אדם נוימן
צילום: gettyimages

We Work הפסידה מיליארדים; אדם נוימן הפך למיליארדר - הכיצד?

אדם נוימן שיזם את  We Work הצליח לרתום לחלום שלו את סופטבנק שהזרים מיליארדי דולרים. בינתיים החברה מפסידה סכומי עתק, אבל רגע לפני הכוונה להנפיק בוול-סטריט,  נוימן מממש מניות ב-700 מיליון דולר - הוא את שלו כבר עשה
עמית בר | (22)

איך מודדים הצלחה? פעם זה היה דרך רווחים, אבל זה כבר מזמן לא נכון. הצלחה נמדדת  לפי גודל החלום, ולפי יכולת השכנוע - אדם נוימן מייסד We Work הצליח לשכנע קרנות השקעה ובעיקר את בנק סופטבנק היפני שהחלום שלו מאוד גדול, שהפוטנציאל ענק, וגייס בזכות הכישרון הזה (כישרון השכנוע) מיליארדים רבים.

החברה מפסידה? אז מה? 

רוב הכסף נשרף, ועדיין - יכולת הגיוס של החברה מדהימה, ועכשיו היא פונה לוול-סטריט. נוימן כנראה יצליח לשכנע את המשקיעים בוול-סטריט שחללי עבודה זה הדבר הבא, שזה כאן כדי להישאר, ואם הוא יילך עם החתמים ובנקאי ההשקעות המתאימים וישאיר אצלם את הקופון הגדול, אז הוא כנראה גם יצליח.  למרות שהחברה עדיין לא מרוויחה, ולמרות שהחברה עדיין לא עברה תקופה של משבר בשוק המשרדים. 

החברה יצאה ברעיון מהפכני - השכרה של מתחמים גדולים לטווח ארוך, שיפוצם והתאמתם למספר רב של משרדים קטנים/ חללי עבודה קטנים. ככה משכירים לטווח קצר לכמות גדולה של אנשים. זה עובד - שהחברה שוכרת היא משלמת סכום נמוך גם כי מדובר בטווח ארוך, אבל כשהיא משכירה היא גובה הרבה, כי זה זמן קצר, וכי זה מאוד טרנדי ונוח. 

חללי עבודה - האם זה מודל מנצח? 

המודל העסקי הזה הוא בהחלט חכם, אבל הוא עדיין לא עמד בזמני משבר. מה יקרה כשהתפוסה תרד? לחברה יש התחייבות ענקית למשכירים, וכל עוד חללי העבודה מלאים זה נהדר, אבל בתקופות משבר, המשרדים הם בין הראשונים להיפגע.

מעבר לכך, יש תחרות, והיא הולכת וגדלה - גם מול חברות חללי עבודה אחרות, וגם מול משכירים של משרדים ומשכירים מתוחכמים יותר שהופכים את המשרד שלהם לסוג של חלל עבודה. מספיק להסתובב באזורי משרדים בתל אביב כדי להבין שהתחום הזה הפך לענק אבל גם תחרותי. התחום אולי ימשיך לגדול, אבל האם הביקוש ידביק את ההיצע? כבר עכשיו יש חברות חללי עבודה שמתחילות להיתקל בקשיים בהשכרת כל הנכס שלהם.

אבל גם אם יהיה משבר, נוימן כבר עשה את שלו. על פי דיווח בוול-סטריט ג'ורנל, נוימן, מימש החזקות בשווי של יותר מ-700 מיליון דולר. נוימן מנכ"ל החברה יישאר בעל המניות הגדול בה, ואם התרחיש שלפיו ההנפקה תהיה בשווי שלך עשרות מיליארדי דולרים (מכוונים לכמה עשרות רבות), אז מעבר לחבילה שקיבל עכשיו הוא עשוי להחזיק במניות בשווי מיליארדי דולרים.

    

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    טושטושי 29/02/2020 00:32
    הגב לתגובה זו
    הוא מכר את הכריזמה שלו לכל דורש, איש שיווק מחונן, אבל יש אנשים רבים, אנשי עסקים רבים, שהקימו חברות ולא גרמו להפסדים קשים כאלה של מיליארדים. אנשים עם חזון שלא השאירו אחריהם אדמה חרוכה. אין לי הבנה גדולה בתחום, אבל ההתרשמות שלי היא שסופטבנק לא תרוויח מהווי וורק הזה אלא רק תפסיד.
  • 14.
    מיגל 21/08/2019 11:52
    הגב לתגובה זו
    שוק המשרדים מת בתל אביב ומחוץ לה. חברה ממונפת שמהר מאוד הבנקים יסגרו עליה.
  • 13.
    עומר 22/07/2019 10:13
    הגב לתגובה זו
    מוכר בלוף ומרוויח. כמה טפשים יש בעולם ????!!!!
  • אינסוף (ל"ת)
    אינסוף 22/07/2019 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    נשמע כמו לופט גשאפט (ל"ת)
    רועי 20/07/2019 18:37
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אני 20/07/2019 13:38
    הגב לתגובה זו
    עדה הכל שלא יצליח, רכב ללא דלק שעולה בעלות שנתית בדיוק כמו רכב עם דלק, אבל ״ירוק״ מעניין לי אתם יודעים את מה. העיקר לקח כמה מליארדים.
  • ההבדל הוא שאגסי דפק אותנו וזה דופק את אמריקה! (ל"ת)
    אלמוד 21/07/2019 09:20
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אני 20/07/2019 13:37
    הגב לתגובה זו
    במקום לעצור מונית יש לי גט במקום לקנות אוכל יש תן ביס במקום לשים מוזיקה יש תקליטן במקום להשכיר משרד יש משכיר של משכיר של משכיר במקום להעסיק מנקה רחובות העירייה מעסיקה קבלן שמעסיק קבלני משנה שמעסיקים עובדים זרים במקום לקנות עגבנייה היא עוברת 5 ידיים ונהיית יקרה בסוף, אבל גם אם החקלאי ימכור לי ישירות, במקום לקחת 2 שקל כי הוא טוען שהסופר משלם לו רק שקל, הוא גם רוצה לקחת לי 13 שקל. כולם חזירים וככה זה נראה.
  • 9.
    x 20/07/2019 13:27
    הגב לתגובה זו
    xזה רק עניין של זמן ועוד הפסדי מיליארדים- שהחברה הזאת תפשוט רגל.
  • 8.
    רוני 20/07/2019 12:54
    הגב לתגובה זו
    באופן וירטואלי. התחבורה קשה יותר וככל שהזמן עובר קל יותר לנהל עסק בלי משרד.
  • 7.
    ניר 20/07/2019 09:44
    הגב לתגובה זו
    זה עולם של דינוזאורים. עולם שקר והונאה. הכרישים מזמן בקריפטו
  • גם הקריפטו יתפוצץ לכולם בפנים (ל"ת)
    טליק 20/07/2019 11:45
    הגב לתגובה זו
  • אוריאל 20/07/2019 15:39
    אבל בסדר. מי שלא מבין את ההבדל בין קריפטו שהוא מהפכה לקנאביס וחללי עבודה, יאכל בסוף את הכסף. העתיד בקריפטו.
  • 6.
    יעקב 19/07/2019 18:42
    הגב לתגובה זו
    כרגיל כולכם לא מפרגנים הבנאדם גאון התפוסה די מלאה ונותנים אחלה שרות וכולכם כולל הכתב תאכלו את הכובע
  • אתה תאכל את ההון העצמי שלך לנוכל פיננסע (ל"ת)
    אנחנו נאכל את הכובע 20/07/2019 00:01
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גם תשובה כזה שותה לכולם את הפנסיות ומתעשר על חשבונינו (ל"ת)
    תום 19/07/2019 18:23
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבל האחרים WE WORK FOR HIM (ל"ת)
    רק הוא לא עובד 19/07/2019 18:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ממי 19/07/2019 17:58
    הגב לתגובה זו
    עם קצת חיפוש תבינו שאתם יכולים באותו כסף למצוא מקום באמת שלכם, שממנו אפשר להתפתח
  • 2.
    אזרח 19/07/2019 17:28
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי איך הוא השאיר אצלו 700 מיליון
  • 1.
    אריאל 19/07/2019 17:03
    הגב לתגובה זו
    מי שמשקיע בבורסה הוא חמור
  • טליר 20/07/2019 11:44
    הגב לתגובה זו
    תראו איך הוא הזדקן
  • בן 51 22/07/2019 12:50
    פחות מ-4 מיליון ש"ח וזאת במשרה מלאה, כל יום 9 שעות עבודה במשמרות
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: