השותף השקט של באפט - צ'רלי מאנגר; מה הוא חושב על השווקים?
צ'רלי מאנגר (נולד ב-1924) - הוא אחד ממשקיעי הערך הגדולים מעולם. אז למה הוא לא מקבל כותרות כל שני וחמישי? כי השותף שלו - וורן באפט הוא "הפרונט" של חברת ההשקעות המשותפת - ברקשייר הת'וואיי. ליד באפט קשה לבלוט (הרחבה - כללי ההשקעה של באפט).
מאגנר הוא סגן יו"ר החברה המשותפת, זה עשרות שנים רבות. ההתחלה של מאגנר היתה בכלל בנדל"ן, ובעקיפין זה קשור לשאלה הגדולה - מה עדיף, השקעה בנדל"ן או השקעה במניות (הרחבה כאן).
מאגנר התחיל בהשקעות בנדל"ן, ועבר להשקעות במניות. הוא לא מאמין בהשקעות אופנתיות, הוא לא מאמין בהשקעות בחברות שהמודל העסקי שלהם לא ברור, הוא לא משקיע בחברות שהוא לא מבין את המוצרים שלהם. שיטת ההשקעות שלו דומה מאוד ואפילו זהה לשותפו - וורן באפט.
(המלצת מערכת: צוקרברג ביקש סליחה והבטיח להשתפר; וול-סטריט סלחה: פייסבוק זינקה 60% מתחילת השנה)
- מהו “אופק ההשקעה” ולמה הוא קריטי
- הבנקים מתעשרים, ולעזאזל משבר האקלים; הגדילו מימון לקידוחי נפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה הוא אמר?
מאנגר, מזהיר בשנים האחרונות מירידת רמת החיים. לדעתו זה תהליך שיימשך כמה עשורים ויהיו לו השלכות מרחיקות לכת על הצריכה, צמיחה ועל מכלול הפרמטרים הכלכליים. זה ישפיע כמובן גם על שוק המניות.
ביחס לשוקי המניות אמר מאנגר את האמירות הבאות -
"משקיע שאינו מוכן לאפשרות שתיק ההשקעות שלו יספוג ירידה של 50% בתוך 12 חודשים אחת לכמה שנים - מקומו לא בשוק המניות". מאנגר בעצם ביטא באמירה זו את העובדה הפשוטה - שוק המניות מסוכן משמעותית משוק האג"ח ומהשוק הסולידי. הסיכון הזה עשוי לגרום לירידות חדות, אבל , וזה האני מאמין שלו - לאורך זמן המניות מספקות תשואה גבוהה יותר מההשקעות הסולידיות.
עוד אמר מאנגר - "אנחנו חושבים שההשקעה האינטליגנטית היא השקעת ערך. צריך סבלנות במקרים רבים, אבל הערך בסוף צף".
מאנגר לא מאמין בהשקעות מורכבות, הוא נגד נגזרים, חוזים, וממש לא במטבעות דיגיטליים. המודל שלו הוא השקעה במניות איכותיות שיספקו ערך - הן בשל שווי שוק נמוך לעומת השווי הכלכלי, והן בשל תחזיות חיוביות להמשך.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לגישתו ההשקעה בהשקעות ערך מבטאת יתרון גדול לעומת השקעה בנכסים עוקבי מדדים. הוא סבור שהשקעות ערך מספקות תשואה גבוהה יותר מהמדדים , ויש לו כמובן קבלות - ההשקעות שלו הניבו תשואה פנומנלית ביחס למדדי המניות. עם זאת, הוא סבור שלאנשים ללא ידע והבנה בשוק ההון, השקעה פסיבית לרבות קרנות מחקות, עשויה להיות אלטרנטיבה טובה, במידה ויודעים למצוא מנהל שדמי הניהול שלו סבירים.
דמי הניהול אגב, הם נושא חוזר באמירות של באפט. דמי הניהול השוטפים לגישתו פוגעים משמעותית בתשואה הנצברת של המשקיעים, כך שהם הופכים את ההשקעה בנכסים עוקבים ללא כדאית.
המסר שלהם למשקיעים שמעוניינים בהשקעות פסיביות הוא - עדיף השקעות ערך, אבל אם אתם בהשקעות פסיביות, בחנו את דמי הניהול - וזה נכון כמובן גם לכם - משקיעים מקומיים בקרנות מחקות וקרנות סל. דמי הניהול עלו בשנה האחרונה וכדאי אחת לתקופה לבדוק את האלטרנטיבות - דמי הניהול בקרנות שלכם ביחס לדמי הניהול בקרנות אחרות.
- 8.זמבלה 19/07/2019 12:54הגב לתגובה זוקרנות הסל' בישראל גובות גם עמלה מטורפת גם פער קנייה/מכירה פסיכי רחוק מאוד מה ETF בארה"ב אליו התכוון כותב ההערות בספר של גרהם
- 7.Sassi6 14/07/2019 12:47הגב לתגובה זולהלן מה שאמר מאנגר, כדלקמן, "משקיע שאינו מוכן לאפשרות שתיק ההשקעות שלו יספוג ירידה של 50% בתוך 12 חודשים אחת לכמה שנים - מקומו לא בשוק המניות". אז האם גם הם ספגו ירידה של 50% בבועת הדוט.קום ובמשבר משכנתאות הסב-פריים? אם כן, אז קשה לי להבין איך וכיצד הצליחו להגיע לתשואה כזו גבוהה פנומנלית, ואם לא, אז מדוע ולמה הם לא הזהירו אותנו, ושתקו כמו דג?
- 6.אורי 13/07/2019 13:24הגב לתגובה זויש להם כמה מניות אבל אותם הביאו הדור השני של החברה. באפט ומאנגר לא משקיעים בכלל בהיי טק ואמנם החברה שלהם מצויינת כבר שנים רבות, אבל פחות בשנים האחרונות כי הם מתקשים ללכת עם הזמן. למרות זאת העסקים הסולידיים שלהם עדיין טובים מאוד.
- 5.משהמשה 12/07/2019 20:17הגב לתגובה זו"..כדאי אחת לתקופה לבדוק את האלטרנטיבות - דמי הניהול בקרנות שלכם ביחס לדמי הניהול בקרנות אחרות .."
- 4.הבן אדם בן 95 ראבק , הלוואי שאנחנו ניתן המלצות בגיל כזה (ל"ת)אלי 12/07/2019 16:09הגב לתגובה זו
- 3.בן 12/07/2019 15:59הגב לתגובה זובכל זאת, נפלו עם טבע. בדיוק כמוני. טבע מייצרת ערך?
- 2.מחזיקים טבע והרבה..... (ל"ת)רפי 12/07/2019 14:01הגב לתגובה זו
- 1.לרון 12/07/2019 11:38הגב לתגובה זובעיקר ההיסטוריים,אך קשה לעיתים להבין למה ברקשייר אינם חותכים כשלונות ברורים מבחינתם כמו ibm קודם ו khc עכשיו!
- לרון 12/07/2019 20:59הגב לתגובה זועל טבע רווית החובות!ויגודמן יחזיר פעם משהו,איזה שקל?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
