועל באופן אוטונומי ללא צורך במעורבות אדם או ידע בחקלאות ונסחרת בארה"ב מעבר לדלפק (OTC, סימול: SEDO), נמצאת בסכנת פירוק ובעליה הגישו בקשה להסדר חוב והגנה מפני נושים. מניית החברה אשר נסחרה תמורת 4.01 דולרים בסוף מרץ, איבדה מאז כ-97.5% מערכה והמניה נסחרת כעת תמורת 10 סנט.

מנכ"ל Seedo, זוהר לוי אמר כי במהלך החודשים האחרונים נעשו על ידיו ניסיונות להמשיך ולגייס השקעות לחברה אשר עדיין נמצאת בשלבי פיתוח מוצרים בהיותה חברת סטארטאפ.

לדברי לוי, "לצערי לא נמצאו משקיעים לחברה. לפיכך על מנת לשמור על פעילות החברה הזרמתי לחברה מיליון שקל והתחלתי בחיפוש קונה אשר יסכים לקבל על עצמו לשלם את כלל ההתחייבויות של החברה הנאמדות בכ-20 מיליון שקל ויצעיד את החברה קדימה".

עקב כך, ב-11 בדצמבר הגיש לוי בקשה לבית המשפט לאישור הצעת הסדר חוב בצירוף הצעת רכישה שקיבל ממציע אשר ביקש כי שמו יפורסם רק וככל שהצעתו תאושר על ידי בית המשפט.

"עשיתי מאמץ מיוחד לכך שהמשקיע יתחייב לשלם את כלל חובות החברה וכן ימשיך ויעסיק את צוות העובדים אשר פרנסתם תלויה בכך שההצעה תאושר. ככל שהצעת הסדר החוב לא תתקבל צפוי כי החברה תפורק ויגרמו נזקים כלכליים כבדים לכל המעורבים. אני כבר השלמתי עם העובדה שהפסדתי מליוני שקלים אשר השקעתי בחברה ובנוסף אלפי שעות עבודה. יחד עם זאת, אשמח לסייע לחברה ולמי שירכוש אותה על מנת שהמיזם יצליח להתפתח גם בלעדיי וההשקעות שנעשו בטכנולוגיה חדשנית לא ירדו לטימיון", מסר לוי.

עד כה הושקעו ב-Seedo כ-50 מיליון שקל, כאשר בין המשקיעים במניות החברה נמנה גם מנכ"ל סודהסטרים לשעבר דניאל בירנבאום, אשר נכנס להשקעה בחברה ומונה כדירקטור אולם עזב לאחר כחצי שנה בטענה כי קיימת בעיה קשה בממשל התאגידי של החברה.

 

סרטון ההדגמה של Seedo
 

קיראו עוד ב"גלובל"

Seedo, הפועלת בתחום החקלאות העתידית, פיתחה טכנולוגיות גידול הידרופוניות אוטומטיות ללא תלות מזג אויר, ללא ריסוס ועם חסכון של כ-90 אחוז במים. הטכנולוגיה מאפשרת גידול של צמחים וירקות שונים ביניהם גם צמח הקנאביס הרפואי. 

המכונות האוטומטיות של Seedo מגדלות את התוצרת מהזריעה ועד הקציר. תהליך הגידול נשלט באמצעות אפליקציה בטלפון הנייד ומנוהל על ידי טכנולוגיות בינה מלאכותית AI המפענחת את מצב וצרכי הצמח על ידי צילום תמונות של הצמח ממצלמה הנמצאת בתוך המתקן. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לרעיון מצויין , למה בירנבאום עזב ? (ל"ת)
    ניהול גרוע 16/12/2019 09:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עמיחי 16/12/2019 00:33
    הגב לתגובה זו
    בפועל המציאות מראה שמי שלא יודע לשווק השוק דורס אותו
  • 3.
    אליעזר לוי 15/12/2019 18:56
    הגב לתגובה זו
    אני בטוח שיש פוטנצייל רב לחברה כי יש עתיד וורוד מעבר לטעויות מנהליות
  • 2.
    חברה עם פוטנצייל רב חבל שהיא בקשיים פיננסים חבל חבל (ל"ת)
    אליעזר לוי 15/12/2019 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איש 15/12/2019 15:42
    הגב לתגובה זו
    אחלה של חברה ישראלית לתפארת...חחחאך אומרים פראיירים לא מתים רק מתחלפים...פעם קנאביס פעם ביטקוין פעם תאי גזע פעם קידוחי נפט פעם תרופה לסרטן פעם תחליפי בשר כל פעם יש משהו שידע ללמד אנשים לקח חשוב בחיים....
  • חושם 16/12/2019 11:29
    הגב לתגובה זו
    אפשר להבין שאנחנו חיים במדינה של רמאים.
  • עכבר ניסוי 16/12/2019 10:10
    הגב לתגובה זו
    נמצאים במכון ויצמן שם כבר מצאו תרופות לסרטן, מחלות לב, סכרת, דיפרסיה ....אבל רק לעכברים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".