ניתוח

הבאה בתור? קמטק עשויה להיות יעד אטרקטיבי לרכישה

קמטק במומנטום עסקי חיובי ונסחרת במכפיל רווח שמרני. התמחור שלה נוח למשקיעים לטווח ארוך, וגם...לרוכשות פוטנציאליות 
ניר חצב | (7)
נושאים בכתבה M&A קמטק שבבים

חברת קמטק 13.31% הישראלית הדואלית (סימול: CAMT), פעילה בתחום הבדיקה והמטרולוגיה (Metrology) של ייצור מוליכים למחצה (Semiconductors), או בשמם העממי – שבבים (Chips).

אופי הפעילות הנוכחי של קמטק הוא תוצאה של תהליך אסטרטגי מקיף שביצעה החברה בשנים האחרונות. קמטק אולי מוכרת לחלקכם כמתחרה של חברת Orbotech הישראלית (שנמכרה בתחילת השנה ל-KLA תמורת 3.4 מיליארד דולר) וכחברה המתמקדת בבדיקה של מעגלים מודפסים (PCB). עם זאת, קמטק מכרה את הפעילות הזאת לפני כשנתיים וכיום, היא חברה הפעילה אך ורק בתחום בדיקת שבבים בתהליך הייצור.

תעשייה צומחת עם אתגרים נקודתיים

תהליך ייצור שבבים הוא תהליך טכנולוגי מורכב ויקר במיוחד, שרק הולך והופך למורכב יותר לאורך השנים, בשל הצורך לייצר שבבים קטנים יותר ובמבנים יותר מורכבים, כדי לענות על צרכי התעשייה.

עד לפני כמה שנים, שוק השבבים אופיין במחזוריות גדולה – כשהביקוש לשבבים בשוק היה חזק, היו מוקמים המון מפעלי שבבים (Fabs) ומציפים את השוק בהיצע, שכמובן גרם לירידת מחירים חדה. כשהמחירים ירדו, חלק מהמפעלים נאלצו לחתוך היצע במהירות, מה שגרם למחירים לעלות בחזרה. וחוזר חלילה. המשמעות המרכזית לחברות הציבוריות הפעילות בתחומי השבבים הייתה קבלת מכפילים נמוכים מהשוק, בשל האופי התנודתי של הפעילות.

המורכבות הטכנולוגית הגדולה בייצור שבבים גרמה לתנודתיות הזאת לקטון. כיום, לאחר תהליך של קונסולידציה בשוק, יש כמה שחקניות ענק שיכולות להרשות לעצמן להקים מפעלים חדשים, לעיתים בעלות הקמה של 5 מיליארד דולר ויותר. אותן שחקניות (TSMC, Global Foundries, Samsung ואחרות) רואות את המצב בשוק, מתנהגות באופן שקול ובכך, שומרות על השוק במצב הרבה יותר מאוזן ופחות תנודתי.

שוק ההון הפנים את השינוי בשוק וכיום, הוא מעניק לחברות השבבים מכפילים הרבה יותר נדיבים – המכפיל הממוצע בקרן הסל SOXX, שעוקבת אחר אחד ממדדי השבבים המרכזיים (ה-SOX Semiconductors Index), הוא 16, דומה מאוד למכפיל השוק הכללי.

לפי הערכות, בין השנים 2019-2016 מכירות השבבים העולמיות יצמחו בקצב שנתי של 11%. עם זאת, שנת 2019 צפויה להיות שנה קשה לתעשייה, עם צמיחה אפסית ואפילו דעיכה בסגמנטים מסוימים, כשהסיבות המרכזיות לכך הן מלחמת הסחר בין סין לארה"ב וירידה במכירות מחשבים אישיים וטלפונים חכמים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לפי כל ההערכות, שוק השבבים צפוי לנער מעליו את הקשיים הנקודתיים של הרבעונים האחרונים ולחזור לצמיחה בשנים הבאות – PWC מעריכים כי בין השנים 2022-2020 שוק השבבים יצמח ב-14%. לא צמיחה מאוד מרשימה, אבל לפחות חזרה למגמה חיובית.

קמטק נמצאת באיזורים החמים ביותר

קמטק מתמקדת בתהליכי בדיקה של ייצור שבבים בטכנולוגיה של Advanced Packaging, טכנולוגיה ששמה דגש על חיבור בין שבבים שונים על ידי מבנים מורכבים. השבבים שאותם בודק הציוד של קמטק הם שבבי זכרון (Memory), מצלמה (CMOS), הגברת סיגנל (RF), שבבים לתחום הרכב (Automotive) ועוד.

לפי מחקרים חיצוניים, שוק ה-Advanced Packaging צפוי לצמוח בקצב שנתי דו ספרתי בשנים 2024-2019. בנוסף, גם תחומי השבבים לתעשיית הרכב, המצלמות וה-RF צומחים מעל לממוצע. בכך, מתמקדת קמטק באיזורים הצומחים בתעשיית השבבים, ונמנעת מפעילות בשווקים הרוויים והתחרותיים ביותר – דוגמת שבבים של מחשבים ביתיים, שבבי ליבה של טלפונים חכמים ועוד.

צמיחה מואצת, שיפור ברווחיות

המומנטום העסקי של קמטק הוא חיובי, למרות דו"חות קצת פחות טובים לרבעון השני של 2019. בשנת 2018 רשמה החברה מכירות של 123 מיליון דולר, צמיחה של כ-32%, עלייה ברווחיות הגולמית (לרמה של כ-50%) ביחד עם שיפור מרשים ברווחיות התפעולית – מרמה של 11.11% ב-2017 ל-17.8% ב-2018 (כולל רווחיות תפעולית של למעלה מ-20% ברבעון האחרון של 2018).

כדי להבין עד כמה מרשים התהליך שעברה החברה בשנים האחרונות, מספיק להשוות בין התוצאות ב-2016 (מכירות של 79 מיליון דולר עם רווחיות תפעולית מינימלית של כ-4%) לתוצאות ב-2018.

קמטק דיווחה לאחרונה על תוצאותיה ברבעון השני של 2019. הכנסות החברה צמחו ב-13% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2018. במקביל, למרות ירידה קלה בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, היא גם שמרה על שיעורי רווחיות גבוהים יחסית, כששיעור הרווח התפעולי המתואם היה גבוה מ-20%. עם זאת, תחזית החברה לרבעון השלישי של השנה, להכנסות בהיקף של 33-31 מיליון דולר, הייתה נמוכה מהתחזיות בשוק והובילה למימוש במנייה. החברה ציינה כי אי הוודאות בשוק השבבים גורמת ללקוחותיה להתמקד בהזמנות לטווח הקצר, מה שגרם לתחזית המאכזבת יחסית לרבעון השלישי.

תחזיות מתונות, מכפיל שמרני

תחזיות השוק הנוכחיות בנוגע לקמטק (אליהן יש להתייחס בזהירות שכן החברה מכוסה על ידי 2 אנליסטים בלבד) הן לצמיחה בהכנסות של 7% בשנת 2019 ו-2020, זאת למרות פתיחה חזקה של השנה, עם צמיחה של 18% בהכנסות. כלומר, השוק צופה צמיחה שלילית ברבעונים השלישי והרביעי של 2019. כמו כן, השוק מעריך שקמטק תייצר רווח מתואם למנייה של 0.72 דולר ב-2020. לפי מחיר החברה בעת כתיבת שורות אלו, זוהי תחזית המשקפת מכפיל רווח של כ-12, דיסקאונט משמעותי לתעשיית השבבים ולשוק הכללי.

קמטק הצליחה להציג ביצועים טובים מתחילת השנה, עם תשואה של כ-30%, גבוהה מתשואת מדדי ה-SOX וה-Nasdaq. עם זאת, המכפיל שקמטק מקבלת מהשוק מבטא את הסנטימנט החלש יחסית ואת החששות מההאטה בתעשיית השבבים.

התפתחות מחיר מניית קמטק מתחילת השנה

בפברואר השנה הודיעה קמטק כי חברת Chroma, חברה טיוואנית שנסחרת בשווי של כ-2 מיליארד דולר ומתמחה בציוד מדידה ובדיקה בתחומי האלטרוניקה והחשמל (לא כולל שבבים), רכשה 20.5% מהחברה. חלק מהבעלות נרכש מידי חברת פריורטק הישראלית כשבנוסף, קמטק הנפיקה ל-Chroma סכום של 1.7 מיליון מניות תמורת 9.5 דולר למניה. עסקה זו ממחישה את האטרקטיביות של קמטק עבור רוכשות פוטנציאליות.

Rudolph, אחת המתחרות המרכזיות של קמטק, התמזגה לפני מספר חודשים עם חברת Nanomatrix. הנהלת קמטק מעריכה שמיזוג זה לא ישפיע על השוק בטווח הארוך, אך בטווח הקצר הוא עשוי להיטיב עמה, כשהחברות המעורבות יהיו עסוקות ביישום המיזוג ולאבד לה לקוחות.

שורה תחתונה 

חברת קמטק מהווה שילוב של חברה במומנטום עסקי טוב, שנסחרת במכפילי רווח שמרניים בשל חולשה (אולי קצרת טווח) בתעשיית השבבים, שאף עשויה להיות יעד לרכישה בשל פעילותה בתחומים אטרקטיביים במיוחד. רמות התמחור הנוכחיות עשויות לאפשר נקודת כניסה נוחה למשקיעים לטווח הארוך.

הכותב הוא מייסד ושותף מנהל בקרן הגידור Tree Garden Capital.

* המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי בנוגע לפעילות החברה הנסקרת והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יניב 28/08/2019 17:43
    הגב לתגובה זו
    חברה מצוינת היא בדרכה מעלה מאמין שהיה התפתחויות בקרוב לטובה
  • 5.
    שולתתתתת1 28/08/2019 16:18
    הגב לתגובה זו
    הייתי יכול לעשות עליה סיבוב יותר גדול...
  • 4.
    מצוען 28/08/2019 13:39
    הגב לתגובה זו
    אם שואל אדם מהוא המוצר שיהיה הכי נדרש בעולם לבניית כל דבר בעתיד ? התשובה : שבבים לכן למניית קמטק יש עוד המון לאן לעלו
  • 3.
    מומחה 28/08/2019 13:09
    הגב לתגובה זו
    בלי קשר רכישה כן או לא אחת החברות עם עתיד ענק
  • 2.
    חברה נהדרת (ל"ת)
    מרציאנו 28/08/2019 12:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אתם לא רואים השווקים לא יציבים? ממליצים על קניות? (ל"ת)
    משה מיציע א 28/08/2019 12:18
    הגב לתגובה זו
  • ירושמי 28/08/2019 13:53
    הגב לתגובה זו
    תמתין ליציבות אין לך מה לעשות בבורסה זה כמו לצפות שהאוקויינוס יהיה כנרת
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.