וול סטריט
צילום: iStock

סגירה חיובית בוול סטריט: בואינג ירדה 1.8%, אמזון עלתה 1.7%

המשבר סביב ענקית התעופה האמריקנית השפיע על המסחר גם הערב. רוב החברות בוול סטריט נכנסות השבוע לתקופה בה אסור לבצע רכישות חוזרות. דויטשה בנק קפצה 4.1% ברקע למשא ומתן על מיזוג עם קומרצבנק. הבנקים האמריקניים קפצו עד 2.1%
עמית נעם טל | (3)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים מתונות, כאשר המדדים המובילים נסחרים ברמות של שיא 5 חודשים. ברקע למסחר, רוב החברות בוול סטריט נכנסות כעת לתקופה בה אסור לבצע רכישות חוזרות (blackout period) דבר שעשוי להחזיר את התנודתיות בתקופה הקרובה.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%    

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) עלתה הערב 0.8% וממשיכה לרכז עניין. נציין כי ירידת מרווחי האשראי בשוקי האג"ח הקונצרנים בשבוע האחרון העניקו לחברה רוח גבית ברקע לחוב הגדול של החברה.  צ'ק פוינט  (סימול:CHKP) נסגרה הערב בעליות של 1%, וממשיכה לרכז עניין לאחר שקבעה בשישי האחרון שיא כל הזמנים חדש. נציין כי מניית החברה ביצע זינוק של קרוב ל-23% מתחילת 2019.

הרכישות החוזרות שהחברות מבצעות (BUYBACK) הפכו בשנים האחרונות לגורם מרכזי בשוק האמריקני. בחודש שעבר דיווחנו כי ע"פ בנק אוף אמריקה, קצב הרכישות החוזרות עד כה ב-2019 גבוה ב-91% מהתקופה המקבילה אשתקד, ונזכיר כי ב-2018 נשברו שיאים בתחום זה (לכתבה המלאה). בגולדמן זאקס העריכו בשבוע האחרון כי שנת 2019 צפויה לשבור שיא חדש עם עלייה של 15% בהיקף הרכישות החוזרת. כעת, לקראת עונת הדו"חות הקרובה רוב החברות בוול סטריט נכנסות החל מהשבוע לתקופה בה אסור לבצע רכישות חזרות (blackout period). הירידה בפעילות החברות עשויה להחזיר כעת התנודתיות שנעלמה בחודשים האחרונים.

בגזרת המאקרו, לא צפויים להתפרסם הערב נתונים משמעותיים. נציין כי האירוע המרכזי של השבוע צפוי להיות החלטת הריבית של הפד' ביום רביעי הקרוב. הבנק צפוי להותיר את הריבית ברמה הנוכחית של 2.25%-2.5%, אך רוב תשומת הלב צפויה להתמקד בצעדים הבאים של הבנק, ובפרט בסוגיית צמצום המאזן של הבנק.

בהמתנה לפד', עקומת האג"ח האמריקנית התהפכה ברובה במהלך הימים האחרונים. התשואה לתקופה של שנה עומדת על 2.51%, והתשואות בטווחים של שנתיים-7 שנים נמצאות מתחת לרמה זו. נציין כי הסיטואציה הנוכחית צפויה להמשיך להעיב על הכלכלה האמריקנית, שכן האשראי מצד הבנקים צפוי להמשיך לרדת.

עקומת האג"ח האמריקנית הערב

 

 

במרכז

מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) איבדה 1.8% וממשיכה לעמוד במרכז ברקע למשבר הבטיחות במטוסי הבואינג 737 MAX של החברה. נזכיר כי המניה מהווה לא פחות מ-11% ממדד הדאו ג'ונס, ולכן לתנודות במניה יש השפעה גדולה על השוק. ביום שישי האחרון המסחר במניה היה תנודתי ברקע להודעת החברה כי היא צפויה לבצע תיקון תוכנה בעקבות האירועים האחרונים, אך ככל שעוברים הימים מתברר כי התקלה היא בעיקר  תקלה הנדסית של המטוס. ואם זה לא מספיק, נזכיר כי גורם עיקרי לעליות החברה בשנים האחרונות היא הרכישות החוזרות שהחברה ביצעה, דבר שלא צפוי להתרחש בתקופה הקרובה.

דויטשה בנק (סימול:DB) זינקה ב-4.1% ברקע להודעת החברה אמש על פתיחת משא ומתן רשמי בנוגע למיזוג עם הבנק השני בגודלו בגרמניה, קומרצבנק. נזכיר כי וועדי העובדים הגדולים בגרמניה מתנגדים בתוקף לעסקה הצפויה (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משחק קל כסף על הריצפה רק תרימו (ל"ת)
    רק למעלה 18/03/2019 22:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    100 18/03/2019 14:58
    הגב לתגובה זו
    אנו דבקים בהערכותינו ש NASDAQ לא יגיע ל 1000..... על ציר הזמן 7 שנים קדימה.
  • רק למעלה 18/03/2019 22:43
    הגב לתגובה זו
    מאחל לך הרבה בריאות.כסף זה נייר זה רק יעלה ב4 השנים הקרובות
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: