ניפוץ בועה
צילום: Istock

האם הבנק המרכזי באירופה הציל הערב את המדדים האירופאים?

מדד הדאקס היה קרוב הערב לשבירת מגמה שהתחילה ב-2016, אך "היד הנעלמה" הקפיצה בחזרה את המדד. במקביל, האירו עבר לירידות חדות מול רוב המטבעות. באיטליה דורשים מה-ECB: "המשיכו בתוכנית הרכישות או פירוק של גוש האירו"
עמית טל | (9)

בעוד טורקיה והשווקים המתעוררים מרכזים את רוב תשומת הלב בימים האחרונים, המתח באירופה ממשיך לגבור, ולא רק בגלל החשיפה הגדולה של האיחוד לשווקים המתעוררים, אלא בגלל הקרבה לסיום תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי (ECB) שצפויה לחשוף את הפירמידה שנבנתה בשנים האחרונות בשוק האירופאי.

ברקע לזינוק בתשואות על אגרות החוב האטלקיות בתקופה האחרונה והגדלת הפערים מול אגרות החוב של גרמניה, הדובר הכלכלי של מפלגת הליגה הצפונית באיטליה הציב אמש  דרישה לבנק המרכזי באירופה: "תציבו ערבויות לכך שהפער בין תשואות האג"חים של איטליה לתשואות האג"חים של גרמניה לא יגדלו, או שגוש האירו יתפרק".

 

הדרישה של איטליה כעת לא צריכה להפתיע, הבנק המרכזי הוא הרוכש היחידי בשוק של אגרות החוב האיטלקיות, וכפי שציינו בשבועיים האחרונים (לכתבה המלאה) – מהרגע שהבנק המרכזי הקטין את קצב הרכישות בשוק, תשואות האגרות החוב של איטליה מזנקות. או במילים פשוטות: איטליה דורשת כעת המשך תוכנית רכישות או שגוש האירו יפורק.

אגרות החוב האיטלקיות מול קצב הרכישות של הבנק המרכזי: אין יכולת לשוק להתנהל ללא המשך רכישות של הבנק המרכזי.

הדאקס קרוב לשבירת מגמה מ-2016

התוכנית שאולי השפיעה בצורה החדה ביותר על השווקים היא קניית אג"ח החברות מצד הבנק המרכזי באירופה(Corporate sector purchase program). התוכנית הוכרזה במרץ 2016, והתחילה בפעול ביוני 2016. באופן מפתיע או שלא, 2 השפלים שהתחילו את העלייה בשנתיים האחרונים במדד הדאקס הגרמני הגיעו במקביל לשני אירועים אלו.

הערב מדד הדאקס היה קרוב לשבירת קו המגמה העולה שהתחיל ב-2016, אך "היד הנעלמה" הגיעה והצליחה למנוע שבירה טכנית, שהייתה מכניסה את המדד לסחרור. מי אחראי לתיקון? הרמז הבולט ביותר ניתן לראות בשוק המט"ח, שם עבר מטבע האירו לירידות חדות מול רוב המטבעות העולם.

מדד הדאקס הגרמני בשנים האחרונות: קרוב לשבירת קו המגמה העולה של השנתיים האחרונות. תאריכי ההכרזה וההתחלה בפועל של תוכנית הקניות של דראגי מסומנת.

המאזן של הבנק המרכזי האירופאי: התחלת הרכישות של הבנק המרכזי בשוק אג"ח החברות מסומנת. הרצת המדדים בהובלת הבנק המרכזי.

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    עמית 15/08/2018 07:18
    הגב לתגובה זו
    שהבנק המרכזי יושב עם סרגל וקונה בהתאם לקו המגמה בניתוח טכני ? מה נראה לך שהם שם תלמידים של גורביץ ?
  • 7.
    תפנה את מקומך 15/08/2018 05:07
    הגב לתגובה זו
    כל יום כותב על משהו חדש, הכל שחור משחור, די נמאס
  • 6.
    חכם 15/08/2018 04:53
    הגב לתגובה זו
    מזמן (יומיים) כבר לא נכנסנו לפאניקה..
  • 5.
    יניב 14/08/2018 22:11
    הגב לתגובה זו
    אם לא שוברים ומתפרקים כמו שמתחשק לך אז משהו לא תקין? אתה עוד מחכה לירידות 7-8% ביום בארהב? רשמת אין מנוס? הכלכלה בארהב במצב הכי טוב זה 30 שנה וטורקיה לא מעניינת אף אחד הגיע הזמן שתעשה חשבון נפש עם עצמך.....אני מכיר אנשים מ 2010 שמחכים למפולת זה פשוט בדיחה. הגיע הזמן להפסיק לחפש שורט בכח
  • 4.
    האיטלקים חוצפנים 14/08/2018 22:09
    הגב לתגובה זו
    חם של נפיחות גרמניות.
  • 3.
    [email protected] 14/08/2018 20:19
    הגב לתגובה זו
    מישהו יכול להסביר איך זה שהדולר בעולם נוסק ובארץ הוא רק נחלש?
  • 2.
    דורון 14/08/2018 20:17
    הגב לתגובה זו
    מישהו יכול להסביר מדוע בזמן שהדולר מתחזק מאוד בעולם, בארץ הוא יורד?
  • 1.
    שום דבר מכל מה שכתבת עד היום לא התממש (ל"ת)
    c 14/08/2018 19:51
    הגב לתגובה זו
  • הוא פשוט הזוי. (ל"ת)
    מני 14/08/2018 22:30
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: