נועם בראל
צילום: Bizportal
ניתוח ראשוני

צננו את ההתלהבות - זהו יום שעוד יתברר כעצוב לכלכלה המקומית

כניסתה של אמזון לישראל אמנם נשמעת כמו בשורה טובה עבור העסקים הקטנים, שמקווים להתחרות בקניונים הגדולים, אך אל תטעו - הכרישים הגדולים בקרוב כאן
נועם בראל | (25)

כניסתה של אמזון לישראל אמנם נשמעת כמו בשורה טובה עבור העסקים הקטנים, שמקווים להתחרות בקניונים הגדולים, אך כניסתה של ענקית הקמעונאות לישראל גם מבשרת על כניסתם הצפויה של הגופים הבינלאומיים החזקים, ובעיקר המוכרים הסיניים הגדולים באמזון, שלא יהססו לקפוץ על ההזדמנות להתרחב למדינה כמו ישראל, שהלקוחות ממנה מבצעים הזמנות בעשרות מיליוני שקלים ברשת מדי שנה.

ראשית, צריך להבין את לוח הזמנים שלפניו אנו עומדים והתחיל למעשה היום. אמזון פותחת החל מהבוקר את האפשרות למוכרים הישראליים להציע את מוצריהם לקהל הישראלי באופן מיידי על ידי הוספת אופציית "שילוח מקומי" בהגדרות המשלוח של החנות. כלומר, המוכר ימשיך להציע את הסחורה בארה"ב, אך יוכל להגדיר ספציפית מוצרים עליהם יהיה "שילוח מקומי" וזמן אספקה קצר יותר של 5-1 ימים.

בשלב הבא, יוכל המוכר הישראלי להעביר את המוצרים אל מחסני אמזון שהוקמו בשנה האחרונה כחלק מהערכות שוק לכניסה שלה ועל ידי כך להעביר את כל הטיפול באריזה ובשילוח לצוותים של אמזון שיחלו לפעול בישראל ובכך לקצר את זמן המשלוח אף יותר ל 3-1 ימים.

כל זה נשמע מאוד טוב ונחמד עבור מוכרים ישראליים קטנים ואולי לא מטריד במיוחד את רשתות הקניונים הגדולות, כי הרי מה כבר יכול עוד מוכר תכשיטים או מוצרי אלקטרוניקה קטנים לעשות לעסקים כל כך גדולים ומבוססים, אבל מה שהם כנראה לא לוקחים בחשבון זו העובדה שברגע שהמחסנים של אמזון יוקמו - גם הכרישים הגדולים מחו"ל ינחתו כאן תוך זמן קצר מאוד.

כיום, המוכרים הישראליים באמזון עושים בדיוק את הדבר הזה לשוק האמריקאי. הם מייצרים מוצר בזול בסין או הודו לצורך העניין ושולחים כמויות אדירות ממנו למחסנים של אמזון בארה"ב ובשאר העולם ומתחרים במוכרים המקומיים שווה בשווה כאילו שהם אזרחי המדינה. 

עכשיו תתארו לעצמכם מה יקרה כאשר היצרנים הסיניים יגלו שיש מחסנים של אמזון בישראל והם יכולים בקלות להעביר כמויות אדירות של סחורה לכאן על בסיס קבוע ולמכור אותה ללקוחות הישראליים ברבע מחיר עם זמן אספקה של 3-1 ימים. לא רק שהקניונים יספגו מכה כואבת - גם אותם מוכרים קטנים ששמחים מהכניסה של אמזון לארץ יספגו מהלומה כבדה. אפילו יותר מזו של הקניונים בעלי הגב הכלכלי החזק.

בנוסף, אמזון ידועה בגישה האנטי תחרותית שלה. שימו לב לדריסת הרגל של החברה בארה"ב לדוגמה. כ-49.1% משוק הקניות אונליין נשלט ביד רמה על ידי הענקית מסיאטל. הבאה אחריה היא איביי שמחזיקה בכ-6.6% מהשוק בלבד. המצב לא אמור היה להיות בעייתי עבור הקמעונאים קטנים אם אמזון הייתה פשוט מספקת להם אפשרות לפעול כעסקים קטנים ולהתחבר עם הלקוחות, אבל יותר ויותר, אמזון מוכרת מוצרים משלה, כולל מוצרי מותג פרטי, המתחרים במוצרים של הסוחרים העצמאיים על הפלטפורמה שלה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הטקטיקה הזו משרתת יותר ויותר את אמזון שמציעה מוצרי מותג משלה. זה דומה למהלך קלאסי שנמצא בשימוש על ידי סופרמרקטים - לבחון אילו מוצרים מוכרים היטב, ולאחר מכן להציג את המותג הפרטי כדי לנסות לתפוס כמה מאותם השווקים, רק שבמקרה הזה, לאמזון יתרון עצום על פני ה'מתחרים' שלה, שכאמור פועלים תחת פלטפורמת המסחר שלה.

מי עוד צריך לחשוש מכניסתה של אמזון? חברות השילוח המקומיות לדוגמה ובעיקר דואר ישראל. אמזון מפעילה חברת שילוח פרטית משלה או משתמשת בחברת שילוח אחת מקומית בה היא בוחרת. נראה לכם שנטפליקס הביאה מהפכה? חכו שתראו מה יקרה כששירות אמזון פריים יכנס לכאן. משלוחי מוצרי מזון, כל מוצרי הבית, מוצרי אלקטרוניקה בכל גודל, ושירות טלוויזיה מהפכני. אמזון היא הנפוליאון של עולם השירותים ברשת. כשהיא נכנסת למדינה, היא דורסת כל מה שקיים ומטביעה עליו את חותמה. 

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    נקווה שיגרום להורדת מחירים (ל"ת)
    אנונימי 05/05/2019 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    לי 02/05/2019 15:06
    הגב לתגובה זו
    אם אמזון תפתח פה מחסנים לגוסטיים- היא תצטרך לשלם מע"מ ואין שום סיבה שיהיה לה איזה שהוא יתרון מבחינת מחיר, גם שירות שליחויות פה הוא עם עלויות אחרות, דלק והוצאות רכב, איזה יתרון יהיה לה על עוד התרחבות של שופרסל לתחומים נוספים שכבר מפעילה שירותי משלוחים והעלויות שלה נמוכות יותר? דואר ישראל כבר יצר מודל שעובד לא רע עם נקודות החלוקה, המודל של אמזון אם יובא as is לא ישאיר לה רווחיות או לחלופין לא יצליח לייצר יתרון תחרותי. בדיוק כמו הדיבורים על אובר זה יגמר בפיצוץ חלש ביותר.
  • דעה מעניינת (ל"ת)
    אנונימי 05/05/2019 15:23
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    דגן 01/05/2019 15:06
    הגב לתגובה זו
    כניסת אמאזון תתן המון עבודה לספקים מקומיים, נותני שירותים, וכו', והיצרנים הקטנים והגדולים ישתמשו בה כפלטפורמה ביום מן הימים, כי היא גם תהיה אחראית על תחום השילוח. כולם ירוויחו מזה.
  • 14.
    Sassi6 01/05/2019 04:23
    הגב לתגובה זו
    הצעת עידכון לכותרת הכתבה - זהו יום שעוד יתברר כעצוב לכלכלה המקומית - זהו יום שעוד יתברר כשמח לצרכן המקומי.
  • 13.
    לודיט 30/04/2019 16:49
    הגב לתגובה זו
    הלוּדיטים (באנגלית: Luddites) היו קבוצה של פועלים אנגלים בתחילת המאה ה-19 בהנהגתו של נד לוד[1] שמחו – לעיתים על ידי הריסת מכונות – נגד השינויים שגרמה המהפכה התעשייתית, שינויים שראו כאיום על פרנסתם.
  • 12.
    זה הזמן לקנות את פוקס (ל"ת)
    רק עליות 30/04/2019 14:52
    הגב לתגובה זו
  • רז 01/05/2019 15:06
    הגב לתגובה זו
    זה לא קראפט-היינץ.
  • 11.
    לרון 30/04/2019 14:48
    הגב לתגובה זו
    מזכירה את מאיר ברק שנעלם משום מה ותלה את נעליו שעד היום איש לא נכנס לתוכם!
  • Sassi6 01/05/2019 04:35
    הגב לתגובה זו
    מאיר ברק לא נעלם, הוא עוד לא חזר מחופשת חג, הוא יושב על הגדר וממתין לראות האם יחזור התיקון למדדי וול סטריט? ובינתיים נסתפק באייל גורביץ, תודה
  • 10.
    זהו יום שמח לצרכן הישראל ישנבזז יום יום שעה שעה (ל"ת)
    לפעמים החגיגה נגמרת 30/04/2019 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יום עצוב לטייקונים יום שמח לעם ישראל סוף סוף לקנות בזול (ל"ת)
    אזרח 30/04/2019 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בקיצור, עוד עסקן שחושש מתחרות (ל"ת)
    פרובוקטור 30/04/2019 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אזרח 30/04/2019 13:41
    הגב לתגובה זו
    אדון נועם ! ...ישראל היום היא אחת המדינות עם יוקר המחיה מבין הגבוהים בעולם . ואולי הגבוה ביותר . חבורה של בעלי הון יבואנים . גובים מחירים הגבוהים במאות אחוזים, ממחיר המוצר בחול ....התעשיינים ...אוסם משקאות קלים וכו כנ"ל...לדוגמא 100 גרם ביסקויט פשוט בסופרמרקט עולה 3 שקל לעומת 20 סנט בחול ......בירה ומשקאות כנל ..מחירי .הפירות וירקות הגיעו לרמה מבהילה .....בקיצור כולם חולבים את אזרחי ישראל ...בעידודה של ממשלת ישראל , שלא רוצה או לא יוכלה להתמודד עם הבעיה .........ולכן כניסת אמאזון תביא צעד בכיוון הנכון להילחם בבעית יוקר המחיה ....שכבר החלה עם הקניום באנטרנט .......ולזה אין לך אפילו מילה לכתוב ????????
  • נועם בראל 01/05/2019 10:31
    הגב לתגובה זו
    יקירי, בכתבתי התייחסתי לעניין מהזווית של החברות הגדולות במשק והעסקים הקטנים בתחום. בקרוב אביא התייחסות לנושא מכיווננו הצרכנים, שאגב כאן אתה בהחלט צודק והצעד מטיב עימנו. המשך יום נפלא.
  • Sassi6 01/05/2019 04:52
    הגב לתגובה זו
    להלן דברי כבוד השר כץ, כדלקמן: "אובר בישראל? תכינו מיליארדים לפיצוי נהגי המוניות" - - זאת ברמיזה ללחץ שהפעילו על השר כץ נהגי מוניות שחברים במרכז הליכוד ...ובעידודה של ממשלת ישראל, שלא רוצה להתמודד עם הבעיה, אז למה ומדוע? כי כניסת אמזון תגרע מיליארדים רבים מהכנסות מס הכנסה בגלל יבואנים שיפשטו רגל, תודה
  • 6.
    אזרח 30/04/2019 13:25
    הגב לתגובה זו
    אכן "יום עצוב" . המחירים יירדו והחוגגים על חשבונינו יהיו חייבים להוריד מחירים( שכירות, עמלות וכו') מה יהיה עליהם? תלכו לבכות בפינות....??????
  • 5.
    אמזון=עבדות מודרנית (ל"ת)
    האשם תמיד 30/04/2019 12:46
    הגב לתגובה זו
  • טל 01/05/2019 15:15
    הגב לתגובה זו
    אני לא איזה יחצן שלהם, אבל רבאק, יש פה עשרות אלפי עובדים. את התרומה האדירה שלהם למשרד האוצר האמריקאי ובקרוב הישראלי אתה לא מזכיר משום מה.
  • 4.
    אמיל 30/04/2019 12:11
    הגב לתגובה זו
    כמו היום שהגיעו המכוניות ושברו לעגלונים את מטה לחמם. היום שבו המקררים הרסו את פרנסתם של מחלקי הקרח. והיום הנורא שבו הטלפונים הניידים עם ה SMS הארור הפכו את אנשי הביפרים למובטלים . ואיפה כל חנויות הפילם והצילום ז"ל. עצוב
  • 3.
    מעולה 30/04/2019 12:08
    הגב לתגובה זו
    מספיק להכנס לפקטורי 54 כל חולצה שנצכרת שם ניתן למצוא אותה בשליש מחיר בחול. החברות האלה יפלו חזק.
  • 2.
    שי 30/04/2019 12:07
    הגב לתגובה זו
    בתור בעלים לשעבר של חברה שעבדה הרבה עם אמזון באירופה. השלב הנוכחי, או בשמו fulfillment by merchant, לא מסמן מאחורו שום דבר מיוחד. זה רק אומר שישראלים שרוצים למכור באינטרנט (או כבר מוכרים) יכולים לשלוח בעצמם את המוצרים ללקוחות הקצה. בגדול, אין פה שום הבדל אפילו מזאפ או כל זירת מכירות אחרת. יש סיכוי שפה זה יעצור, כי ישראל היא מדינה שעם כל הכבוד מאוד גבולית לאמזון במונחים של כדאיות לפתוח בה מרכזים לוגיסטיים. השוק פה לא כזה גדול, והעלויות מהגבוהות בעולם. יש מדינות רבות באירופה שאמזון "פועלת בהן" אבל בעצם היא לא מפעילה שום מרכז לוגיסטי והמשמעות היא בסה"כ עוד אתר שבו מוכרים מקומיים יכולים למכור לשוק שלהם, שום דבר מבהיל. אז כל מי שמיהר ומכר מניות של קניונים... מציע לא לקפוץ מכל כותרת.
  • אריק 01/05/2019 15:16
    הגב לתגובה זו
    .
  • 1.
    רמי 30/04/2019 12:07
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי את המאמר...לכתב נועם בראל איכפת רק מהספקים הגדולים? שילחמו בניהם זה שוק חופשי.. אבל אין אפילו מילה אחת עלינו הצרכנים שרק נרוויח מהתחרות בין הענקים?
  • נועם בראל 01/05/2019 10:31
    הגב לתגובה זו
    ראה תגובתי למעלה לאזרח המוטרד
צילום: UMA media, Pexelsצילום: UMA media, Pexels

שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה

הייניקס, סמסונג ומיקרון, יצרניות זיכרונות ה-HBM4 שצפויים להיות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, חשובות מאוד למלכת השבבים שחייבת לשמור על מעמדה בעוד מתחרותיה נושפות בעורפה

עופר הבר |

זיכרונות HBM4, דור חדש של זיכרונות בעלי רוחב פס גבוה, שצפוי להוות רכיב מרכזי בדור הבא של שבבי ה-AI, הם הגביע הקדוש של שוק השבבים כיום. אנבידיה, כמלכת שוק השבבים שנאלצת כל העת להשקיע מאמצים בשמירה על מעמדה מול מתחרות כמו AMD וברודקום, זקוקה להם כמו אוויר לנשימה.   

ה-HBM4 הוא השלב או הגרסה הרביעית בסדרת זיכרונות HBM, אחרי HBM1,HBM2 ו-HBM3 (כולל השדרוג HBM3E). כל דור מתאפיין בשיפורים משמעותיים בביצועים, ברוחב הפס של הזיכרון, בצריכת החשמל, וביכולת הצפיפות של הזיכרון, כך ש-HBM4 הוא הדור הכי מתקדם ומעודכן מבין סדרת HBM שבלעדיו אנבידיה לא תוכל להאיץ ביצועים במעבדיה.

אנבידיה צריכה את כרטיס הזיכרון HBM4 בעיקר כדי לתמוך בעיבוד נתונים מהיר ויעיל במערכות שלה, במיוחד בתחומי הבינה המלאכותית ,AI למידת מכונה ומחשוב ביצועים גבוהים. זיכרון HBM4 מציע רוחב פס גבוה במיוחד ותצרוכת חשמל נמוכה משמעותית ביחס לזיכרון DDR4 וצפיפות זיכרון גבוהה המאפשרת לשלב זיכרון רב במקום קטן. זה מאפשר לאנבידיה להאיץ ביצועים במעבדים ובמעבדי גרפיקה שלה, תוך הפחתת צריכת הכוח ושיפור יעילות העבודה מול כמויות עצומות של נתונים במקביל.

 פיתוח HBM4 - מי השחקניות העיקריות?

יצרניות ה-HBM4 המובילות כיום אינן כולן דרום-קוריאניות, אך מרביתן מרוכזות בדרום קוריאה. החברות המרכזיות הן:

SK Hynix: דרום-קוריאנית, מובילה בפיתוח ובייצור המוני של HBM4, עם שיפורים משמעותיים ברוחב הפס ויעילות אנרגטית. נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום זה כרגע ומבוססת טכנולוגיות ייצור מתקדמות.

יסודות אסדת לווייתן
צילום: אלבטרוס

לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה גז מפת הקידוחים

מדינת ישראל מעולם לא היתה ריבונית לגמרי, כשלאורך עשרות השנים האחרונות היא תלויה בסיוע צבאי ואזרחי אמריקני. אולם אם עד לאחרונה אזרחי המדינה העדיפו להעלים עין ממציאות זו, הרי שבשבועות האחרונים התלות והעדר הריבונות והעצמאות הפכו לבוטות יותר, כאשר ממשל טראמפ כפה הסכם הפסקת אש ברצועת עזה ומפקח עליו בקפדנות, בשלב זה, ממתקן צבאי אמריקני בקרית גת.

אולם יש תחום נוסף, קריטי למשק, שמעולם לא היה בריבונות ישראלית: משק הגז הטבעי. בשניים וחצי העשורים מאז התגלו מאגרי גז ראשוניים וביותר מ-15 השנים מאז התגלה מאגר תמר, התלות הישראלית בחברות אמריקניות להפקת הגז הטבעי ובממשל האמריקני לאסדרת משק הגז הטבעי, היתה מוחלטת.

אמנם בשנים האחרונות, משק הגז הטבעי הישראלי, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית למדינה, הפך למערב פרוע. אבל עדיין יש בו שריף אחד, השולט בשקט בכל הנעשה, ענקית האנרגיה שברון. אקדוחנים אחדים, אמנם נלחמים על הפירורים, שעדיין שווים מיליארדי דולרים לאורך השנים ועושים כותרות, אבל חשיבותם לפיתוח משק הגז אפסית. אלי כהן, שר האנרגיה, הודיע לפני שבוע על התנגדותו לאשר את החוזה החדש ליצוא הגז למצרים, עד שיוסדרו עלויות גז נוחות לשוק המקומי, אבל אף אחד אינו מתייחס אליו ברצינות. רה״מ, בנימין נתניהו, נפגש בשבוע שעבר עם נציגי שברון כדי לפתור את המשבר, דווח בדה מרקר. מר כהן לא הוזמן לפגישה. הבעיה תיפתר בקרוב וההסכם ייחתם.

מבני הבעלות על מאגרי לוויתן, כריש ותמר הינם יציבים, מבנה הבעלות על תמר פטרוליום, המחזיקה בכ-17% ממאגר תמר, משתנה חדשות לבקרים, כאילו היה מדובר בגן שעשועים. וכך, קבוצה אקלקטית של משקיעים, חלקם זרים, מבקשת להגדיל את רווחיה על חשבון הציבור הישראלי (ואין לה כל עניין בהשקעות ובפיתוח משק הגז). מכאן הידיעות שהתפרסמו לאחרונה על סירובם של משקיעים בתמר פטרוליום, ובהם גם ישראמקו, לחתום על הסכם הספקת גז חדש מול חברת החשמל, שאמור היה להוזיל את הגז וכתוצאה מכך את עלות החשמל, כבר בשנים הקרובות. להערכתם מחירי הגז הטבעי בשנים הקרובות יעלו. במידה והערכה זו תתגשם, הרי שתהיה בכך פגיעה קשה בציבור הישראלי, שלבד מכך שאוצרות הטבע שייכים לו, הוא גם ממן את פעילות הפקת הגז בסכומים לא ידועים, באמצעות מתן הגנה ביטחונית למתקני הפקת הגז בים התיכון. בנוסף, חברות האנרגיה חדלו מלבצע חיפושים אחר מאגרי גז נוספים, ומנסות להגביר את קצב ההפקה, כך שלפי הערכות מלאי הגז במאגרים הישראליים יאזל בתוך כ-20-25 שנים. אזילת הגז תציב את המשק הישראלי בפני משבר אנרגטי חמור, מאחר שעד שיאזל הגז הטבעי, חלק ניכר מפעילות המשק תוסב לגז טבעי. יבוא גז טבעי לישראל, בתצורת LNG, צפוי להיות יקר ויגדיל באופן ניכר את העלות שתוטל על משקי הבית ועל עסקים מקומיים. הוא גם יגדיל את רווחי החברות שייבאו את הגז, שלפחות בחלקן שותפות כיום להפקתו, למשל שברון.

(כמובן שאנחנו בפתח עידן האנרגיה הירוקה, אבל לישראל אסור בשלב זה לוותר על האופציה של שימוש בגז טבעי בעשורים הקרובים).

נובל אנרג׳י, החברה האחראית לתגליות הגז הגדולות של ישראל, היתה חברת אנרגיה בינונית. אולם מאז נרכשה ע״י שברון, קבוצת האנרגיה השניה בגודלה בארה״ב, בסוף 2020, השתנה לגמרי מבנה השליטה בשוק הגז הטבעי המקומי. שברון מחזיקה כיום בכ-40% מתמר וב-25% מלווייתן, ומשמשת כמפעילה של שני המאגרים וכך מנופי השליטה שלה בשוק הגז המקומי הינם בלתי מוגבלים. אם לנובל אנרג׳י היו מהלכים מוגבלים בממשל האמריקני, הרי ששברון היא חלק אינטגרלי מהממשל, שענקיות האנרגיה תמיד נעזרו בו והוא נעזר בהן לפעילות ושליטה בשווקי האנרגיה העולמיים, ראו איום הנוכחי לפלישה אמריקנית לוונצואלה, ממפיקות הנפט הגדולות בעולם. ניסיון של ממשלת ישראל להגביל את יצוא הגז הטבעי, ידווח מיידית לבעל בריתה של שברון, דונלד טראמפ, שיורה לבנימין נתניהו, או לכל ראש ממשלה אחר, להימנע מהגבלת היצוא.