טראמפ, הבית הלבן, ארה"ב
צילום: יח"צ

טראמפ: "ביטלתי את התקיפה על איראן כי זה לא מידתי"

מספר שעות לאחר הדיווח בניו יורק טיימס, הנשיא האמריקני מסביר לציבור דרך הטוויטר  מדוע החליט לבטל את התקיפה באיראן. הנשיא טוען כי 150 איש היו נהרגים ממנה
עמית נעם טל | (20)
עיתון הניו יורק טיימס פרסם מוקדם יותר הבוקר כי הנשיא טראמפ אישר אמש לבצע תקיפה באיראן, אך נסוג מהחלטה זו זמן קצר לאחר מכן (לכתבה המלאה). היום הנשיא מסביר לציבור (בשקיפות דיי מפתיעה יש לציין) מדוע החליט לא לתקוף את איראן אמש.  טראמפ עשה זאת כהרגלו באמצעות חשבון הטוויטר שלו, ולא שכח לתקוף את הנשיא הקודם. טראמפ טען כי: "הנשיא אובמה עשה עסקה נואשת ונוראה עם איראן - נתן להם 150 מיליארד דולר בתוספת I.8 מיליארד דולר במזומן! איראן הייתה בצרות גדולות והוא חילץ אותם, נתן להם נתיב חופשי לנשק גרעיני. במקום לאמר תודה, איראן צועקת 'מוות לאמריקה'.  
ביטלתי את הסכם הגרעין האחרון, שלא אושר אפילו על ידי הקונגרס, והטלתי סנקציות חזקות. הם אומה חלשה הרבה יותר מאשר בתחילת הנשיאות שלי, כאשר הם גרמו לבעיות מרכזיות בכל רחבי המזרח התיכון. עכשיו הם קרוב לפיצוץ!  
ביום שני הם הפילו מטוס בלתי מאויש בטיסה בשטח בינלאומי. היינו קרובים להגיב אתמול בלילה. כאשר שאלתי, כמה יהרגו בתקיפה. התשובה של הגנרל הייתה 150 איש. 
10 דקות לפני התקיפה עצרתי אותה, התגובה היתה לא מידתית להפלת מטוס בלתי מאויש.  
אני לא ממהר, הצבא שלנו מאורגן מחדש, חדיש, וללא ספק הטוב ביותר בעולם. הסנקציות כואבות והוספתי עוד אתמול בלילה. איראן לעולם לא תוכל לקבל נשק גרעיני, לא נגד ארה"ב, ולא נגד העולם! ". רצף הציוצים של הנשיא הערב:   

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    אורי 22/06/2019 21:54
    הגב לתגובה זו
    אל תדאגו הוא זה שיצחק אחרון
  • 17.
    מוטי 22/06/2019 12:52
    הגב לתגובה זו
    לא תקף כי פחד מקריסה של הבורסות, ועוד יותר גרוע - זינוק במחירי הנפט. זה כל מה שמעניין את האיש הזה.
  • 16.
    פה גדול ביצים קטנות (ל"ת)
    כותב 22/06/2019 08:39
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    ישראל 22/06/2019 07:17
    הגב לתגובה זו
    ישפילו אתת אמריקה ואת אירופה עד אפר
  • 14.
    רוני 21/06/2019 20:41
    הגב לתגובה זו
    אין צורך לחפש מידתיות צריכה להיות תגובה אסימטרית.
  • 13.
    אבי 21/06/2019 18:43
    הגב לתגובה זו
    מפתיעה המתינות ושיקול הדעת
  • הפחדנות לא . (ל"ת)
    נכון . 21/06/2019 23:05
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    לרון 21/06/2019 18:21
    הגב לתגובה זו
    "לא מידתי" ,האירועים במצרים סוריה לוב וכו' היו ממש מידתיים.
  • 11.
    בורסה 21/06/2019 17:47
    הגב לתגובה זו
    לא הספיק למכור מניות, אז ביטל את התקיפה..חחח
  • 10.
    בחייאת זומזום 21/06/2019 17:29
    הגב לתגובה זו
    בסוף יתברר שטראמפ מעריץ של בג"ץ
  • 9.
    אצבע משולשת 21/06/2019 17:22
    הגב לתגובה זו
    טראמפ בשיאו !!!
  • 8.
    שלמה 21/06/2019 17:14
    הגב לתגובה זו
    הנימוק האמיתי ;פחד על הבורסה
  • 7.
    בסדר שמענו 21/06/2019 17:11
    הגב לתגובה זו
    לך תספר סיפורים ובאותה עת תלך כבר הביתה אכלת לכל העולם את הראש
  • 6.
    עדיף 150 21/06/2019 17:02
    הגב לתגובה זו
    שחושבים שהכסף ייפול מהשמיים תמיד.
  • 5.
    מושה 21/06/2019 17:01
    הגב לתגובה זו
    רק שלטראמפ יש אשה הרבה יותר יפה ממיס פיגי
  • 4.
    תחליף ... 21/06/2019 17:00
    הגב לתגובה זו
    הכול רק שהציבור האמריקאי ישתוק ...
  • 3.
    יש האומרים ... 21/06/2019 16:53
    הגב לתגובה זו
    אבל כולם יודעים מי הנשיא הכי פחדן בתולדות ארהב !!!
  • 2.
    נשיא פחדן בעל מידות טובות !!! (ל"ת)
    על זה נאמר ... 21/06/2019 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בן אדם עם חוש מידה . כל הכבוד !!! (ל"ת)
    כמו שהיכרנו 21/06/2019 16:45
    הגב לתגובה זו
  • אחי זה היה באירוניה יעני בצחוק ... (ל"ת)
    לדיסלייקר 21/06/2019 17:54
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.