משימתו של סמוטריץ' כשר התחבורה הנכנס - השארת שדה דב
לאחר שנעדר מהפגנה בהשתתפות מאות תושבים נגד סגירת השדה, מצהיר השר החדש לפעול להשארתו: "צריך לדחות את הפינוי בכמה שנים ולהמשיך את הליכי התכנון"
לאחר שנעדר אמש מההפגנה נגד סגירת שדה דב, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (האיחוד הלאומי) מצהיר על כוונתו לפעול להשארת השדה מתוקף מינויו לשר התחבורה. בריאיון לגל"צ אמר היום אמר כי "צריך לדחות את הפינוי בכמה שנים ולהמשיך את הליכי התכנון. בזמן הזה תימצא חלופה".
במחאה שהתקיימה מול מעונו של ראש הממשלה בירושלים השתתפו מאות מתושבי תל אביב ואילת ותוכנן להשתתף בה גם סמוטריץ' שנועד באותה עת עם נתניהו עצמו לגבי מינויו כשר התחבורה. בתגובה לכך אמר: "אכן בהפגנה לא הצלחתי להשתתף עקב פגישתי עם רה"מ, אבל נעשה הכל בעזרת השם כדי ששדה דב לא ייסגר. מעמדת שר התחבורה יש לי אכן אחריות גדולה יותר ואשתדל בלנ"ד לעמוד בה".
מי שכן נכח בהפגנה הוא ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, שכבר התבטא בחריפות נגד המהלך בשבוע שעבר בטענה כי השדה משמש כתחנה המרכזית של האילתים. הוא אף הכריז על פרישתו מסיעת הליכוד המובילה לטענתו "מהלך מחפיר וכוחני שכזה" (לכתבה המלאה).
על רקע הגברת הלחצים כנגד סגירת השדה אמרו מנהלי הגוש הגדול כי "תמוה שגורמים הפועלים באופן נחרץ למען שלטון החוק, בוחרים כעת להצטרף למאבק פוליטי ערב בחירות, ולהתעלם באופן שיטתי מההחלטה על פינוי שדה דב שנקבעה, בין היתר, בהחלטות ממשלה ובחקיקה ועוגנה בפסקי דין בבג"צ שדן לעומק בכל ההבטים כולל אלה להם טוענים המתנגדים עתה ודחה אותן עוד בשנת 2016".
- בהשקעה של 100 מיליון שקלים תכנית IsraLab יוצאת לדרך
- הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד טענו המנהלים לשימוש ציני בתושבי אילת. לדבריהם, "הם ראויים לכל השקעה ופיתוח וצמיחה, אך הדרך לסייע להם אינה עוברת דרך שדה דב בתל-אביב. כידוע היטב לכל, מועד הפסקת הטיסות בשדה דב קבוע מזה זמן רב ל-1 ביולי ובהתאם נערכו כל הגורמים הרלוונטיים והושקעו כרבע מיליארד שקלים בנתב"ג, כולל בניית חניות צמודות לטרמינל 1 ששודרג לבלי הכר, שאטלים והסעות לחולים הזקוקים לטיפולים במרכז".
- 15.בני פרידלר 19/06/2019 23:17הגב לתגובה זולא יתכן שסגרו את שדה התעופה בתוככי אילת ואת שדה דב לא יסגרו!!!
- 14.להפריד דת ממדינה 19/06/2019 20:04הגב לתגובה זוזה לא מפריע לחכים שנוסעים ברכב של המדינה על חשבוננו ונהנים מכבישים בלי הפרעה של תחבורה ציהורית.. בלי תחבורה בשבת צריך לקבוע בחוק איסור על נסיעה ברכבי שרד בשבת, דין פשוטי העם כדין המנהיגים
- 13.אביחי 19/06/2019 19:32הגב לתגובה זוהאזרח הקטן נאלץ לשלם בגדול. כמה בגדול? 12 מיליארד שקל מכספי מיסים. מקווה שהקיסר ביביהיטו ישים סוף לשדה דב. כי נחנקנו כבר מדינה חרא
- 12.יוסי 19/06/2019 17:01הגב לתגובה זולצפות לכך שכל תקציבי המשרד ישמשו הן להעברה והן להקמת רשתות כבישים ברחבי יו"ש
- 11.אביתר 19/06/2019 16:01הגב לתגובה זושיקולי נדלן הם לא סיבה לפרק את שדה התעופה של אילת ולהםוך את אילת לפינה נידחת ..אני לא אטוס לאילת דרך רמון מוותר..כמוני רבים יוותרו
- בני 19/06/2019 23:19הגב לתגובה זובמצב הנוכחי אין ספק שעדיף לנסוע לאילת עם אוטובוס של אגד!!!
- 10.אמיר 19/06/2019 15:58הגב לתגובה זוביי ביי ביבי, הגיע הזמן לפנות את כיסא ראש הממשלה.
- 9.תום 19/06/2019 09:19הגב לתגובה זוהפריפרייה
- 8.חשבתי שהרכבת זקוקה לטיפול .. והתחבורה הציבורית ? (ל"ת)יוסי 19/06/2019 08:52הגב לתגובה זו
- 7.יש ר אלי 19/06/2019 07:55הגב לתגובה זוצרפו את בן גביר עוד כמה הזויים שנמצאים כבר ואלה שבדרך ובקרוב: אירן זה כאן.
- 6.תמנע 19/06/2019 07:14הגב לתגובה זומהומה רבתי באילת בעקבות סגירת מכרות תמנע. אז סגרו ואילת פיתחה מקורות פרנסה אחרים. חוץ מכותרות בתקשורת אין לי מושג מה הסיבות העיקריות לסגירת שדה דב. אבל אין ספק שהוא גורם רעשני לדיירי הסביבה ומחייב שינויים.
- 5.יניב 18/06/2019 21:46הגב לתגובה זומהיפוא תביא את הכסף
- 4.GUSS 18/06/2019 20:53הגב לתגובה זוואמרתי לעצמי סוף סוף סוף הם מדברים על זה.
- 3.רונן מאילת 18/06/2019 18:31הגב לתגובה זואנחנו איתך.. פירמידת הרשע קורסת..!!!
- 2.not in a milion years!!!! (ל"ת)lili 18/06/2019 18:00הגב לתגובה זו
- 1.הנני אינני 18/06/2019 17:18הגב לתגובה זוהנני אינני
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
